خبرگزاری کار ایران

پیرامون اعتراض کشاورزان دنا به عدم توزیع کود یارانه‌ای مطرح شد؛

تعاون روستایی وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد/کود در بازار آزاد به دو برابر قیمت به وفور یافت می‌شود/کاهش درآمد کشاورزان به‌خاطر آزادسازی قیمت‌ نهاده‌ها

asdasd
کد خبر : ۷۲۹۰۸۰

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دنا پیرامون اعتراض اخیر کشاورزان این شهرستان گفت: اخلال در توزیع به موقع و مناسب کود اوره به قیمت یارانه موجب اعتراض کشاورزانی شده که از لحاظ درآمدی توان خرید آن به قیمت بازار آزاد را نداشته و برای رویش کاشته‌هایشان به آن کود نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اوایل هفته جاری تعدادی از کشاورزان شهرستان دنا (به مرکزیت سی‌سخت، در استان کهگیلویه و بویراحمد) در اعتراض به نحوه توزیع کود اوره یارانه‌ای تجمعی اعتراضی را برگزار کردند.

هوشمند جانی‌پور (دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی شهرستان دنا) در این‌باره گفت: سازمان تعاون روستایی این وظیفه مهم را برعهده دارد که کود مورد نیاز کشاورزان را در زمان‌های مقتضی با قیمت یارانه‌ای توزیع کند. اما اکنون در توزیع آن بی‌نظمی رخ داده که مسئول این اتفاق تعاون روستایی است.

وی اشاره کرد: مشکل توزیع نامنظم کود از حدود سال‌های ۸۰ الی ۸۱ که قیمت کود و سم آزادسازی شد، به وقوع پیوست. در آن زمان به‌خاطر افزایش قیمت‌ها، توان سازمان تعاون روستایی برای تامین نهاده‌ها کاهش پیدا کرد. با این‌حال، آن سال‌ها این مشکل کمتر احساس می‌شد. متاسفانه طی دو - سه سال اخیر، اوضاع کشاورزان و توزیع کود و سم بدتر شده است. امسال از تمام سال‌های گذشته وضعیت بدتر شد.

جانی‌پور پیرامون وضعیت معیشتی کشاورزان، اظهار داشت: کشاورزان شهرستان دنا از لحاظ معیشتی در شرایط بسیار بدی قرار دارند و ضعیف هستند. آنها همان کود یارانه‌ای را هم به سختی می‌توانند بخرند.

وی درباره دلیل فقر شدید کشاورزان در این شهرستان، اشاره کرد: در اینجا زمین‌ها در قطعات بسیار کوچک و عمدتا در سطح ۲ هکتار می‌باشد. شیوه کشت‌شان دیم، و اندازه قطعات به قدری کوچک است که حتی تراکتور نمی‌تواند در آن‌ها دور بزند.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شهرستان دنا در ادامه، گفت: اکثر مردم اینجا ساکن روستاها هستند. روستاها بسیار فاقد امکانات و مسیرهای کسب درآمد به جز کشاورزی می‌باشند. به عبارت دیگر، منابعی در روستاها برای بهره‌برداری نیست. زمانی که آب به وفور یافت شود، برنج‌کاری و در موقعیت‌های دیگر گندم کشت می‌شود. در نتیجه این اوضاع و احوال، روستاییان ناگزیر از اتکا به زمین‌های کشاورزی‌ کوچک‌شان هستند.

وی افزود: قدرت خرید مردم شهرستان‌های دنا و بویراحمد بسیار پایین است. بسیاری از آنها زیر خط فقر هستند. طی این سال‌ها که تورم رشد داشته و قیمت‌ها صعود کرده –با توجه به آزادسازی قیمت‌ نهاده‌ها که در ابتدای دهه ۸۰ رخ داد-، سطح درآمد روستاییان بیشتر کاهش نشان داده است.

جانی‌پور در پایان، با بیان اینکه یکی از بزرگ‌ترین مشکلات ما این است که کود به موقع توزیع نمی‌شود، توضیح داد: قیمت کود یارانه تا اوایل امسال حدود ۳۸ هزار تومان بود اما در بازار آزاد –که به وفور در آنجا یافت می‌شود- در حدود ۷۰ الی ۸۰ هزار تومان عرضه می‌شود. برای اوایل سال به مقدار کمی کود اوره و بیشتر کود دی آمونیوم فسفات -که به این مورد اخیر کود سیاه- می‌گویند در قالب کود پایه نیاز بود. ما برای تامین کود پایه هم مشکل داشتیم. اکنون کود اوره که به میزان زیادی برای رویش محصول کشت شده در زراعت (در این فصل گندم، عدس و...) نیاز است و اصطلاحا آن را کود سَرَک می‌نامیم با قیمت یارانه در مراکز توزیع تعاون روستایی پیدا نمی‌شود اما در بازار آزاد به وفور یافت می‌شود.  

رضا دلشادیان (عضو شورای اسلامی شهرستان دنا و رییس شورای اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد) نیز ضمن تایید مشکل یادشده، در گفتگو با ایلنا توضیح داد: کشاورزان مشکل کمبود کود دارند و این امر موجب اعتراض آنها شده است. 

وی افزود: ما از طریق شورای شهرستان و استان و به واسطه دیگر نهادهای مربوطه، پیگیر این موضوع هستیم تا این مشکل رفع شده، و با نهاد خاطی یعنی سازمان تعاون روستایی برخورد صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز