خبرگزاری کار ایران

حسین حبیبی:

اعضای شوراهای کارگری در مقام نماینده کارفرما ظاهر نشوند/ نمی‌شود هم بازیکن استقلال بود و هم پرسپولیس!

asdasd
کد خبر : ۸۴۳۲۶۰

حسین حبیبی با تاکید بر لزوم حفظ استقلال نمایندگان کارگران، به مسئولیت آنها در قبال همکاران خود اشاره کرد و گفت: نماینده کارگر نباید نقش نماینده کارفرما را بازی کند.

حسین حبیبی (دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با نقش اعضای شوراهای اسلامی کار در کارگاه‌ها گفت: «شورا» در قوانین بالادستی  نقش مهمی در اقتصاد ایران دارد؛ وفق اصل ۱۰۴ قانون اساسی "به منظور تأمین قسط اسلامی و همکاری در تهیه برنامه‌ها و ایجاد هماهنگی در پیشرفت امور در واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی، شوراهایی مرکب از نمایندگان کارگران و دهقانان و دیگر کارکنان و مدیران، و در واحدهای آموزشی، اداری، خدماتی و مانند اینها شوراهایی مرکب از نمایندگان اعضای این واحدها تشکیل می‌شود. چگونگی تشکیل این شوراها و حدود وظایف و اختیارات آنها را قانون معین می‌کند."

او تاکید می کند: آنچه قانون گفته این است که شورا در کلیه اماکن دولتی وخصوصی، بنگاههای خدماتی، اداری و صنعتی و کشاورزی، با هدفِ اداره مشارکتی و شورایی تشکیل می‌شود اما این شوراها هرگز پا نگرفتند چراکه عده‌ای از همان ابتدا با شورا و دخالت اراده مردم از طرق مدیریت مشارکتی و شورایی مخالفت داشتند.

او در ادامه به «شوراهای اسلامی کار» می‌پردازد: به استناد قسمت پایانی اصل ۱۰۴ قانون اساسی، قانون تشکیل شوراهای اسلامی کار مصوب ۳۰ / ۱۰ / ۱۳۶۳ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شد؛ در این قانون، نمایندگان منتخب کارگران در شورا و نماینده مدیریت مشترکاً با همکاری و هماهنگی برای پیشرفت امور برای رسیدن به عدالت فعالیت می‌کنند؛ وفق تبصره ۱ ماده ۱ قانون، مجمع عمومی از کلیه کارگران و سایر کارکنان به استثناء مدیریت تشکیل می‌شود و اگر مدیریت در مجمع کارگران شرکت نماید، مرتکب تخلف شده است.

به گفته‌ی حبیبی، حضور کارفرما در مجامع عمومی، می‌تواند بر تصمیمات جمعی کارگران تاثیر منفی بگذارد و مسیر مذاکرات را منحرف کند.

وظیفه نماینده کارگران

حبیبی به ذکر جزئیات بیشتر می‌پردازد: وفق مواد ۴ و ۷و۱۰ قانون، شورا و اعضای آن دربرابر هیات موضوع ماده ۲۲ و مجمع کارکنان مسئول است و در صورت انحراف از وظایف قانونی و تخلف از این وظایف، به پیشنهاد حداقل دوسوم مجموع اعضاء با تایید هیات موضوع ماده ۲۲منحل و برکنار می‌شوند؛ بنابراین نماینده کارگران در شورا با رای مستقیم و مخفی کارگران در مجمع عمومی تعیین می‌شود و درقبال مجمع کارگران، مسئول است؛ لذا  نماینده منتخب مجمع نمی‌تواند مدافع و حامی نظرات و منافع کارفرما باشد.

او با تاکید بر اینکه نماینده کارگران نباید به عنوان نماینده کارفرما، در مراجع حل اختلاف و کانون‌های کارفرمایی در مراجع حل اختلاف و هیات موضوع ماده ۲۲ شرکت کند و اگر به عنوان نماینده کارفرما شرکت کرد، تخلف نموده و دیگر صلاحیت نمایندگی کارگران در شورا را از دست می‌دهد؛ اضافه می‌کند: وفق  ماده ۲۴ قانون، تخلف وی در هیات موضوع ماده ۲۲ رسیدگی می‌شود و ضمن آنکه هیات ۳ نفره تشخیص صلاحیت کاندیداهای شورا، موضوع تبصره ماده ۲ قانون، حق رسیدگی و صدور رای مبنی بر تخلف و رد صلاحیت  نامبرده را دارد.

به گفته‌ی حبیبی، حضور نماینده کارگران به عنوان نماینده کارفرما، مانند آن است که یک بازیکن هم در تیم استقلال و هم در تیمِ پرسپولیس بازی کند!

او تاکید می‌کند:  و چنانچه هیات ۳ نفره توجه نکند، مسئولیت حقوقی و کیفریِ کلیه‌ی اتفاقات، ناهنجاری‌ها و تصمیماتی که شخص متخلف گرفته، متوجه آنها و اداره‌ی تعاون، کار ورفاه  اجتماعیِ مربوطه است و باید به کارگران پاسخگو باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز