خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی:

شیر همسان‌سازی مستمری را نباید بی‌یال و کوپال رها کرد/ زنجیرها را از پای قانون تامین اجتماعی بازمی‌کنیم/ مرحوم سرحدی‌زاده با ناآرامی‌های پس از انقلاب ساخت و دم نزد

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۳۷۱

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: تکمله‌هایی که به پای قانون تامین اجتماعی بسته‌اند موجب کم‌رنگ شدن حوزه تامین اجتماعی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسن صادقی»، در گردهمایی مجازی روز تامین اجتماعی (25 تیر) با اشاره به درگذشت ابوالقاسم سرحدی‌زاده گفت: ایشان از سال‌های ابتدایی انقلاب بنیانگذار حقوق کار بوده‌اند و خدمات بسیاری را به بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ارائه دادند امروز در سالگرد تامین اجتماعی خبر درگذشت‌شان را شنیدیم. آقای سرحدی‌زاده محور و زبان گویای جامعه کارگری بودند آنچه ایشان پیگیری می‌کردند تزریق امید به جامعه‌ای بود که در پی برقراری عدالت انقلاب اسلامی را برپا کرد.

وی افزود: ایشان با پیگیری‌های نظام تامین اجتماعی فراگیر را در اصل 29 قانون اساسی متبلور کرد و سال‌ها در کمیسیون اجتماعی مجلس و بعد در کسوت وزیر کار به جامعه بیمه‌شدگان و کارگران و بازنشستگان خدمت کرد.

صادقی گفت: سخت است راجع به انسانی سخن بگوییم که زیر شکنجه‌های ساواک آخ نگفت و با ناآرامی‌های پس از انقلاب ساخت و دم نزد. وی شرافتش را نفروخت و هیچ گاه از بدنه جامعه کارگری جدا نشد. قدم وی افکارش و زبانش در خدمت جامعه کارگری بودند.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: سال 99 سال سختی بود چراکه علاوه بر آ‌قای سرحدی‌زاده آقای بادبان دیگر یاور جامعه کارگری را از دست دادیم. این غم بزرگ بر پیکره نحیف جامعه کارگری وارد شد. از خدواند می‌خواهیم که روح آ‌قای بادبان و آقای سرحدی‌زاده را با شهدا و صالحین محشور کنند.

وی با بیان اینکه امروز 25 تیر سالگرد قانونی است که در سال 54 شکل گرفت، گفت: همچنین در سال 1948 آمریکا اعلامیه جهانی حقوق بشر را منتشر ساخت و حق برخورداری از تامین اجتماعی را بر متن آن گنجاند پس از آن هم اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی بر رعایت حقوق بیمه‌ای نیروی کار تاکید کرد. البته اصل تامین اجتماعی به قرن 17 برمی‌گردد یعنی زمانی که بیسمارک صدراعظم آلمان در سال 1881 نخستین قانون تامین اجتماعی را برای جبران حوادث ناشی از کار، مستمری از کار افتادگی و بازنشستگی تعریف کرد.

وی افزود: در ایران هم اولین گام برای تامین اجتماعی در قالب صندوقی برای حمایت از کارگران در سال 1309 راه‌اندازی شد اما اسلوب مدرن نظام تامین اجتماعی تا سال 1354 که اولین قانون تامین اجتماعی تصویب شد، به وجود نیامد. هر چند در سال 1358 با مصوبه‌ شورای انقلاب قانون تامین اجتماعی اصلاح و سه‌جانبه‌گرایی نوین حاکم شد.

معاون دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه تکمله‌هایی که به پای قانون تامین اجتماعی نوشته شده است موجب کم‌رنگ شدن نظام تامین اجتماعی حمایتی شده است، گفت: باید شرایطی فراهم شود که زنجیرها را از پای قانون تامین اجتماعی بازکنیم.

وی با اشاره به برگزاری گردهمایی روز تامین اجتماعی سال ۹۹ به صورت مجازی گفت: اگر امسال این کار در قالب مجازی انجام می‌شود به خاطر حفظ سلامت تک تک افرادی است که به آنها علاقه داریم؛ البته شرایط خوبی نیست اما در تمام سال‌های گذشته از سیاست چماق و هویج برای پیش بردن منافع جامعه کارگری استفاده شد. امروز هم اگر در جایی تجمع نکرده‌ایم به خاطر جلوگیری از ایجاد مشکل برای تجمع‌کنندگان است.

رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: در شرایط امروز نباید با اتخاذ تصمیم‌های بد جامعه کارگری را مهجور کنیم اما نحوه برگزاری اجتماع امروز سیاست بد به دلیل برگزاری مراسم به صورت مجازی اما خوب به دلیل برگزار شدن مراسم است چراکه باید مطالبات را درخواست کنیم و نمی‌توان از طرح آنها به بهانه ممنوعیت تجمعات، چشم‌پوشی کنیم.

وی با اشاره به اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گفت: همسان‌سازی صرفا اولین گامی است که می‌توانیم برای تحقق تامین معیشت بازنشستگان برداریم اما شیر همسان‌سازی نباید بی‌یال و کوپال رها شود بنابراین برای سال‌های آینده هم اجرای همسان‌سازی را درخواست می‌کنیم و تاکید دارم که این صرفا اولین گام برای پوشش هزینه‌های بازنشستگان است که آنها را کمی به کشوری‌ و لشکری‌ها نزدیک می‌کند.

وی افزود: اگر برای همسان‌سازی تصمیم‌گیری نمی‌شد امروز مقابل سازمان برنامه و بودجه اجتماع می‌کردیم اما با گرفتن این مطالبه امروز را به صورت مجازی برگزار کردیم تا جان اعضای خود را از کرونا حفظ کنیم.

وی افزود: اجرای همسان‌سازی در این سطح مطلوب من نیست اما در شرایط بی‌پولی تامین اجتماعی این نامطلوب، مطلوب است و این بد بد خوبی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز