خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

گلامندی کارگران از پرداخت هزینه‌های سخت‌ و زیان‌آوری برای دوران بازنشستگی/ خانه کارگر: در حال بررسی مشکل هستیم

asdasd
کد خبر : ۸۳۲۶۳۸

تعدادی از کارگران بازنشسته کارخانه «فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران» مستقر در شهر صنعتی رشت از خانه کارگر گیلان تقاضای رسیدگی به مطالباتشان را کردند.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران بازنشسته کارخانه «فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران» مستقر در شهر صنعتی رشت از خانه کارگر گیلان تقاضای رسیدگی به مطالباتشان را دارند.

این کارگران که شمار آنها در حدود ۳۵ نفر است و طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ بازنشسته شده‌اند، مدعی‌اند به دلیل کمبود منابع مالی و سایر مشکلات به اجبار کارفرما ۴ درصد هزینه بازنشستگی سخت و زیان‌آور خود را از جیب پرداخت کرده‌اند.

برخی از این کارگران بازنشسته به ایلنا گفتند: کارفرما برای پرداخت این هزینه از کارگران متقاضی؛ تعهدنامه محضری گرفته که به موجب آن درصد زیادی از مزایای سنوات پایان کار کارگر بازنشسته (مشارکت در پرداخت) بابت هزینه بازنشستگی وی هزینه می‌شود.

به گفته یکی از کارگران بازنشسته شرکت فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران، هزینه بازنشستگی (با مشاغل سخت و زیان‌آور) هر یک از آنها حدود ۲۰ میلیون تومان بود که کارفرما ۱۰ میلیون آن را نقدا و مابقی را از مطالبات مزدی و سنواتی هر یک از کارگران کسر کرده است.

این کارگر درباره پیگیری مطالبات خود گفت: ما از یکسو از ترس وصول نشدن مطالباتمان از سوی کارفرما به اداره کار گیلان طرح شکایت نکرده‌ایم و از سوی دیگر، کارفرما هیچگونه وعده مشخصی برای بازنشستگی‌مان نمی‌داد. در عین حال تعهدی که کارفرما موقع بازنشستگی از ما گرفته بود، امکان شکایت را از ما سلب کرده بود برای همین ناچار شدیم از مسئولان خانه کارگر گیلان تقاضا کنیم به مشکل ما رسیدگی کنند.

 به گفته وی، متداول شدن این رویه در کارخانه «فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران» درحالی‌ست که به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه‌ای پرداخت کنند.

این کارگر با بیان اینکه هر روز این مشکل برای تعداد زیادی از کارگران متقاضی بازنشستگی در این کارخانه تکرار می‌شود، در ادامه گفت: بهانه کارفرمای شرکت فرآوری قطعات خودرو برای ادامه این رویه این است که تامین اجتماعی بار مالی هنگفتی را با اجرای این قانون جدید به آنان تحمیل کرده و آنها توان پرداخت همه هزینه بازنشستگی کارگران زیرمجموعه خود را ندارند.

به گفته این کارگر بازنشسته، در شرایط کنونی آنچه برای او و سایر بازنشستگان این کارخانه حائز اهمیت است دریافت هزینه هایی است که از جیب پرداخت کرده‌اند. او در همین باره گفت: از مسئولان خانه کارگر گیلان تقاضا داریم تا به مشکل ما رسیدگی نمایند.

حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان) درباره مشکل به‌وجود آمده برای کارگران این واحد صنعتی گفت: حدود ۳۵ نفر از کارگران بازنشسته شرکت «فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران» به خانه کارگر مراجعه کرده و از ما خواستند پیگیر وصول مطالباتشان باشیم.

او با بیان اینکه این کارگران بازنشسته مدعی‌اند ۴ درصد از هزینه‌ بازنشستگی با مشاغل سخت و زیان‌آوری خود را در زمان بازنشستگی از جیب پرداخت کرده‌اند، افزود: مطالبات این کارگران را در جلسه کمیسیون کارگری استان  مطرح و مورد بررسی قرار خواهیم داد.

او با بیان اینکه با افزایش هزینه بازنشستگی پیش از موعد کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور، متاسفانه برخی کارفرمایان به‌جای پرداخت این هزینه، تلویحا از کارگران مشمول می‌خواهند که مسئولیت پرداخت آن را برعهده بگیرند، در ادامه افزود: تا پیش از این هزینه مربوط به بازنشستگی پیش از موعد هر کارگر مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور معادل ۴ درصد حق بیمه دوران اشتغال وی در کارهای سخت و زیان‌آور بود اما در حال حاضر مدتی است که این هزینه تا ۷ درصد افزایش یافته است و در نتیجه برخی کارفرمایان درصدد برآمده‌اند تا این هزینه‌ را از جیب کارگران متقاضی بازنشستگی پیش از موعد پرداخت کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان گفت: به عنوان نمونه کارفرمایانی هستند که برای پرداخت این هزینه از کارگران متقاضی رضایت‌نامه کتبی می‌گیرند که به موجب آن تا بیش از ۶۰ درصد مزایای سنوات پایان کار کارگر بازنشسته بابت هزینه بازنشستگی پیش از موعد وی هزینه می‌شود.

به گفته وی؛ متداول شدن این رویه در حالی است که به موجب قانون تامین اجتماعی مسئولیت پرداخت هزینه یاد شده برعهده کارفرماست و کارگران نباید برای این کار از جیب خود و به ویژه از محل عواید مالی ناشی از سنوات پایان کار هزینه‌ای پرداخت کنند.

ایزدی با بیان اینکه هر روز این مشکل برای تعداد زیادی از کارگران متقاضی بازنشستگی تکرار می‌شود، در ادامه گفت: بهانه کارفرمایان واحدهای صنعتی این است که تامین اجتماعی بار مالی هنگفتی را با اجرای این قانون جدید به آنان تحمیل کرده و آنها توان پرداخت همه هزینه بازنشستگی کارگران زیرمجموعه خود را ندارند.

طبق اظهارات وی، در گذشته شرکت «فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران» یکی از واحدهای نمونه استان گیلان محسوب می‌شد که با حداقل امکانات فعالیت تولیدی خود را در گیلان آغاز کرد اما در جریان نوسانات اقتصادی سالهای ابتدایی دهه ۹۰ دچار مشکل شد که نتیجه آن وضعیت کنونی است.

ایزدی با بیان اینکه یکی وظایف اصلی تشکیلات خانه کارگر استان گیلان رسیدگی به مشکلات صنفی کارگران در صنایع مختلف است، گفت: امروز شاهد هستیم که خانه کارگر به خانه امن کارگران تبدیل شده و آنها هر روزه جهت حل مشکلات و طرح مطالبات خود به دفاتر خانه کارگر در استان‌ها مراجعه می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات خانه کارگر حل و فصل دعاوی صنفی کارگری قبل از طرح شکایت در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سایر محاکم قضایی است.

دبیر اجرایی خانه کارگر گیلان در خاتمه یادآور شد: در پیگیری مطالبات کارگران بازنشسته شرکت فرآوری ساخت قطعات خودرو ایران نیز خانه کارگر تمام تلاش خود را برای وصول مطالبات آنها با حمایت مسئولان استانی انجام خواهد داد و موضوع را پیگیری می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز