خبرگزاری کار ایران

سرپرست وزارت کار در مراسم افتتاح چند پروژه:

تلاش داریم از بنگاه‌داری صندوق‌های ضررده جلوگیری کنیم/وزارت کار در حوزه اشتغال‌زایی موفق بوده است/ ۱۸ میلیون شاغل در بخش تعاون داریم

asdasd
کد خبر : ۶۶۳۲۹۰

انوشیروان محسنی بندپی در مراسم افتتاح پروژه‌های تابعه وزارت کار گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه‌های افزایش خدمات اجتماعی، اشتغال‌زایی و حمایت از تعاونی‌ها موفق عمل کرده‌است.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ انوشیروان محسنی بندپی (سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در برنامه افتتاح برخی از پروژه‌های تابعه مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تبریک هفته تعاون گفت: امیدواریم با ایجاد پیوند بین بخش تعاونی و بخش دولتی شاهد شکوفایی بیشتر عرصه تعاونی در کشورمان باشیم.

وی ادامه داد: من باید بگویم که سپاسگزار تمامی زحمات و برنامه‌های خوب دکتر علی ربیعی (وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی) هستم. در طول پنج سال وزارت وی شاهد اقدامات بسیار ارزشمندی بودیم. وزارت کار در دولت تدبیر و امید پنج راهبرد اساسی را در دستور کار قرار داده است. اول، برنامه ملی مبارزه با فقر و ایجاد ادارات اجتماعی بوده است. دولت تمام تلاشش را برای حمایت ویژه از کسانی که حداقل‌های معیشتی را دارند، صورت داده است. افزایش مستمری مددجویان دو نهاد حمایتی کمیته امداد و سازمان بهزیستی را از 2.79 برابر به 5.1 برابر داشته‌ایم. در بودجه 97، 2200 میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق تخصیص داده شده است.

وی افزود: سازمان بهزیستی همچنین توانسته پشت نوبتی‌های نهادهای حمایتی را در هفت استان به صفر برساند. راهبرد دوم در حوزه اشتغال است. تا سال 96 محوریت اشتغال را شاید بتوان گفت هیچ وزارتخانه‌ای عهده‌دار نبود اما از سال 96 به این سو وزارت کار به پیشنهاد خودش متولی این حوزه شده است. طرح‌هایی از قبیل طرح تکاپو و یا طرح اشتغال روستایی که با مشارکت بانک کشاورزی، پست بانک، بانک توسعه تعاون و صندوق کارآفرینی امید با اعتبار 12 هزار میلیارد تومان و با همکاری و حمایت صندوق توسعه ملی، انجام شده،  در راستای این راهکار بوده است.

سرپرست وزارت کار افزود: طرح کارورزی نیز مزایای بسیار بالایی داشته است. همچنین طرح کارآموزی در محیط کار با احیای روابط استاد- شاگردی برای کسانی که علاقه‌مند به تقویت مهارت‌های فنی خود هستند با کمک و همراهی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور اجرایی شده است.

بندپی افزود: در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی به ماده 75 قانون ششم توسعه اشاره می‌کنم. سازمان بهزیستی کشور از طریق افزودن غربالگری ژنتیک توانسته در سال گذشته از تولد 1480 کودک معلول در قالب سقط قانونی جلوگیری کند. امروز ما از راهنمای آزمایشات تشخیص طبی برای ژ‌ن‌شناسی رونمایی خواهیم کرد. در ماده 80 برنامه ششم توسعه جالب است بدانید 30 بار به سازمان بهزیستی کشور اشاره شده است. ما برای اولین بار از طریق case management سه هزار فرد معتاد را تحت پوشش و حمایت قرار دهیم. در سال 96، 160 اورژانس اجتماعی را در کشور راه‌اندازی کردیم.

وی در خصوص راهبرد دیگر وزارت کار که در جهت توسعه و ترویج تعاونی‌های کشور است، گفت: 18 میلیون شاغل در بخش تعاونی داریم؛ براساس تکالیف قانونی و تاکیداتِ مقام معظم رهبری تلاش داریم بین بخش دولتی و بخش مردمی تعاونی، پیوندها را بیشتر برقرار و سهم 25 درصدی را در بخش تعاون محقق کنیم.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اشاره به راهبرد پنجم مهم وزارت کار گفت: پایداری صندوق‌ها ازجمله اولویت‌ها است. تلاش داریم از بنگاه‌داری صندوق‌های ضررده جلوگیری کنیم. می‌خواهیم که از این طریق به خدمات اجتماعی در ابعاد مختلف ارتقا ببخشیم. بنابراین شرایط پایداری صندوق‌ها و کاهش تصدی بنگاه‌داری آنها را در دستور کار داریم.

وی افزود: ما پروژه‌های خوبی در پتروشیمی جم و در حوزه بهزیستی برای افتتاح و راه‌اندازی در دستور کار داریم. امروز سازمان بهزیستی بالغ بر 70 پروژه برای معرفی و افتتاح دارد. هم‌اکنون 1573 منزل مسکونی قرار است که به مددجویان سازمان بهزیستی خراسان جنوبی داده شود. در این میان 580 واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای دو معلول به بالاست و تقریبا 990 واحد مسکونی برای خانواده‌های دارای یک معلول است. این منازل از طریق تفاهمنامه‌ای که سازمان بهزیستی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، بنیاد مستضعفان و بنیاد خیرین مسکن‌ساز داشته با ارائه کمک 18 میلیون تومانی از طرف بنیاد مستضعفان و 12 میلیون تومانی سازمان بهزیستی با بهره چهار درصد ارائه شده است. گفتنی‌ است، در طول دولت یازدهم و دوازدهم تاکنون 63 هزار واحد مسکونی در اختیار مددجویان بهزیستی قرار گرفته است.

بندپی اظهار داشت: در استان کرمانشاه هم‌اکنون 10 مهدکودک در حال احداث با همکاری یک خیر هستند. از این طریق قصد داریم کودکان را از رفتن به مهدکودک‌های در کانکس‌ها منع کنیم. مهدکودک‌ها همواره ازجمله مراکزی بودند که بعد از زلزله استان کرمانشاه تلاش برای گسترش آنها را داشتیم چراکه اعتقاد داشتیم چنین فضاهایی امید را به بخش‌های آسیب‌خورده کشور بازمی‌گرداند. تربیت و جامعه‌پذیری نقدها نوپا و جوان جامعه از طریق یک مراکزی میسر خواهد بود.

وی ادامه داد: یک مرکز جامع توانبخشی در ثلاث باباجانی با کمک خیرین سازمان نظام پزشکی در حال احداث است. همچنین مرکز جامع توانبخشی را نیز در شهر سرپل ذهاب با کلنگ‌زنی در دستور کار داریم و تاکنون توانسته‌ایم 400 واحد مسکونی را به زلزله‌زدگان تحویل بدهیم.

بندپی در خصوص پروژه‌های در حال افتتاح پتروشیمی جم گفت: پنج دسته محصولات جدید مورد بهره‌برداری قرار خواهند گرفت که لازم به ذکر است یک محصول (در حوزه آبیاری قطره‌ای) ازجمله اولین‌ها در نوع خودش در جهان است.

وی اظهار داشت: یکی از راه‌هایی که می‌توانیم خودمان را از تحریم‌های ظالمانه نجات دهیم تکیه به خلاقیت‌های جوانان و همکارانمان است.

سرپرست وزارت کار سپس با اشاره به سازمان تامین اجتماعی گفت: این سازمان 42 میلیون نفر را تحت حمایت همه جانبه قرار داده است. این حمایت‌ها از طریق برقراری مستمری، ارائه خدمات سلامت و بسیاری موارد دیگر محقق شده است. تقریبا حدود 30 درصد خدمات سلامت در این سازمان ارائه می‌شود بقیه خدمات نیز با خرید از مراکز دانشگاهی به صورت خرید خدمت ارائه خواهند شد. در حوزه تامین اجتماعی نیز پروژه‌ها و برنامه‌هایی برای افتتاح داریم. در استان آذربایجان غربی شعبه اقماری شهرستان چهار برج، در استان اردبیل بخش سنگ‌شکن بیمارستان تامین اجتماعی سبلان، در تهران ارتقای هتلینگ بیمارستان فیاض بخش و بخش اورولوژی بیمارستان لبافی‌نژاد، در قزوین ام‌آر‌آی بیمارستان رازی قزوین و در استان مرکزی بخش سی‌تی‌اسکن بیمارستان ساوه امروز افتتاح خواهد شد. ما امیدواریم همه آحاد جامعه برخوردار از خدمات سلامت باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز