خبرگزاری کار ایران

حاجی‌زاده:

کمبود امکانات مبارزه با «کرونا» در خودروسازی‌و قطعه‌سازی‌ها/ برخی شرکت‌ها به اجبار کارگران را سر کار می‌کشانند

asdasd
کد خبر : ۸۸۵۱۵۷

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی کشور با اشاره به ادامه‌ی موج دوم شیوع ویروس کرونا در کشور و تبدیل شدن استان تهران به عنوان قطب صنعتی کشور به اصلی‌ترین کانون شیوع این ویروس گفت: در شرایطی که برخی خودروسازی‌‌ها به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کنند، برخی خودروسازی‌ها هم اعلام کرده‌اند که کارگران باید تا ۲۸ اسفند سر کار خود حاضر شوند.

«مجتبی حاجی‌اده» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، گفت: متاسفانه خودروسازی‌ها علی‌رغم درآمدهای فراوان و تبدیل شدن به ثروتمندترین صنعت کشور، از امکانات کافی برای مبارزه با بیماری‌های ویروسی مانند کرونا برخوردار نیستند. در این شرایط باید بخش اعظمی از کارگران خود را به مرخصی بفرستند؛ با این حال می‌شنویم که تعدادی از شرکت‌ها همچنان برای سر کار ماندن کارگران، به آنها فشار وارد می‌کنند. 

وی با بیان اینکه شرکت‌های قطعه‌سازی هم وضعیتی مشابه دارند و تن به مرخصی فرستادن کارگران خود نمی‌دهند، گفت: از مدیران یکی از شرکت‌های قطعه‌‌سازی خصوصی که چند هزار پرسنل دارد، خواستیم تا در شرایطی که کارگرانشان نگران از ابتلاء به این ویروس هستند، آنها را به مرخصی بفرستند؛ اما پاسخ دادند: «تا دولت اعلام نکند، کاری انجام نمی‌دهیم.»؛ این در حالی است که در شرایطی که کرونا جان صدها نفر را گرفته و هزارن نفر دیگر را راهی بیمارستان کرده است، «عقل سلیم» حکم می‌کند که اعمال زور را کنار بگذاریم و سلامت کارگران را تضمین کنیم. 

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی کشور، تصریح کرد: زمانی که به انداز‌ه‌ی کافی در شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی، تجهیزات بهداشتی نداریم و نمی‌توان سلامت کارگران را تضمین کنیم، چرا باید آنها را به اجبار برای کار کردن متقاعد کنیم. حداقل فایده مرخصی دادن به کارگران قطعه‌‌سازی و خودروسازی‌ها این است که صدها هزار کارگر به خانه می‌روند و «خود قرنطینگی» را انجام می‌دهند که در نتیجه فشار موجود از روی دوش دولت برای قرنطینه کردن شهرها، برداشته می‌شود. 

وی با بیان اینکه قرار نیست ویروس کرونا در هفته‌های آینده دست از سر کشور بردارد و در فروردین ماه موج چهارم شیوع آن مستقر می‌شود، گفت: این دو صنعت پول‌ساز کشور، باید برای دور بعدی فراگیری ویروس از حالا آماده باشند. آنها با مرخصی فرستادن کارگران خود از حالا و استفاده از فرصت تعطیلات عید نوروز می‌توانند، سالن‌های تولید و کلیه محل عبور و مرور کارگران، کارمندان و مدیران را ضدعفونی کنند و تجهیزات لازم مانند ماسک، الکل، پد ضدعفونی و مایع دستشویی تهیه کنند. 

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی کشور، افزود: برای شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی‌های بزرگ، خرید چند ده یا چند صد میلیون تومان وسیله برای ضدعفونی و تجهیز شرکت، هزینه چندانی محسوب نمی‌شود؛ با این حال مدیران کت و شلواری این شرکت‌ها که تخصص چندانی در زمینه بهداشت فردی و حرفه‌ی ندارند، تن به انجام این موارد نمی‌دهند. 

حاجی‌زاده با بیان اینکه سرویس‌هایی هم که کارگران این شرکت‌ها را جا به جا می‌کنند، باید گندزدایی و ضدغفونی شوند، گفت: این در شرایطی است که شرکت‌هایی که به عنوان پیمانکار، کار سرویس‌ها را انجام می‌دهند تن به این کار نمی‌دهند؛ با این استدلال که شرکت‌های خودروسازی طلب ما را پرداخت نکرده‌اند و ما پولی در بساط نداریم. 

وی با بیان اینکه در حالی شاهد کمبود امکانات حفاظتی در برابر ویروس کرونا هستیم که دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا به تازگی شروع به تولید ماسک کرده‌اند، گفت: حتی عنوان کرده‌اند که می‌توانیم تولیدات خود را در اختیار دولت قرار دهیم، تا میان مردم توزیع کند اما خوب بهتر است که اگر چنین کاری می‌‌کنند، ابتدل ملزومات داخل کارگاه‌های خود را تامین کنند.

رئیس اتحادیه کارگران صنعت خودروسازی کشور، در پایان، افزود: در روزهای گذشته اخباری در مورد ابتلاء تعدادی از کارگران خودروسازی‌ها، نظیر ایران خودرو به کرونا شندیده‌ام که متاسفانه این شرکت‌ها پاسخگو نیستند و اطلاع‌رسانی هم نمی‌کنند. 

تماس ایلنا با روابط عمومی شرکت ایران خودرو برای بررسی خبر صحت فوت کارگران ایران شرکت بر اثر کرونا، بی‌نتیجه بود؛ اما یک منبع آگاه که در جلسه روز گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت که در رابطه با تاثیرات ویروس کرونا بر صنایع کشور و اتخاذ تصمیم‌هایی برای مدیریت اوضاع، برگزار شد، اعلام کرد که مقام این وزارتخانه از مرگ یک کارگرِ ایران خودرو بر اثر ابتلاء به این ویروس خبر داده‌اند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز