خبرگزاری کار ایران

انتظار جامعه صیادان از نمایندگان مجلس:

معافیت بیمه‌ای صیادان را افزایش دهید/ برای جبران خسارت کرونا نیازمند وام قرض‌الحسنه هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۹۸۵

رئیس اتحادیه صیادی کل کشور گفت: صیادان از نمایندگان مجلس انتظار دارند گسترده کردن دایره شمول معافیت‌های بیمه‌ای این قشر را در دستور کار قرار دهند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، یعقوب دوجی با بیان اینکه انتظار می‌رود با توجه به خسارت‌هایی که کرونا به بخش صیادی وارد کرده، حمایت‌هایی از این بخش صورت گیرد، عنوان کرد: کرونا به دو دلیل معیشت صیادان را تحت تاثیر قرار داد. اول اینکه صیادان در اوج صید با محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ناشی از شیوع کرونا رو‌به‌رو شدند و دیگر اینکه، در عرضه و فروش محصولات صیادی مشکلاتی به وجود آمد.

او توضیح داد: در شمال کشور ماه پایانی سال اوج کار صیادان است و بخش عمده‌ای از صید در ماه اسفند صورت می‌گیرد. به دلیل شیوع کرونا، در اسفند سال گذشته ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های به وجود آمد. در جنوب کشور نیز همین اتفاق افتاد و صیادان مدتی نتوانستند صید کنند که این به معیشت آنها خسارت وارد کرد.

رئیس اتحادیه صیادی کل کشور با اشاره به مشکلاتی که در حوزه عرضه محصولات صیادی وجود داشت، عنوان کرد: بازار‌های بزرگ ماهی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا تعطیل شدند. برای مثال در بندرعباس بازار بزرگ ماهی فعالیت خود را متوقف کرد که این امر تاثیر زیادی بر فروش محصولات صیادی گذاشت. توقف صادرات هم مزید بر علت شد تا صیادان از محل نبود بازار برای محصولات‌شان ضرر ببینند.

او با بیان اینکه هیچ‌گونه حمایت خاص جامعه صیادان صورت نگرفته، گفت: پیگیر این هستیم که حمایت‌هایی برای جبران خسارات صیادان جلب کنیم. در این زمینه نامه‌نگاری‌ها و گفت‌و‌گوهایی با سازمان شیلات داشته‌ایم. حمایت‌ها می‌توانند به صورت اعطای وام قرض‌الحسنه و وام بلاعوض باشد. به هر حال در ماه‌های اخیر شاهد بوده‌ایم که برخی از اقشار آسیب دیده از کرونا موفق به دریافت وام‌هایی شده‌اند که در مواردی بلاعوض بوده است. صیادان نیز مستحق دریافت چنین وام‌هایی هستند.

دوجی با بیان اینکه در راستای جذب حمایت نیازمند کمک سازمان‌های دولتی و همچنین نمایندگان مجلس هستیم، اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که نمایندگان مجلس می‌توانند به منظور کمک به صیادان در دستور کار قرار دهند، معافیت‌های بیمه‌ای صیادان است.

او توضیح داد: از چند سال پیش بخشی از صیادان مشمول معافیت‌های بیمه‌ای شدند. سخت و زیان‌آور بودن شغل صیادی باعث شد که عنوان کنند به ازای هر قایق صیادی پنج نفر می‌توانند جای پرداخت حق بیمه ۲۷ درصدی، حق بیمه ۱۷ درصدی پرداخت کنند. با توجه به اینکه معمولا تعداد بیشتری صیاد در یک قایق صیادی مشغول به کار هستند، انتظار ما این است که گستردگی شمول این معافیت بیشتر شده و به ۱۰ نفر به ازای هر قایق صیادی برسد. ما مدت‌هاست که این موضوع را پیگیری می‌کنیم و حداقل نمایندگان شهر‌های ساحلی در جریان کم و کیف آن هستند و مشکلات را می‌دانند. انتظار می‌رود پیگیری‌های ما در این زمینه با مساعدت نمایندگان مجلس یازدهم به نتیجه برسد.

رئیس اتحادیه صیادی کل کشور همچنین درباره بحثی پیرامون خرید تضمینی محصولات صیادی گفت: خرید تضمینی در مورد صیادان چندان موضوعیت ندارد. آنچه باعث شد شغل صیادان به خطر بیفتد محدودیت‌هایی بود که برای صید در نظر گرفته شد. خرید تضمینی بیشتر به کار پرورش‌دهندگان ماهی می‌آید. آنها مانند صیادان در تولید ممنوعیت و محدودیت نداشتند، اما مثل آنها با کاهش تقاضا رو‌به‌رو بودند. این خطر وجود دارد که تولیدات آنها روی دست‌شان بماند، بنابراین خرید تضمینی این محصولات به نفع این افراد است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز