خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

بلاتکلیفی ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی/از سامانه بیمه حمایت نکردیم که اجحاف ببینیم

asdasd
کد خبر : ۶۱۹۲۰۳

عضو هیات مدیره کانون کشوری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی می‌گوید: در شرایطی که ۲۰۰ هزار نفر از سامانه بیمه کارگران ساختمانی خارج شده‌اند هیچ بیمه شده جدیدی جایگزین آنها نشده است.

محمد باقری (عضو هیات مدیره کانون کشوری انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی) در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، درباره بیمه نبودن حدود ۴۰۰ هزار کارگر ساختمانی و راهکارهای موجود برای بیمه کردن آنها، گفت: سال گذشته ۲۰۰ هزار نفر که کارگر ساختمانی نبودند، از سامانه بیمه کارگران ساختمانی خارج شده‌اند تا نوبت به افرادی برسد که واقعا کارگر ساختمانی هستند و نیاز به خدمات سازمان تامین اجتماعی دارند.

وی افزود: با این حال  هیچ بیمه شده جدیدی جایگزین آنها نشده‌اند که این وضعیت تماما به زیان کارگران ساختمانی است. لازم است که بگویم انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی به این منظور از سامانه بیمه کارگران ساختمانی حمایت کردند تا دیگر این درجا زدن‌ها و اجحاف‌ را شاهد نباشند اما انگار در بر همان پاشنه می‌چرخد و بازهم کارگران ساختمانی از آنچه که قانون در اختیارشان گذاشته، محروم هستند.

باقری با بیان اینکه مدت‌هاست هرجا که وزیر کار و مسئولان سازمان تامین اجتماعی حضور دارند، پیگیر این مسئله شده‌ام و به آنها یادآوری کرده‌ام که کارگران ساختمانی به خاطر نداشتن چتر حمایتی بیمه پایه تامین اجتماعی، از درمان رایگان، بازنشستگی و غرامت از کارافتادگی محروم هستند، گفت: با وجود اینکه تعداد زیادی کارگر ساختمانی در سال‌های گذشته بیمه شدند، اما قرار بود با برداشتن «نظام سهمیه‌بندی بیمه کارگران ساختمانی» همه کارگران بیمه شوند و این نباشد که به هر مناسبتی یک نفر مثلا وعده بیمه کردن ۱۰۰ هزار کارگر ساختمانی را بدهد، اما در عمل خروجی از آن نبینیم. لذا اگر وعده‌ای داده می‌شود نباید بر زمینش بگذاریم چراکه محرومترین اقشار طبقه کارگر انتظار عمل دارند!

وی با بیان اینکه ۱۲۰ هزار سهمیه بیمه کارگران ساختمانی در دست مدیران‌کل سازمان تامین اجتماعی باقی مانده است، گفت: این سهمیه را به آنها نداده‌اند که جایی نگهش دارند، اگر همین ۱۲۰ هزار سهمیه هرچه سریعتر در سامانه بیمه کارگران ساختمانی بازشوند، تعداد زیادی کارگر آماده ثبت نام می‌شوند. از طرفی ۱۰ هزار سهمیه بیمه برای کارگران ساختمانی استان تهران درنظر گرفته شده است که ۲ هزار و ۵۰۰ عدد از آنها را به کارگران ساختمانی مازندران داده‌اند، این کار قانونی نیست؛ چراکه مازندران سهمیه جداگانه خود را دارد و نمی‌بایست استان مهمی مثل تهران را که به پایتخت کارگاه‌های ساختمانی تبدیل شده، نادیده گرفت.

کارگران ساختمانی با درجه استادکاری بیکارند

بازرس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور در ادامه با بیان اینکه بیشتر کارگران ساختمانی با سال‌ها سابقه کار و رسیدن به درجه استادکاری، بیکار هستند، گفت: رکود در ساخت‌و‌ساز قدیمی‌ها را هم سرگردان کرده است. در این شرایط کارگر ساختمانی که درآمدی ندارد و خیلی هم سابقه بیمه ندارد، چگونه می‌تواند حق بیمه خود را بپردازد؟

وی افزود: در حال حاضر از محل صدور پروانه‌های ساختمانی مبلغی برای پرداخت سهم حق بیمه کارفرما درنظر گرفته می‌شود. طبق قانون ۲۰ درصد از حق بیمه را کارفرما، ۷ درصد را کارگر و ۳ درصد را دولت باید پرداخت می‌کند. این در حالی است که دولت سهم خود را نمی‌دهد و آمار صدور پروانه‌های ساختمانی هم پایین آمده است که در نتیجه دو ضلع تامین منابع برای بیمه کردن کارگران ساختمانی عملا از هم پاشیده است.

باقری در ادامه با بیان اینکه ما دشمنی با کارگران خارجی که در ایران کار می‌کنند، نداریم، اما می‌گوییم بستر باید برای ایرانی‌ها هم فراهم باشد تا در صنعت ساختمان برای خود کاری پیدا کنند، گفت: کارگر خارجی در هر شرایطی در ایران کار می‌کند، حتی وقتی مزدش را کلا آخر کار بدهند. از طرفی کارگر خارجی هیچ وقت دنبال بیمه شدن نیست، چراکه شاید برای همیشه در ایران نماند. همه اینها در مجموع کار را برای ایرانی‌ها سخت کرده است و در نتیجه کاری هم در مشاغل ساختمانی پیدا نمی‌کنند. باید راهی پیدا کرد تا کارفرمایان ملزم به به‌کارگیری کارگر ایرانی شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز