خبرگزاری کار ایران

یاوری:

سامانه تسهیل و رفع موانع تولید راه‌اندازی می‌شود/ کارگران علی‌رغم دریافت دستمزدهای حداقلی در رفع مشکلات بنگاه‌های تولیدی اهتمام دارند

asdasd
کد خبر : ۸۴۶۳۴۱

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با هدف تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده‌ها و نظارت بیشتر بر مشکلات واحدهای تولیدی، سامانه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

«کریم یاوری» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با بیان اینکه در سال رونق تولید کارگران و کارفرمایان و سهامداران و سرمایه‌گذاران و مدیران بنگاه‌های اقتصادی در خط مقدم اجرای منویات رهبری هستند، گفت: با تلاش و کار و تولید برای تحقق شعار سال جدیت دارند و ما همه باید به  آنها کمک کنیم. نقش بی‌بدیل کارگران در تمامی صحنه‌های انقلاب اسلامی قابل توجه بوده، آنها شایسته خدمتگزاری بهتر هستند.

وی افزود: کارگران در تمامی شرایط حساس انقلاب اسلامی اعم (از پیروزی انقلاب و جنگ و فعالیتهای اقتصادی و تولیدی و صنعتی و معدنی و کشاورزی...) همراهی بسیار ارزشمندی داشته، دارند و خواهند داشت. هم اکنون هم کارگران علی رغم مضائق مالی و دستمزدهای حداقلی با تمام  توان در پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها دوش به دوش کارفرمایان در رفع مشکلات بنگاه‌ها اهتمام دارند.

یاوری با بیان اینکه شناسایی و رصد، پیگیری، و بررسی و رسیدگی و حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار  در ابتدا به عهده  سهامداران- مالکان- کارفرمایان و مدیران بنگاه‌های اقتصادی است، گفت: چنانچه موفق به حل مشکل نشوند از طریق وزارتخانه صادرکننده مجوز تاسیس و بهره‌برداری و پس از آن از طریق کارگروه‌های استانی و ملی تسهیل و رفع موانع تولید بایستی پیگیری و اقدام نمایند. 

وی افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیری  و حل و فصل، مشکلات بنگاههای اقتصادی در جهت  صیانت  از نیروی کار و تثبیت اشتغال و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها رصد و پیگیری می‌نماید این موضوع از اولویت‌های کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید استانهای کشور و کارگروه ملی به شمار می‌رود. 

مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت، با اشاره به اقدام‌هایی که برای تثبیت اشتغال موجود در دست اجراست، گفت: برای صیانت از نیروی کار، کارفرمایان، کار آفرینان و سرمایه‌گذاران و حفظ حیات بنگاه های اقتصادی و پایداری تولید و تثبیت اشتغال رسیدگی حل و فصل مشکلات بنگاه‌های اقتصادی مشکلدار ضروری است. کارفرمایان، کارآفرینان و سرمایه‌گذارانی که بخواهند هر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید و جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید که در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت دهند و اصلاح ساختار انجام دهند کارگران آنان در طول مدت زمان تغییر اقتصادی با مصوبه شورایعالی کار تحت پوشش بیمه بیکاری قرار می‌گیرند.

وی افزود: مشکلات بنگاه های اقتصادی مشکلدار فقط نقدینگی نیست بلکه پاره ای از مشکلات درون کارگاهی است همانند( بالا بودن هزینه های تولید، انباشت محصولات تولیدی ، نیاز به اصلاح ساختار، اختلاف بین سهامداران، بعضاً سوء مدیریت و..) و بخش برون کارگاهی همانند (رکود صنعت، تحریم‌ها، واردات بی‌رویه، قاچاق کالا، مطالبات از سایر سازمان‌ها و...) در شرایطی که بنگاه‌های اقتصادی با مشکل مواجه می‌شوند، نیروی کار و کارگران در نهایت همراهی و همکاری را برای حل مشکل در جهت پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه با کارفرمایان به عمل آورند.

یاوری تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۳۹۸ تا کنون بنگاههای اقتصادی از محل رونق تولید برای تثبیت اشتغال و بهینه کردن خطوط تولید و ادامه فعالیت حدود بیش از نه هزار میلیارد تومان تسهیلات دریافت نمودند. در سال ۱۳۹۸ طرح رونق تولید برای واحدهای صنعتی و معدنی کوچک و متوسط اجرا می‌گردد همچنین بنگاه‌هایی که نیاز به بازسازی و نوسازی دارند و طرح‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی ۶۰% اجراء و به آنان  تسهیلات  پرداخت می‌گردد. که در سال ۹۸ نیز ازهر گونه تغییر یا بازسازی خط تولید، جابجایی کارگاه و ماشین‌آلات به منظور کاهش وابستگی و بهینه کردن تولید در راستای سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت صورت پذیرد با تایید و تصویب طرح اصلاح ساختار توسط شورایعالی کار حمایت موثر بعمل می‌آید.

وی تصریح کرد: در جهت صیانت از نیروی کار و پایداری تولید و حفظ حیات اقتصادی بنگاه‌ها در سال ۹۸ با حمایت‌های موثر از حدود هزار  بنگاه موجبات تثبیت حدود دویست و چهل هزار نفر شغل فراهم آمد مسائل مربوط به حدود ۱۲۸۱ بنگاه مشکلدار را با جدیت رصد، پیگیری و دنبال می‌کنیم و در جهت رفع مشکلات آنان برای پایداری تولید از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنیم.

یاوری افزود: استانداران به عنوان رییس کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به همراه کلیه اعضای کارگروه به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمایند که هر روز یک بنگاه مشکلدار و یا بحرانی را مورد بازدید قرار داده و از محل بنگاه با همفکری مدیران، کارفرمایان و سهامداران کارگران مشکلات آنها را بررسی و رسیدگی و حل و فصل نمایند. مدیران و کارفرمایان بنگاههای اقتصادی متقاضی اصلاح ساختار اقتصادی می‌بایستی طرح خود را به تصویب وزارتخانه ذیربط برسانند. تمامی کارگران و کارکنان مشمول قانون کار و تامین اجتماعی در طول اصلاح ساختار اقتصادی مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری می‌گردند.

وی افزود: از سال جاری بعضی جلسات  ستاد تسهیل و رفع  موانع تولید ملی در استان‌های کشور برگزار شده است. سامانه ستاد تسهیل برای تسهیل ارتباط متقاضیان با ستاد و شفاف‌سازی و تسریع در مراحل رسیدگی به پرونده‌ها و نظارت ستاد بر روند اقدامات توسط دستگاه‌ها در ماه سال جاری راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز