خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با یک نجات‌غریق مطرح شد:

کار ما شغل محسوب نمی‌شود/از بیمه و بازنشستگی محرومیم

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۱۷۱

نجات غریق در ایران به عنوان شغل محسوب نمی‌شود. به گفته‌ یکی از فعالان کارگری این حوزه، نجات غریق در لیست حقوق و مزایای بیمه و استخرها به‌عنوان شغل «خدماتی» یاد می‌شود.

یه گزارش خبرنگار ایلنا، در تمامی سال‌های گذشته نجات غریق در ردیف شغلی وزارت کار وارد نشده است. به گفته‌ی یکی از فعالان کاگری این حوزه، نجات غریق در لیست حقوق و مزایای بیمه و استخرها به عنوان شغلی «خدمه» یاد می‌شود.

رییس هیات غریق‌‌نجات و غواصی کشور با اعلام این خبر که تمام مراحل قانونی و اداری لازم برای شغل محسوب شدن غریق‌نجات انجام شده است، بیان کرد: سال گذشته شغلِ غریق‌نجاتی در ردیف شغلی وزارت کار وارد شده و تنها منتظر اعلام نظر و تدوین برنامه‌ی تامین اجتماعی هستیم. این درحالی‌ست که شاغلان این رشته اغلب ساعتی دستمزد خود را دریافت کرده و حقوق دریافتی آنها براساس حداقل مزد محاسبه می‌شود.

یک نجات‌ غریق به ایلنا گفت: هیات نجات‌ غریق برای شاغلان این رشته حداقل دستمزد ساعتی را با توجه به سال خدمت درنظر گرفته است با این‌حال اکثر استخرها آن را رعایت نمی‌کنند. به طور مثال من ده سال سابقه کار دارم به همین خاطراستخرهای کمی با من قرارداد می‌بندند. آنها اغلب به دنبال غریق نجاتانی که سابقه‌ی کاری کمتری دارند، می‌روند چون طبق مصوبه هیات نجات‌ غریق هرچه سال خدمت کمتر باشد، دستمزد کمتری به نجات‌غریقان داده می‌شود.

وی در ادامه افزود: استخرها برای گرفتن مجوز باید به هیات غریق‌نجات مراجعه کنند. با این حال این هیات هیچ قانون و اجباری برای رعایت مصوبه‌ی خود در استخرها ندارد. این هیات می‌تواند مجوز را در صورت رعایت مصوبه‌ی پرداخت صورتحساب نجات غریقان به استخرها بدهد اما این کار را در جهت حمایت از غریق‌نجاتان انجام نمی‌دهد.

وی در رابطه با استخرهای دولتی گفت: استخرهای دولتی مانند شهرداری حقوق پایه وزارت کار را می‌دهند. یعنی پرداخت ساعتی با احتساب اختلاف دستمزد شب‌ و روز انجام نمی‌شود.

وی گفت: به هیات غریق‌نجات بارها شکایت کردیم اما تنها جوابی که به ما دادند، این بود که سر کار نرویم. اما اگر ما سر کار نرویم؛ خرج زندگی را از کجا بیاوریم؟

وی افزود: هیات و فدراسیون شنا تنها مبلغ آزمون آمادگی سالیانه غریق‌نجاتان را افزایش می‌دهند. امسال این مبلغ به ۱۲۰هزار تومان رسیده است.

وی در ادامه بیان کرد: ناجیان هیچ وقت در رای گیری هیات غریق نجات شرکت نکرده‌اند با اینکه شماره تماس ما در هیات غریق نجات وجود دارد. تا به حال تماسی ازسوی هیات غریق نجات برقرار نشده تا غریق نجاتان برای رای‌گیری در انتخابات اعضای این هیات شرکت کنند. درنهایت خیلی از نجات غریقان به خاطر همین اتفاقات شغل خود را ترک کرده‌اند. ما چیزی نخواسته‌ایم. تنها خواسته ما این است که کارمان تبدیل به شغل شود تا بتوانیم پیگیر حقوق، مزایا  و بیمه خود باشیم.

تامین اجتماعی نباید درنگ کند

اسفندیاری (رییس هیات غریق‌نجات) در این باره می‌گوید: سال گذشته بعد از مدتها غریق‌نجات در لیست عناوین شغلی وزارت کار قرار گرفت. فدراسیون شنا لیست حقوق‌ و مزایای جدید را اعلام کرده است و در حال حاضر منتظر اعلام نظر و تدوین حقوق ازسوی تامین اجتماعی هستیم.

وی ادامه داد: تا زمان تدوین لیست حقوقی از سمت تامین اجتماعی، استخرداران باید مطابق لیست اعلامی هیات غریق‌نجات عمل کند.

غریق نجاتان بر این باورند که استخرداران به دنبال استخدام غریق‌نجاتان تازه‌کار هستند تا بتوانند براساس لیست حقوقی هیات‌غریق نجات؛ پرداختی کمتری داشته باشند. اسفندیاری با تایید این ادعا گفت: این معضل در تمامی اصناف وجود دارد. اما استخرداران باید بدانند با تمامی این عملکردها، داشتن یک سرناجی درجه یک در استخر الزامی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز