خبرگزاری کار ایران

شیرکانی در دیدار با استاندار آذربایجان شرقی:

تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم

asdasd
کد خبر : ۸۴۲۶۲۳

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر گفت: هرچند ضریب پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان در استان آذربایجان‌شرقی دو برابر میانگین کشوری است، اما هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌ال، فاصله زیادی در پیش داریم.

به گزارش ایلنا، علی شیرکانی در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی، از این استان به عنوان یکی از قطب‌های مهم اقتصادی و فرهنگی کشور نام برد و افزود: صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، ماحصل تصمیم مجلس در دورانی است که نظام به بلوغ نسبی رسیده بود و خدماتی که امروز، صندوق بیمه اجتماعی به کشاورزان و روستاییان ارائه می‌دهد، به خدمات ارائه شده در کشورهای توسعه یافته نزدیک است.

وی از چالش‌های زیست‌محیطی و تامین غذا، به عنوان دو ابرچالش فعلی دنیا نام برد و گفت: امروزه دنیا به سمت توسعه جوامع روستایی حرکت کرده است. در کشور ما، هرچند در بخش سخت‌افزاری، اقدامات مهمی در حوزه توسعه روستایی انجام گرفته اما هنوز شاهد نحیف‌تر شدن روستاها و سیل مهاجرت روستاییان به شهرها هستیم.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر، بی‌توجهی به بعد نرم‌افزاری توسعه روستایی را عامل اصلی پیدایش چنین وضعیتی دانست و افزود: از مباحث مهم در بعد نرم‌افزاری توسعه روستاها، توجه به اشتغال و هویت روستایی است.

وی از بیمه‌های اجتماعی روستایی به عنوان یکی دیگر از مباحث مطروح شده در بعد نرم‌افزاری توسعه روستاها نام برد و خاطرنشان کرد: هزینه نگه‌داشتن یک روستایی در روستا، بسیار کمتر از برگرداندن او از شهر است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر با بیان اینکه بسیاری از خدماتی که به نسبت جمعیت تعریف می‌شوند را نمی‌توان در روستاها مستقر کرد، گفت: برای حل این مشکل و کاهش فاصله بین شهرنشینان و روستاییان، در دنیا بسته‌های خدماتی متعددی تعریف می‌شود و با تاسیس صندوق بیمه اجتماعی روستاییان، بستر این کار در کشور ما نیز فراهم شده است.

شیرکانی، ضریب پوشش بیمه روستایی آذربایجان‌شرقی را دو برابر پوشش کشوری دانست و گفت: با این حال تا رسیدن به وضعیت ایده‌ال راه طولانی در پیش داریم و امیدواریم با هماهنگی و همدلی موجود در استان، این امر محقق شود.

وی چابک بودن را از عوامل موثر در موفقیت صندوق دانست و گفت: هنوز جامعه روستایی از نهادهای دولتی حرف‌شنوی دارند و شاید نزدیک به ۵۰ درصد بیمه‌شدگان روستایی تحت تاثیر توصیه و سفارش مدیران نهادهای دولتی به عضویت صندوق درآمده‌اند. بنابراین حمایت هرچه بیشتر نهادهای دولتی از صندوق، توسعه جامعه روستایی کشور را سرعت بخشیده و ما را در عمل به وظایفی که برعهده داریم، بیشتر یاری می‌رساند.

فعالیت‌های صندوق در راستای توانمندسازی روستاییان است

استاندار آذربایجان شرقی هم در این دیدار، اقدامات و فعالیت های صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر را در راستای توانمندسازی روستاییان دانست و گفت: به‌رغم ایجاد زیرساخت‌های اساسی، متاسفانه اشتغال و درآمدزایی در روستاها مورد غفلت واقع شده است.

 محمدرضا پورمحمدی با اشاره به اینکه متاسفانه در خیلی از سیاست‌های توسعه، علت‌ها را رها کرده و به معلول‌ها پرداخته‌ایم، گفت: در گذشته به بحث توسعه روستایی کمتر پرداخته شده است در حالی که بخش اعظم مشکلات شهرها مانند حاشیه‌نشینی، دوره‌گردی، مشکلات زیست محیطی و آلودگی به همین موضوع برمی‌گردد که از دهه ۴۰ به بعد در کشورما اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در جامعه شناسی نظریه‌ای تحت عنوان نظریه تفاوت‌ها داریم که می گوید اگر بین دو نقطه تفاوت وجود داشته باشد نمی‌توان جلوی مهاجرت را گرفت، افزود: برخی از کشورها از جمله کشورهای شرق آسیا برای حل این مشکل بدنبال ایجاد امکانات شهری در روستاها هستند.

وی به ایجاد زیرساخت‌های اساسی مانند راه، مدرسه، مراکز درمانی و... در روستاها در دوران نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: متاسفانه آنچه در روستاها مورد غفلت قرار گرفته اشتغال و درآمدزایی است و برخی از سیاست‌های غیرعلمی از جمله پرداخت یارانه نقدی برای همه جمعیت کشور هم این امر را تشدید کرده است.

استاندار با بیان اینکه پرداخت یارانه به جای فقرزدایی نوعی فقرزایی است، افزود: بهترین راه برای فقرزدایی، توانمندسازی است تا خودشان سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه آرام آرام مهاجرت معکوس در استان اتفاق می افتد، اظهار داشت: بایستی حس تعلق شهروندان به مکان تقویت شود و اینطور نباشد که روستاییان از روستایی بودن خود خجالت بکشند.

پورمحمدی ادامه داد: زیبنده استانی که ۴ هزار واحد تولیدی دارد نیست ۱۰ درصد جمعیتش از تامین نیازهای معیشتی خود عاجز باشند و تحت پوشش کمیته امداد قرار گیرند.

وی با تاکید بر خودکفاسازی روستاها، گفت: کاری که صندوق بیمه اجتماعی انجام می دهد در راستای تحقق همین مهم است.

استاندار آذربایجان شرقی در خاتمه سخنانش با اشاره به پایین بودن تلفات انسانی زلزله اخیر میانه و سراب، دلیل آن را نوساز بودن بخش اعظم واحدهای مسکونی منطقه دانست و افزود: اگر هزینه ای که برای بازسازی مناطق زلزله زده اختصاص یافته را قبلا برای نوسازی بافت روستاهای منطقه هزینه می شد امروز شاهد این حجم خسارات و تلفات نبودیم.

پوشش ۴۱ درصدی صندوق در آذربایجان شرقی

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان آذربایجان‌شرقی نیز در این دیدار، از پوشش ۴۱ درصدی مشمولان صندوق در استان خبر داد و گفت: هم‌اکنون ۱۰۶۷۹ راننده بین شهری ساکن روستاها، ۳۱۳۴ مددجوی کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۱۰۳۹ مددجوی بهزیستی، تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستاییان آذربایجان‌شرقی هستند.

محمد نظری افزود: از ۲۸۴ هزار بیمه شده اصلی سهمیه استان، هم اکنون ۱۹۴ هزار نفر در صندوق ثبت‌نام و حداقل یک نوبت حق بیمه پرداخت کرده‌اند و ۱۱۸ هزار نفر از این تعداد، بیمه‌پرداز فعال محسوب می‌شوند.

وی با بیان اینکه ۱۱هزار ۵۴۰ نفر معادل ۱۰ درصد کل بیمه‌شدگان صندوق در استان را زنان تشکیل می‌دهند، اظهار داشت: شهرستان‌های بستان‌آباد، مرند و تبریز به لحاظ تعداد و هریس، بستان‌آباد و سراب هم بیشترین درصد پوشش را دارند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان آذربایجان شرقی ادامه داد: صندوق در حال حاضر علاوه بر جامعه هدف اصلی (کشاورزان، روستاییان و عشایر)، کشاورزان غیرساکن در روستاها، ساکنان شهرهای زیر ۲۰هزار نفر جمعیت، رانندگان بین شهری ساکن روستاها، قالیبافان، شاغلین صنایع دستی و زنان سرپرست خانوار کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی را نیز تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

نظری با اشاره به سیاست‌های دولت در خصوص چابک‌سازی گفت: چابک‌سازی عملا در این صندوق اجرایی شده است به طوری که مجموع پرسنل صندوق در آذربایجان فقط ۸ نفر است و همه امور مربوط به حدود ۲۰۰ هزار عضو صندوق، توسط همین ۸ پرسنل و ۱۰۰ کارگزار طرف قرارداد مدیریت می‌شود.

وی به پرداخت غیرمستقیم یارانه از سوی دولت به بیمه‌شدگان صندوق اشاره کرد و افزود: براساس قانون، دولت در نقش کارفرمای اصلی صندوق، دو سوم حق بیمه بیمه‌شدگان را پرداخت می‌کند.

نظری تعداد مستمری‌بگیران صندوق در استان را ۱۷ هزار و ۶۱ نفر برشمرد و افزود: ۸۶۰۴ نفر از مستمری‌بگیران بازماندگان افراد متوفی، ۴۹۸ نفر ازکارافتاده کلی و ۸ هزار نفر دیگر بازنشستگان پیش از موعد هستند که ماهانه از ۳۰۰ تا ۷۳۰ هزار تومان مستمری دریافت می‌کنند.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر استان در بخش دیگری از سخنانش خواستار دستور ویژه استاندار آذربایجان‌شرقی در رابطه با تشکیل جلسات ستاد توسعه بیمه روستایی شد و خاطرنشان کرد: مطمئنا کمک و هم‌افزایی نهادهای دولتی، مدیران صندوق را در تحقق هرچه سریعتر شعار «هر خانوار روستایی یک بیمه شده» کمک خواهد نمود.

نظری در خاتمه، با اشاره به کمک‌های امدادی صندوق به زلزله‌زدگان اخیر آذربایجان، گفت: در حادثه دلخراش زلزله، به دستور مدیرعامل صندوق مبنی بر استفاده از ظرفیت‌های صندوق برای کمک به زلزله‌زدگان استان آذربایجان شرقی، ۸۰۰ دستگاه بخاری برقی خریداری و جهت توزیع در میان خانوارهای زلزله زده، به این مناطق ارسال شد.

محمد نظری، مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان آذربایجان شرقی در این باره گفت: از همان نخستین ساعات پس از حادثه، تیمی از کارکنان و کارگزاران صندوق برای تعیین وضعیت خانوارهای روستایی آسیب دیده عضو، راهی محل حادثه شدند و در همکاری با نهادهای امدادرسان، به ارائه خدمات مورد نیاز به زلزله‌زدگان پرداختند.

وی افزود: بر همین اساس و به دلیل سرمای هوا در استان، روز گذشته تعداد ۸۰۰ دستگاه بخاری توسط صندوق خریداری و به استان ارسال و محموله اول شامل ۲۵۰ دستگاه، یکشنبه شب جهت توزیع در چادرهای هلال احمر در شهرستان سراب، به مدیرکل ستاد بحران استانداری آذربایجان شرقی تحویل گردید.

تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم

تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم

تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم

تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم

تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله داریم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز