خبرگزاری کار ایران

علی خدایی:

کارفرمایان قیمت سبد را ۴ میلیون و ۸۰ هزار تومان و کارگری‌ها ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می‌دانستند/ با اجماع به توافق رسیدیم

asdasd
کد خبر : ۸۷۷۰۳۳

علی خدایی با تاکید بر اینکه در تعیین نرخ سبد معاش، اجماع صورت گرفته، گفت: بحث‌های کارشناسی و اختلافات به نتیجه رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بحث بر سر چگونگی رسیدن به رقم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی در جلسه کمیته دستمزد بسیار است؛ علی خدایی (عضو کارگری شورای عالی کار) در توضیح رسیدن به این رقم می‌گوید: در خصوص جلسه تعیین رقم سبد معیشت، اخباری در فضای مجازی در دست انتشار است که کارگری‌ها زیر فشار کارفرمایان و دولت حاضر به پذیرش رقم سبد شده‌اند، هرچند افشای جزییات مذاکرات کارشناسی عمل صحیحی نیست اما باتوجه به گسترش این خبر، لازم است به اطلاع برسانم که در این جلسه و جلسات کارگروه مزد، بحث بر سر آیتم‌ها و مراجع آماری صورت می‌پذیرد و به هیچ وجه موضوع فشار مطرح نیست.

به گفته‌ی وی، اختلافات فنی موجود در کمیته مزد بر سر دو موضع بوده است؛ اول، مرجع تعیین قیمت اقلام مصرفی و دوم، سهم خوراکی‌ها در سبد خانوار.

خدایی ادامه داد: گروه کارفرمایی در ابتدا با در نظر گرفتن قیمت اقلام خوراکی بر مبنای قیمت‌های میادین میوه و تره‌بار، قیمت سبد را چهار میلیون وهشتاد هزار تومان و دولت رقمی در حدود چهارمیلیون وهفتصد هزار تومان اعلام کردند اما گروه کارگری با ارجاع به مرکز آمار، رقم حداقلی را پنج میلیون و سیصد هزار تومان قبول داشت و همچنین اختلاف نظرهایی در خصوص سهم خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها وجود داشت.

وی اضافه کرد: در نهایت پس از چندین ساعت مذاکره جدی و کارشناسی، رقم چهار میلیون و نهصد و چهل هزارتومان به عنوان سبد معیشت خانوار متوسط به صورت میانگین کشور و با اجماع هر سه گروه تعیین شد.

خدایی در پایان تاکید می‌کند: اطلاق واژه‌هایی چون تحت فشار و ..... در چنین جلساتی که برخلاف جلسات چانه‌زنی شورای عالی کار، صرفا مبنای کارشناسی دارد، صحیح نیست. روال قانونی کمیته مزد، فقط مختصِ کار کارشناسی است و لاغیر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز