خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

سه ماه تقدیس با حق‌الزحمه ناچیز/ پاداش کرونای پزشک متخصص بیش از ۳ برابر کادر پرستاری است

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۷۵۰

این روزها آنچه تحت عنوان حق‌الزحمه یا پاداش ایام کرونا از سوی معاونت درمانِ وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده است، موجب نگرانی و انتقاد پرستاران شده و در عمل خستگی ساعت‌ها کار به تنشان مانده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کادر درمانی در روزهایی که همه در قرنطینه خانگی بودند، در مرکز بحران بیماری هم تجربه کار سخت و طولانی مدت و هم خطر ابتلا به بیماری مرگبار را به جان خریدند. برخی از آنها همه این چند ماه نتوانسته‌اند خانواده خود را ببینند.

اما این روزها آنچه تحت عنوان حق‌الزحمه یا پاداش ایام کرونا از سوی معاونت درمانِ وزارت بهداشت و درمان ابلاغ شده است، موجب نگرانی و انتقاد پرستاران شده  و در عمل خستگی ساعت‌ها کار به تنشان مانده است.

در میانه بحران اما شرایط جور دیگری بود. درحالی که آنها با بیماری مرگبار می‌جنگیدند، بلندگوهای رسانه‌ای از تمام توان مالی و تبلیغاتی موجود استفاده کردند تا آنها را تقدیس کنند. کرونا، پرستارانی که بارها درباره مطالبات کارانه‌ای می‌گفتند و شنیده نمی‌شدند، به صدر اخبار بازگرداند.

رسانه‌ها چهره‌های خسته از کار را نشان می‌دادند که برای مردم جانفشانی می‌کنند. این ایثار قرار نبود در نظام سلامت کشور کم ارزش تلقی شود. وقتی نوبت به پرستاران رسید آنها در زندگی عادی برای تغییر بزرگ خود برای عبور از بحران آماده می‌شدند  وقتی نوبت به سیستم بهداشت و درمان رسید، مشکلی از مشکلات پرستاران حل نشد و درنهایت حق‌الزحمه یا پاداش ایام کرونا  بسیار ناچیز از آب درآمد.

این است که جمعی از پرستاران طی تماس با ایلنا نسبت به مبالغ ناعادلانه حق‌الزحمه کرونا برای کادر پرستاری نسبت به کادر پزشکی انتقاد کردند.

پاداش کرونا برای پرستاران تبعیض‌آمیز بود

اخیراً در نامه معاونت درمان به روسای کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور درباره پاداش پرسنل درمانی مبالغی به عنوان پاداش در نظر گرفته شده است.

در این بخشنامه در بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی فعال و ریفال کرونا یا دارای بخش کووید ۱۹ به پزشکان متخصص و فوق تخصص ساعتی ۸۰ هزار تومان، پزشک عمومی ۵۰ هزار تومان، دستیاران درگیر ۴۰ هزار تومان، اینترن‌های درگیر ۲۵ هزار تومان در نظر گرفته است. این درحالی است که در این بیمارستان‌ها به کلیه پرسنل گروه پرستاری شامل پرستار هوشبری، اتاق عمل، فوریت‌های پزشکی، بهیار، کمک‌ بهیار، کمک پرستار و مامایی ساعتی ۲۵ هزار تومان به عنوان پاداش پرداخت می‌شود.

در این بخشنامه البته به کارکنان پاراکلینیک ساعتی ۱۷ هزار تومان، کارکنان خدماتی و راننده آمبولانس(بیماربر و خدمات؛ واحدهای پذیرش، ترخیص و مدارک پزشکی (واحد فناوری اطلاعات بیمارستان)، درآمد، انتظامات منشی‌های بخش‌های بالینی و درمانگاه‌ها، داروخانه، تجهیزات پزشکیلنژری، کارکنان توزیع، آشپزخانه، تغذیه، روانشناسی، مددکاری، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و پرتو درمانی و پزشکی هسته‌ای ساعتی ۱۵ هزار تومان و کارکنان پشتیبانی، اداری مالی و سایر واحدهای بیمارستان‌ها به ازای هر ساعت ۱۲ هزار تومان، پاداش تعلق می‌گیرد.

بنابراین پزشک متخصص در زمان کرونا اگر ۱۲ ساعت کار کند، حدود یک میلیون تومان دریافتی دارد، درحالیکه پرستاران اصولاً همه بار کرونا بر دوششان بود و به ازای ۱۲ ساعت ۳۰۰ هزار تومان می‌گیرند.

سه ماه تقدیس با حق‌الزحمه ناچیز/ پاداش کرونای پزشک متخصص بیش از ۳ برابر کادر پرستاری است

مانور تقدیس پرستاران برای هیچ و پوچ بود

در این بخشنامه حداکثر حق‌الزحمه کرونا ۱۰۰ ساعت است که برای یک پزشک متخصص رقم ۸ میلیون تومان پاداش و برای پرستار ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

این پرستار می‌گوید: از این دست تبعیض‌ها تا به حال بارها و بارها در نظام درمانی دیده شده است. در بحث‌ تعرفه‌های پرستاری و پزشکی نیز همین مسئله وجود دارد اما واقعاً انتظار نداشتیم که در ایام کرونا که ما یکی یکی جان می‌دادیم و همچنان در صحنه می‌ماندیم، چنین برخوردی شامل حالمان شود.

او می‌افزاید: خیلی از خدمات و کارهایی که ما انجام می‌دهیم به جیب عده‌ای خاص می‌رود، حتی سرم زدن به بیمار که به عهده پرستاران است به جیب پزشکان می‌رود.

پرستاران بیشتر کار را انجام دادند؛ کمترین حق‌الزحمه را می‌گیرند

محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) در اینباره می‌گوید: این بخشنامه آنقدر تبعیض‌آمیز است که بین پزشکان متخصص، عمومی، انترن(کارورز پزشکی) فرق گذاشته است اما برای پرستاران کل کادر درمانی را در یک ردیف و با مبلغ ناچیز ۲۵ هزار تومان آورده است.

او تصریح کرد: در طی بیماری کرونا بخش‌های مختلفی از بیمارستان‌ها درگیر شدند. اما همه اذعان دارند که بیماری کرونا به عنوان یک بیماری واگیر و پرخطر که تا الان هم درمان آن شناخته نشده است، پزشک متخصص در بیمارستان اساساً کار خاصی نمی‌تواند برای بیمار انجام دهد. این روزها برخی از بیماران کرونایی در خانه مانده‌اند و می‌دانند آنچه در مورد این بیماری اهمیت دارد، در واقع در حوزه وظایف پرستاری بوده است.

شریفی مقدم می‌افزاید: ملاک برای این بیماری، ارتباط با بیمار است. ارتباط با بیمار است که هم خطر جانی برای پرستار ایجاد می‌کند و هم می‌توان با ارائه بهترین کارهای مراقبتی موجب بهبودی بیمار شود. پرستاری که به طور مداوم بالای سری بیمار بوده و شرایط سختی را تحمل کرده آیا باید در حد یک کارورز پزشکی پاداش بگیرد.

مسئله دیگری که وجود دارد این است که خیلی از پرستاران ما همان حقوق عادی را هم نگرفته‌اند و این شرایط واقعاً غیرمنصفانه است.

پرستاران همیشه می‌دانند اگر بودجه‌ای در کار باشد، تماماً به جیب برخی پزشکان می‌رود. حالا مشخص شد که کرونا نیز شرایط تازه‌ای برای پرستاران نساخته است. خیلی‌ها گفتند که وضعیت پرستاری در نظام سلامت بعد از شیوع کرونا متحول خواهد شد. سیستم درک خواهد کرد که چقدر به کار آنها نیاز دارد. درست است که شاید سیستم درمانی ضرورت و اهمیت پرستاری را بداند اما بهبود وضعیت زندگی پرستاران تنها از راه مطالبه‌گری ممکن خواهد بود.

گزارش: مریم وحیدیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز