خبرگزاری کار ایران

انتظار مربیان پیش‌دبستانی برای دریافت بیمه بیکاری/ فقط یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان حقوق ماهانه داشتیم!

asdasd
کد خبر : ۹۰۲۱۶۸

مربیان مهدکودک و پیش دبستانی می گویند: هنوز بیمه بیکاری برای ما برقرار نشده است و از اسفند، هیچ منبع درآمدی نداریم.

تعدادی از مربیان پیش دبستانی در تماس با خبرنگار ایلنا، از وضعیت بد معیشتی خود انتقاد کردند. این مربیان که از اسفندماه پس از شیوع کروناویروس، از کار بیکار شده‌اند، در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند اما هنوز پالایش ثبت‌نام‌شدگان و مراحل آن طی نشده است.

این مربیان می‌گویند: از اسفندماه تا امروز، هیچ درآمدی نداشته‌ایم؛ قرار است اگر مشمول بیمه بیکاری شویم، از پایان اردیبهشت ماه به ما مقرری بدهند؛ ما اسفند و فروردین را با دشواری گذرانده‌ایم و منتظر دریافت مقرری بیکاری هستیم.

انتظار مربیان برای بیمه بیکاری در حالی طولانی شده است که بسیاری از آنها که در بخش خصوصی مشغول به کار بوده‌اند، قرارداد ساعتی داشته اند و اکنون نگران این هستند که آیا مشمول بیمه بیکاری می‌شوند یا خیر.

نگرانی دیگر مربیان مهدکودک و پیش دبستانی بابت امنیت شغلی است؛ بسیاری از آنها تا اردیبهشت ماه (پایان دوره تحصیلی پیش دبستانی‌ها) قرارداد داشته‌اند و نگرانند که آیا بعد از آن، قراردادشان با کارفرما تمدید می‌شوند یا نه؛ در حال حاضر مشخص نیست که باتوجه به  کرونا و آن، آیا بعد از اردیبهشت، خانواده‌ها راضی خواهند شد که فرزندانشان را به مهدکودک بفرستند. این درحالیست که مقرری بیکاری کرونا فقط برای سه ماه و تا پایان اردیبهشت است.

یک مربی پیش دبستانی که ۹ سال تمام در یک موسسه خصوصی کار کرده، می‌گوید: به ما فقط پایه حقوق وزارت کار را می‌دادند؛ علیرغم اینکه دو فرزند دارم و خودم سرپرست خانوار هستم، هرگز پایه سنوات یا بن خواربار نگرفته‌ام؛ قبل از تعطیلی در اسفند، حقوق من یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود که ۱۳۲ هزار تومان بابت بیمه کسر می‌کردند و یک میلیون و ۶۶۸ هزار تومان به حسابم واریز می‌کردند. 

مربیان پیش دبستانی و مهدکودک، معمولاً از همه مزایای مزدی محروم هستند؛ آنها نه بن و پایه سنوات می‌گیرند و نه عیدی پایان سال آنها مطابق قانون (حداقل دو پایه حقوق) واریز می‌شود؛ حالا کرونا هم مزید بر علت شده است؛ آیا چند هزار مربی سراسر کشور که تعداد بسیاری از آنها زنان سرپرست خانوار هستند، روزی به سر کار بازخواهند گشت؟ تا آن روزِ احتمالی، چه کسی مسئول معیشت و گذران زندگی آنهاست؟!

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز