خبرگزاری کار ایران

دبیرکل خانه پرستار ایران اعلام کرد؛

آمار پرستاران مبتلا به کرونا بیشتر از ۹ هزار نفر است/ اضافه‌کار و خستگی عامل ابتلای پرستاران به کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۳۹۹

دبیرکل خانه پرستار ایران در واکنش به این اظهارنظر که ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها کرونا گرفته‌اند، گفت: به نظر می‌رسد تعداد پرستاران مبتلا شده به کرونا بیشتر از این تعداد باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ۲۵ تیر محمد میرزابیگی (رئیس کل سازمان نظام پرستاری) عنوان کرد: براساس آمار موجود ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.

در واکنش به این اظهارنظر محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار ایران) در واکنش به این اظهارنظر گفت: به نظر می‌رسد تعداد پرستاران مبتلا شده به کرونا بیشتر از این تعداد باشد.

او توضیح داد: در علم عفونی عنوان می‌شود کسانی که از نظر کیفی و کمی بیشتر درگیر با بیماران عفونی باشند، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا قرار دارند. در رابطه با کرونا با توجه به اینکه این بیماری هنوز درمانی ندارد، بار مراقبت از بیماران بیش از همه برعهده پرستاران است.

شریفی مقدم ادامه داد: یک پزشک نهایتا از دور و با ماسک با بیمار کرونایی مواجهه دارد و از میان کادر درمان جز پرستاران این متخصصان بیهوشی هستند که مواجهه مستقیم با بیماران کرونایی دارند، اما پرستاران مدت زمانی بیشتر درگیر این بیماران هستند و به همین دلیل بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند.

او با بیان اینکه جز این موارد عمومی باید چند دلیل دیگر را نیز برشمرد که موجب ابتلای پرستاران به کرونا شده است، تصریح کرد: اقدامات و امکانات ایمنی و محافظتی موضوع مهمی است. در ابتدای شیوع کرونا شاهد کمبود شدید امکانات مراقبتی برای پرستاران بودیم. هر چند این کمبود‌ها کمتر شده، اما همچنان کمبود‌هایی وجود دارد و این عاملی است که خطر ابتلا به کرونا را بالا می‌برد.

دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد: جز این، دو عامل مهم دیگر در ابتلای پرستاران به کرونا دخیل است که کمتر توجه قرار گرفته است: عامل اول کمبود کادر پرستاری است.

او با بیان اینکه تعداد پرستار به نسبت جمعیت در ایران بسیار کم است، گفت: به صورت میانگین به ازای هر هزار نفر باید پنج تا شش پرستار وجود داشته باشد. این نسبت در کشور‌های توسعه یافته ۱۰ به هزار نفر است و کف آن سه به هزار نفر، اما در ایران این نسبت ۱.۵ به هزار نفر است که نتیجه سال‌ها بی توجهی به تامین نیروی پرستاری است.

شریفی مقدم ادامه داد: وقتی با این میزان کمبود پرستار مواجه باشیم این باعث تحمیل اضافه کار به نیروی پرستاری، خستگی بیشتر و مواجهه بیشتر پرستاران با خطر است.

او با تاکید بر اینکه ساعت کار اضافی دیگر دلیل افزایش ابتلای پرستاران به کروناست، تصریح کرد: آزمایشی در آمریکا نشان داد که نسبت مستقیمی بین کار زیاد و خطای پرستاری وجود دارد. در برهه‌ای دو ساعت به ساعت کار پرستاران اضافه شد و نتیجه این شد که ۱۴ درصد خطای آنها افزایش یافت. وقتی خطای پرستاری افزایش می‌یابد، مراقبت از خود هم به مخاطره می‌افتد، یعنی فرد از سر خستگی ممکن است پروتکل‌های بهداشتی نظیر تعویض لباس، ماسک و دستکش را رعایت نکند که این خود منجر به افزایش خطر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز