خبرگزاری کار ایران

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان:

عدم تحقق کسر ۱۰ درصد از حق بیمه/ افزایش صید غیرقانونی، عرصه را بر صیادان تعاونی‌ها تنگ کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۲۷۰۸۴

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی گیلان گفت: سال‌هاست به دنبال این هستیم که شغل صیادی را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بیاوریم. اما بارها در مقابل این مطالبه ما، پیشنهادات و وعده‌های مختلفی داده شد. حدود دو سال پیش بود که به ما گفته شد به‌جای پیگیری سختی کار، موضوع کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه را در دستور کار قرار دهیم. اما همین را که خودشان به ما وعده دادند در یک بازه زمانی کوتاه اجرایی و سپس قطع کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رحمت محمدی (رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان گیلان) پیرامون مشکلات صیادان این استان گفت: ما بیش از دو سال از طریق مجلس پیگیر این بودیم که با کسر ۱۰ درصد، حق بیمه پرداختی ما از ۲۷ درصد به ۱۷ درصد تقلیل یابد.

وی ادامه داد: این مطالبه حدود سه ماه قبل (از آبان تا دی) محقق شد. دولت حدود دو میلیارد تومان را به صورت علی‌الحساب به تامین اجتماعی گیلان داد تا این موضوع به صورت پایلوت در این استان انجام شود. اما در پایان دی ماه، از سوی سازمان تامین اجتماعی استان گیلان اعلام شد که همچون سابق باید همان حق بیمه ۲۷ درصدی را پرداخت کنیم. به علاوه، باید ۱۰ درصدی را که طی سه ماه پیش نپرداخته بودیم –چراکه قرار بود دولت آن را بپردازد- به‌صورت یکجا تمام آن سی درصد کسری را پرداخت کنیم در غیر این صورت، تامین اجتماعی آن را جزو بدهی به حساب می‌‌آورد.

محمدی اشاره کرد: ما سال‌هاست که به دنبال این هستیم شغل صیادی را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور بیاوریم اما بارها در مقابل این مطالبه ما، پیشنهادات و وعده‌های مختلفی داده شد. حدود دو سال پیش بود که به ما گفته شد به‌جای پیگیری سختی کار، موضوع کاهش ۱۰ درصدی حق بیمه را در دستور کار قرار دهیم. اما همین را که خودشان به ما وعده دادند در یک بازه زمانی کوتاه اجرایی و سپس قطع کردند.

وی در خصوص طرحی که برای ساماندهی صید پرده در سه استان شمالی (گیلان، مازندران و گلستان) سال‌هاست در دستور کار قرار دارد، گفت: طبق این طرح برخی شرکت‌ها و تعاونی‌های صیادی که مازاد بر نیاز و ذخایر دریایی نیرو دارند و از لحاظ سودآوری کارشان توجیه ندارد، از گردونه کار خارج شوند.

رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان گیلان اشاره کرد: تا سال ۹۰ حدود ۷۱ شرکت تعاونی صیادی در استان گیلان وجود داشته است. از آن زمان تاکنون تعداد اینها کاهش یافته، و به ۵۱ تعاونی رسیده است. در هر کدام از اینها حدود ۹۰ الی ۱۰۰ نفر اشتغال دارند. بنابراین در مجموع حدود ۵۰۰۰ نفر به شغل صیادی در استان گیلان اشتغال دارند.

وی افزود: اکنون ذخایر دریایی کاهش یافته و دیگر کفاف این تعداد صیاد را نمی‌دهد. این در حالیست که در هر شرکت بین ۹۰ الی ۱۰۰ نفر کار می‌کنند و این تعداد برای این ذخایر دریایی بسیار زیاد است. برای ساماندهی این تعداد صیاد باید بودجه‌ای تهیه بشود و بین ۴۰ تا ۵۰ نفر نیز باید از تعداد آنها در هر شرکت کاسته شود.

محمدی افزود: کاهش تعداد تعاونی‌ها تا حدودی در افزایش درآمد صیادان موثر واقع شد. اما به طور کلی دریا مورد بی‌مهری مسئولان واقع شده است. به‌علاوه، با توجه به گسترش بیکاری، دریا مورد هجمه افرادی قرار گرفت که شغلی برای کسب درآمد نداشتند. با افزایش صید غیرقانونی، عرصه بر صیادان شاغل در تعاونی‌ها تنگ شده است. گسترش صید دام‌گستر نیز خسارات زیادی را برای صیادان تعاونی‌ها و ذخایر دریایی در بر داشته است.   

وی به صید بی‌رویه ماهی کیلکا با از سوی ۱۳۰ لنج با مجوز شیلات اشاره کرد و گفت: صید بی‌رویه کیلکا –که تغذیه ماهی اوزون‌برون هم است- موجب از بین رفتن نسل ماهی اوزون‌برون در شمال ایران شد؛ اقدامی که به صورت غیرکارشناسی انجام شد.   

 رییس هیات مدیره اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادی استان گیلان در پایان، اظهار داشت: اکنون وضعیت شغلی صیادان ناگوار است. خیلی از آنها کارشان را رها کرده‌، به این امید که بتوانند از طریق شغلی دیگر امورات زندگی‌شان را بگذرانند اما نکته تاسف‌بار این است که به طور کلی، کار کم شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز