خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

حق مسکنِ صدهزار تومانی با انتظارات کارگران فرسنگ‌ها فاصله دارد/ نرخ واقعی تورم و سبد کالا در دستمزد سال آینده گنجانده شود

asdasd
کد خبر : ۷۲۰۰۹۹

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار خراسان شمالی با بیان اینکه نرخ صدهزار تومان حق مسکن فرسنگ‌ها با انتظارات ما فاصله داشته و دارد، پیرامون تعیین دستمزد برای سال آینده گفت: به اعتقاد من برای دستمزد سال آینده باید هم سبد معیشت، هم تورم رسمی و هم عقب‌ماندگی سال‌های گذشته لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا میرزاجانی (رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان شمالی) پیرامون موضوع تعیین دستمزد کارگران برای سال آینده، گفت: هر چقدر هم که بخواهیم مطابق با تورم افزایش دستمزد داشته باشیم بازهم عقب‌ماندگی در این حوزه وجود دارد؛ عقب‌ماندگی‌هایی که از گذشته بوده و طی سالیان، بر روی هم تلنبار شده است.

وی با تاکید بر اینکه آمار رسمی تورم همیشه پایین‌تر از واقعیات بوده، اظهار داشت: خواسته امسال ما این بود که باتوجه به تورم و گرانی‌ها، دستمزدها در اواسط سال مجددا تعیین شوند اما این امر در زمان سرپرستی آقای محسنی بندپی بر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سپس وزارت آقای شریعتمداری به تعویق افتاد.

میرزاجانی در خصوص حق مسکن که اخیرا با افزایشی ۶۰ هزار تومانی، ۱۰۰ هزار تومان تعیین شد، عنوان داشت: این نرخ حق مسکن حتی در خراسان شمالی، یک‌دهم هزینه مسکن کارگران را پوشش نمی‌دهد. در شهر کوچک جاجرم که من خود در آن هستم، با مبلغ کمتر از ۵۰۰ هزار تومان هم نمی‌توان محلی مناسب برای زندگی یافت چه برسد در شهری مثل بجنورد (مرکز استان) که در آنجا اجاره‌بها اغلب در حدود یک‌میلیون تومان می‌باشد. گرچه ما قدردان همین افزایش هستیم اما در چنین شرایطی یک کارگر با حقوق یک میلیون و دویست‌هزار تومان چگونه می‌تواند محل زندگی مناسبی را برای خود دست و پا کند؟ این نرخ صدهزار تومان فرسنگ‌ها با انتظارات ما فاصله داشته و دارد.

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان شمالی در اشاره به سبد معیشت خانوار، گفت: هزینه این سبد در افزایش دستمزدها باید لحاظ شود که متاسفانه تاکنون نشده است. به اعتقاد من برای دستمزد سال آینده باید سبد معیشت، نرخ تورم رسمی و عقب‌ماندگی سال‌های گذشته لحاظ شود.  

وی در خصوص وضعیت کارگران استان خراسان شمالی، بیان داشت: خراسان شمالی استان کوچکی است که در آن تعداد اندکی صنایع بزرگ وجود دارد. این صنایع بزرگ شامل شرکت آلومینای ایران (جاجرم)، شرکت سهامی پتروشیمی خراسان (بجنورد)، شرکت سیمان بجنورد، لوله‌گستر اسفراین، مجتمع صنعتی اسفراین (فولاد آلیاژی اسفراین) و شرکت تولیدی قند شیروان، قوچان و بجنورد و... می‌شود. در این استان کارگران دارای قرارداد رسمی از لحاظ حقوق و مزایا از وضعیت خوب و رضایت‌بخشی برخوردار هستند اما کارگران بخش‌های مختلف پیمانکاری چه در حوزه صنایع بزرگ و چه در شهرداری‌ها وضعیت نامناسبی دارند. وضعیت کارگران ساختمانی و آتش‌نشانان نیز تعریف ندارد.

میرزاجانی درباره اشتغال کارگران خراسان شمالی، توضیح داد: کارگران ساختمانی از لحاظ تداوم فعالیت و دریافت دستمزد در مضیقه قرار دارند. در حوزه‌های دیگر هم وضعیت بهتری حاکم نیست. مواردی را داریم که افراد به‌خاطر فشار ناشی از بیکاری و نداشتن شغل ثابت، به برخی شرکت‌های بزرگ رجوع کرده و در ازای انجام شش ماه کار بدون مزد، درخواست برای شغل و درآمد ثابت داده‌اند.  

رییس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان شمالی در پایان، در انتقاد از نحوه ارائه خدمات درمانی تامین اجتماعی به خانوارهای کارگری و افراد تحت پوشش آن در استان خراسان شمالی، گفت: ما از خدمات درمان تامین اجتماعی در استان‌مان چه در مرکز و چه در دیگر مناطق استان، راضی نیستیم. این نارضایتی معطوف به کارمندان و مدیریت شعب استان نیست بلکه معطوف به سیاست‌گذاری کلان تصمیم‌گیر در مرکز کشور است که خدمات را به شکلی مناسب توزیع نمی‌کند. به هر حال در اینجا نیز مثل بسیاری نقاط دیگر حداقل نیمی از جمعیت جزو خانوارهای کارگری هستند و لازم است با توجه به مبلغی که از حقوق آنها برای بیمه کسر می‌شود، خدمات شایسته ارائه شود.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز