خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور در مجتمع کارون/ نماینده کارگران حراست حق ورود به محل کار خود را ندارد/ رئیس حراست: هیچ مشکلی در مجتمع نداریم

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۸۳۱

رئیس واحد حراست مجتمع کارون می‌گوید: شرایط اقتصادی مجتمع کشت و صنعت کارون مساعد است و حاشیه‌های اگر ایجاد شود، سریعا مرتفع می‌شود اما برخی از کارگران از عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور گله دارند.

جمعی از کارگران مجتمع کشت و صنعت کارون در تماس با خبرنگار ایلنا، از عدم اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور خبر دادند.

از قرار معلوم، این کارگران که تعداد آنها به ۳۸۰ نفر می‌رسد و در سال۸۱ با مجتمع  کشت و صنعت کارون قرارداد تامین نیرو بستند، در خصوص بازنشستگی دچار مشکل شده‌اند.

به گفته کارگران، مشکل از آنجا آغاز می‌شود که کارفرمای پیمانکار در سالهای گذشته، چهار درصد حق بیمه کارهای سخت و زیان‌آور را به تامین اجتماعی پرداخت نکرده است و کارگرانی که به سن بازنشستگی پیش از موعد رسیده‌اند، به دلیل اهمال پیمانکار نمی‌توانند بازنشست شوند.

از طرفی این کارگران که از سال ۸۱ طرف قرارداد شرکت کشت و صنعت کارون هستند، به پیمانکاران دسترسی ندارند و دیگر پیمانکاران نیز از پرداختن این چهاردرصد خودداری می‌کنند.

ظاهرا برخی از کارگرانی که در آستانه بازنشستگی هستند، از اداره کار استعلام گرفته و براساس این استعلام، رای پرداخت این ۴درصد به کارفرمای اصلی عودت داده شده‌است، به این معنی که کشت و صنعت کارون باید این چهار درصدی را که پیمانکاران پرداخت نکرده‌اند، تقبل نماید.

کارگران کشت و صنعت کارون در توضیح علت اجرا نشدن این قانون و تبعاتش برای کارگران بازنشسته گفتند: سنگ‌اندازی‌های تعدادی از مسئولان این مجتمع مانع اجرای قانون مشاغل سخت و زیان‌آور شده است و به دلیل اجرا نشدن این قانون، بازنشستگی کارگران مشمول مزایای مشاغل سخت، به صورت عادی انجام می‌شود.

کارگران کشت و صنعت کارون همچنین  مدعی شدند: در پیگیری این موضوع (اجرای قانون سخت وزیان آور) «رضا حسنی» نماینده صنفی کارگران واحد حراست اخیرا از سوی کارفرما تحت فشار قرار گرفته و اجازه حضور در محل کار خود را ندارد.

به گفته این کارگران، کارفرما از روز ۲۹ خرداد ماه  سال جاری از حضور این کارگر در محل کار جلوگیری کرده است.

این کارگر که سابقه کار ۱۳ ساله دارد، در سه سال گذشته در نهاد صنفی کارگران بخش حراست مجتمع کشت وصنعت کارون عضویت داشته است.

 کارگران با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های نماینده آنها جنبه صنفی و قانونی داشته است، خواستار بازگشت به کار او شده‌اند.

در این زمینه سیدناصر علوی (رئیس واحد حراست مجتمع کشت و صنعت کارون) ضمن تکذیب ادعای کارگران درخصوص اجرا نشدن قانون مشاغل سخت و زیان‌آور برای کارگران این واحد گفت: مشکل سخت و زیان‌آور نداریم. هر پرسنلی با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور بازنشسته می‌شود، کارش انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مجتمع کشت و صنعت نیشکر کارون گل سر سبد شرکت‌های استان خوزستان است، تاکید کرد: هیچ مشکلی در مجتمع کشت و صنعت کارون وجود ندارد و کارگران  و حتی پیمانکاران در حال حاضر حتی یک ریال از شرکت مطالبه ندارند.

رئیس واحد حراست مجتمع کارون در ارتباط با نماینده اخراجی کارگران واحد حراست نیز گفت: اطلاعات خاصی در زمینه اخراج ایشان ندارم و فکر نمی‌کنم صحت نداشته باشد.

او با بیان اینکه آقای حسنی، نماینده کارگران تامین نیرو و تحت مسئولیت پیمانکار مشغول کار است، افزود: اگر  ادعا می‌شود که ایشان اخراج شده‌اند باید مستندات اخراج را ارائه کند.

وی گفت: نیروهای ما دو دسته‌اند: یک دسته شرکتی‌اند و دسته دیگر تامین نیرو که زیرنظر پیمانکار فعالیت دارند. آقای حسنی اگر مشکلی دارد از طریق پیمانکار پیگیری کند.

به گفته رئیس واحد حراست مجتمع کارون، نیروی انسانی بخش تامین نیرو ۳۸۰ نفرند. در عین حال آنها از بهترین نیروهای کار حراستی هستند که من دست تک تک همه آنها را می‌بوسم.

وی در خاتمه تاکید کرد: شرایط اقتصادی مجتمع کشت و صنعت کارون مساعد است و حاشیه‌های اگر ایجاد شود، سریعا مرتفع می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز