خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

اشتغال مهمترین مطالبه‌ مردم منطقه اقتصادی لامرد است/سهم بومی‌ها از تاسیسات پالایشگاهی فقط آلودگی و بیکاری است

asdasd
کد خبر : ۷۰۷۸۹۱

بومی‌های منطقه اقتصادی شهرستان های لامرد و مهر در استان فارس، خواستار جذب در صنایع پالایشگاهی و تولیدی منطقه خود هستند. آنها می‌گویند: سهم ما از صنایع پالایشگاهی وتولیدی مستقر در این منطقه وپژه اقتصادی، فقط آلودگی و بیکاری است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جذب در صنایع  پالایشگاهی و پتروشیمی منطقه وپژه اقتصادی شهرستانهای لامرد و مهر یکی از مهم‌ترین مطالباتِ جوانان جویای کار محلی این مناطق در استان فارس است که در جوار یکدیگر واقع شده‌اند. اما بومی‌های منطقه اقتصادی  شهرستان‌های لامرد و مهر اعتقاد دارند که اکثریت کارکنان و کارگران رسمی؛ قرارداد موقت و پیمانکاریِ شاغل در صنایع محلی، غیربومی‌ها هستند و نصیب مردم محلی، فقط آلودگی و بیکاری‌ست.

عبدالرضا روحی (دبیر  اجرایی خانه کارگر شهرستان لامرد) به ایلنا گفت: سال‌ها است که مردم شهرستان‌های لامرد و مهر میزبان صنایع عظیم گاز و آلومینیوم  هستند و دود و دم این صنعت را می‌چشند تا شاید نصیبی از مزایای آن داشته باشند ولی آورده این صنعت برای مردم این دیار جز اندوه نیست.

به گفته وی، طی پانزده سال عمر صنعت گاز؛ مردم منطقه میزبانی شایسته برای این صنایع بوده‌اند و حق میزبانی را به‌خوبی ادا کرده‌اند و متولیان این صنعت نیز بارها به این موضوع اذعان کرده‌اند. لذا انتظار جامعه کارگری از مسئولان منطقه این است که به نخبگان محلی نگاه ویژه داشته باشند تا آنها هم در مدیریت صنایع محلی نقش داشته باشند.

او با بیان اینکه علی‌رغم دستور صادره مبنی بر جذب نیروهای بومی در صنایع مستقر در منطقه ویژه اقتصادی لامرد همچنان سایه شوم بیکاری و عدم اشتغال جوانان در این دو  شهرستان دیده می‌شود، تاکید کرد: باوجود آلودگی‌های زیست محیطی ناشی از استقرار صنایع، زیرساخت‌های ضعیف شهرستان و وضعیت اسفناک معیشت مردم، همچنان مسئله اشتغال بومیان مورد توجه واقع نمی‌شود. و در سایه رونق اقتصادی حاصل از این صنایع مردم این شهرستانها همواره با معضل بیکاری روبه‌رو هستند.

وی افزود: بیکاری جوانان لامرد و مهر  به دو برهه زمانی تقسیم می‌شود و شروع آن از اواخر دهه هفتاد با آغاز به کار شرکت‌ها در منطقه همراه بود که برای اشتغال وضعیت سواد در سطح  این دو شهرستان مطلوب نبود.

به گفته این فعال کارگری، عدم آگاهی مردم لامرد و مهر و حتی استان فارس به بحث شغل و آینده کاری باعث شد، مردم راغب به کار کردن در محیط پالایشگاهی نباشند و به همان کشاورزی و مغازه‌داری در کشورهای حوزه خلیج فارس ادامه دهند. ولی با عوض شدن فضا و شکل‌گیری ذهنیت جدید، این مردم تحصیل را اولویت کاری خود قرار دادند و علاقه‌مند به حضور در صنعت شدند.

دبیر اجرایی خانه کارگر لامرد با بیان اینکه اشتغال جوانان لامرد و مهر باعث برقراری امنیت خواهد شد، متذکر شد: باید به کسانی که در کنار فنس‌های گاز زندگی می‌کنند و بیشترین آلودگی را تحمل می‌کنند، توجه بیشتری شود و حداقل‌ها برای آنها که همان اشتغال است، در اولویت مدیران قرار بگیرد.

عبدالرضا روحی اظهار داشت: تجارت دریایی، صیادی و کشاورزی ظرفیت‌هایی بود که هزاران سال شعله زندگی را در این منطقه مشتعل نگاه می‌داشت اما با صنعتی شدن لامرد و مهر  این شعله خاموش شد.

وی با بیان اینکه پهن کردن سفره اشتغال برای بومیان مغفول مانده است، گفت: ارابه گاز و آلومینیوم زمینه‌های اشتغال بومیان را له کرده و به محیط‌زیست آسیب‌های جدی وارد کرده است.

روحی تصریح کرد: اشتغال همه‌گیرترین خواسته مردم این منطقه است اما اشتغال بومیان لامرد و مهر تنها روی کاغذ باقی‌مانده است. در شهرستانی که بزرگترین پالایشگاه گاز شیرین و بزرگترین کارخانه آلومینیوم کشور واقع شده است، بیکاری جوانان غیرقابل‌قبول است.

شهرستانهای لامرد و مهر در جنوبی‌ترین نقطه استان فارس قرار دارند و یکی از مناطق مهم کشور از نظر انرژی و ذخایر گازی و صنعت آلومینیوم به شمار می‌آیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز