خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

"کابوس بیماری" به اندازه بیکاری جدی‌ است/ کارگران ساختمامی در روزهای کرونایی غرامت دستمزد ایام بیماری ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۰۹۰

خواسته کارگران ساختمانی این است که دستِ‌کم در مورد کارگران مبتلا شده به کرونا، یا واقعاً به قانون رجوع شود یا بروکراسی و بهانه‌تراشی را کنار بگذارند و کارگران ساختمانی را نیز مشمول غرامت دستمزد ایام بیماری کرونایی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هم بیکاری ناشی از کرونا زندگی و معیشت کارگران ساختمانی را تحت تاثیر قرار داده و هم بیماری. اما کارگران ساختمانی از هیچ پشتوانه‌ای برای جلوگیری از سقوط معیشت خود برخوردار نیستند. بیمه تامین اجتماعی قرار بود چتر حمایت کارگران باشد اما بیمه کارگر ساختمانی در عمل بی‌خاصیت‌ترین بیمه است. اگرچه بیماری و معلولیت ترس همیشگی کار در پروژه‌های ساختمانی است و اگرچه هر روز جایی در کشور کارگری در این پروژه‌ها دچار مرگ و معلولیت می‌شود اما همچنان اقدامات حمایتی برای این شغل سخت در حد هیچ است. در مواردی نیز که قانون این حمایت را انجام داده، پروسه و موانع موجود آن را بی‌خاصیت کرده است.

این است که کارگران ساختمانی بیمه به منظور برقراری مستمری بازنشستگی،هزینه پرداخت می‌کنند اما عملاً بازنشستگی ندارند و سال‌های سال کار می‌کنند. این مسئله مربوط به مانعی چون بازرسی تامین اجتماعی است که سال‌ها تشکل‌های کارگران ساختمانی از آن گلایه کرده‌اند.

بزرگترین نارضایتی بیمه‌ای کارگران ساختمانی

بازرسی بیمه‌ای تاکنون توسط کارگزاری‌های تامین اجتماعی که شرکت‌های خصوصی هستند، صورت می‌گرفته که اخیراً مباحثی بر سر لغو بازرسی بیمه‌ای کارگران ساختمانی توسط کارگزاری‌ها مطرح شده است و به گفته علی شیری (بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور) قرار بر این است که به زودی مدیرعامل تامین اجتماعی آن را تعیین تکلیف کند.  او می‌گوید: وقتی بازرسی بیمه‌ای به دست افراد کاردان و متخصص سپرده نشود، برای کارگران ساختمانی مشکلات فراوان در پر کردن سابقه بیمه پیش می‌آید. در حال حاضر بحث بازرسی بیمه‌ای بزرگترین عامل نارضایتی کارگران ساختمانی در کشور است. بیمه‌ها مرتباً لغو می‌شوند و رد صلاحیت می‌خورند، فقط چون در شرایط غیر کارشناسی بازرسی می‌شوند.

او می‌افزاید: این است که ما می‌گوییم کار را باید به کاردان سپرد و انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی در کشور تخصص لازم را در این زمینه دارند. ما مخالفت بازرسی بیمه‌ای تامین اجتماعی نیستیم. ما می‌گوییم باید بازرسی‌ها به درستی انجام شود. خوشبختانه اخیراً در بخشنامه ابلاغ شده به کارگزاری‌های کشور، در شرح وظایف کارگزاری‌ها بازرسی بیمه‌ای کارگران ساختمانی حذف شده است. اخیراً نیز آقای سالاری قول داده که موضوع را تدقیق و تکلیف مسئله را کاملاً روشن کند.

"کابوس بیماری" به اندازه بیکاری جدی‌ است/ کارگران ساختمامی در روزهای کرونایی غرامت دستمزد ایام بیماری ندارند

اما این تنها مشکل این روزهای کارگران ساختمانی نیست. آنها در این روزهای کرونایی مشکلات خاص خودشان را دارنداینکه نه از سوی بیمه تامین اجتماعی و نه از سوی دولت خبری از کمک به آنها نیست.

اگر کارگران شاغل و بیمه‌شده به کرونا مبتلا شوند، لااقل امید به دریافت غرامت ایام بیماری که توسط قانونگذار برای ایام سخت بیماری کارگران در نظر گرفته دارند اما برای کارگران ساختمانی مثل همیشه به بهانه خویش‌فرما بودن خبری از غرامت دستمزد ایام بیماری نیست. حال که کارگران ساختمانی زیادی با حضور در محیط‌های کاری و پروژه‌های ساختمانی در معرض ابتلا به کرونا هستند، عدم دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری به کارگران ساختمانی بیمه‌شده تلخ‌ترین واقعیت این روزهایشان است.

در روزهای کرونایی غرامت دستمزد ایام بیماری نداریم

کارگران هر ماه بخشی از دستمزد خود را به عنوان حق بیمه می‌پردازند تا در روزهای سخت کمک‌حال آنها باشد اما در روزگار سخت همین بیمه‌ها به کار نمی‌آید.

بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور می‌گوید: کارگران ساختمانی دو جور غرامت دستمزد ایام بیماری دارند. یک نوع از آن را طی حق بیمه پرداخت می‌کنیم و در صورتی که در محیط کار دچار حادثه شویم، می‌توانیم این غرامت را دریافت کنیم. یک نوع هم حادثه و بیماری است که در بیرون از محیط کار به وجود می‌آید و شامل پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری نمی‌شود.

او ادامه می‌دهد: در شرایطی که به کارگر ساختمانی که در محیط کار دچار حادثه‌ کار شده است، غرامت دستمزد ایام بیماری تعلق می‌گیرد، آنقدر طول می‌کشد تا بازرس کار برگه غرامت را امضا کند که کارگر خسته می‌شود و گاهی اوقات از آن انصراف می‌دهد. واقعاً این بروکراسی حاکم برای دریافت غرامت دستمزد ایام بیماری کارگران ساختمانی خسته‌کننده و آزاردهنده است. علت هم این است که تامین اجتماعی می‌خواهد حادثه را به گردن کارفرما پروژه ساختمانی بیندازد.

 حال که بیماری کرونا افراد زیادی را به بیماری و مرگ کشانده، بی‌پشتوانگی کارگران کمتر نشده است. به گفته بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور؛ آن دسته از کارگران ساختمانی که به کرونا مبتلا شده‌اند، غرامت دستمزد ایام بیماری دریافت نمی‌کنند.

بیمه‌پردازی بی‌خاصیت و بی‌فایده شده

کارگران ساختمانی نه تنها هنوز وام کرونایی دولت را نگرفته‌اند، بلکه بیمه‌پردازی طی ماه‌ها از سوی کارگران نیز بی‌فایدگی خود را در بحران حاضر نشان می‌دهد. البته به نظر می‌رسد که شرایط کرونایی را همچون شرایط کرونایی در نظر می‌گیرند و بیماری را شامل غرامت دستمزد ایام بیماری نمی‌کنند. به هر حال کارگران زیادی در اثر حضور در محیط کار و طی رفت‌وآمد به کرونا مبتلا می‌شوند اما جالب است که کرونا در شرایط فعلی حتی بیماری ناشی از کار نیز به حساب نمی‌آید.

به گفته شیری؛ این استدلال درست نیست که کرونا بیماری ناشی از کار محسوب نمی‌شود. اگرچه راه تحقیق آن سخت است اما در چنین شرایطی وقتی کارگران دیگر در صورت ابتلا به این بیماری می‌توانند مزایای بیمه‌ای را بگیرند، چرا کارگران ساختمانی باید از دایره بیرون باشند؟ چرا کارگران ساختمانی در هر شرایطی باید بیش از دیگر کارگران تحت فشار قرار بگیرند؟

او می‌افزاید: هنوز کارگران ساختمانی نتوانسته‌اند، وام ۲ میلیونی را دریافت کنند. اگرچه این وام نیز مزایای مخصوص به کارگران ساختمانی و با درصد سود پایین‌تر نیست و عملاً برای همه شهروندان امکان‌پذیر شده است. نمی‌توان گفت حتی دولت کمک خاصی به کارگران ساختمانی در نظر گرفته است اما همان وام هم هنوز پرداخت نشده است. این در حالی است که برخی از کارگران ساختمانی از آبان ماه بیکار شده‌اند و شرایط خیلی سختی دارند.

خواسته کارگران ساختمانی این است که دستِ کم در مورد کارگران مبتلا شده به کرونا، یا واقعاً به قانون رجوع کنند یا بروکراسی و بهانه‌تراشی را کنار بگذارند و کارگران ساختمانی را نیز مشمول غرامت دستمزد ایام بیماری کرونایی کنند.

دولت مرتباً سعی می‌کند از حمایت‌های قانون کار و تامین اجتماعی برای کارگران ساختمانی بکاهد. همه این‌ها به بهانه خویش‌فرما بودن صورت می‌گیرد اما واقعیت این است که کارگران ساختمانی سهم چندانی از ثروت بزرگی که در بخش مستغلات و بین غول‌های حوزه مسکن جابه‌جا می‌شود، ندارند. سود و ثروت بخش مسکن در جیب کارگران ساختمانی نمی‌رود اما به بحث بیمه آنها که می‌رسیم حتی برای حمایت‌های واقعاً ناچیز برای زنده‌ماندن مدام خویش‌فرمایی بیمه را بهانه می‌کنند. این وظیفه حاکمیتی بر اساس اصل سوم قانون اساسی است که رفاه و مسکن و معیشت کارگران تامین باشد اما این وظیفه در هیچ دولتی رعایت نشده است.

گزارش: مریم وحیدیان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز