خبرگزاری کار ایران

روز گذشته صورت گرفت؛

تجمع کارگران کارخانه کیان تایر برای پرداخت نشدن بخشی از مطالبات/مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران: کارخانه در وضعیت عادی اداره نمی‌‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۴۸۶۳۰

به دنبال اعتراض کارگران کارخانه کیان تایر نسبت به کاهش سطح تولید، عدم پرداخت ۲ ماه اضافه کاری، مزایای انگیزشی و عدم تامین مواد اولیه برای بازگرداندن تولید به سطح قبلی، مدیریت این کارخانه تصمیم گرفت تا روز شنبه کارخانه را تعطیل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارخانه کیان تایر در سه شیفت کاری مجموعا ۱۱۰۰ کارگر دارد که روز گذشته و روز قبل از آن تعداد زیادی از آنها در محوطه کارخانه تجمع کرده بودند تا تکلیف پرداخت مطالبتشان مشخص شود اما اصلی‌ترین نگرانی آنها، کاهش سطح تولید و تاثیر آن روی امنیت شغلی‌شان است. کارخانه کیان تایر به علت مشکلات متعددی که در سال‌های گذشته داشته توسط هیات حمایت از صنایع اداره می‌شود.

در همین باره «جمال میرزایی» سرپرست کارخانه به ایلنا، گفت: کارگران کارخانه کیان تایر نگران امنیت شغلی خود هستند چراکه حمایت‌های لازم برای ادامه فعالیت‌های این کارخانه از سوی دستگاه‌های ذی ربط صورت نمی‌پذیرد. از طرفی بن و مزایای انگیزشی کارگران پرداخت نشده است و اضافه کاری آنها مدتی است که پرداخت نمی‌شود و همین موجب شده تا ۳۰ درصد از مجموع مزد و مزایای مزدی آنان کاسته شود.

وی افزود: کارگران از نظر مالی ضعیف هستند و اگر کوچکترین تاخیری در پرداخت‌هایشان ایجاد شود زندگی‌شان، به هم می‌ریزد. البته ۱۲ نفر از نماینده‌های مجلس و سه وزاتخانه پیگیر مشکلات هستند از این رو انتظار داریم که مشکلات کیان تایر هرچه سریعتر برطرف شود با این حال مشکلات مالی مانع از تامین مواد اولیه از سوی پتروشیمی‌ها، شده است.

سرپرست کارخانه کیان تابر با بیان اینکه حدود ۱۰۰ نفر از کارگران کارخانه کیان تایر در آستانه بازنشستگی هستند، گفت: به علت اینکه نتوانسته‌ایم ۴ درصد سهم کارفرما را برای بازنشستگی آنان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان‌آور پرداخت کنیم، در روند بازنشستگی آنان اخلال ایجاد شده و این را هم باید به مشکلات فوق اضافه کرد.

وی با بیان اینکه تاکنون پتروشیمی‌ها به دستور وزیر صنعت برای تامین مواد اولیه کیان تایر، ترتیب اثر نداده‌اند، افزود: اگر قرار است که مشکلات برطرف شود باید به دستورهای صادر شده از طرف‌ مقام‌های مسئول ترتیب اثر داد در غیر این صورت وضع به همین منوال خواهد بود.

میرزایی با اشاره به تجمع روز گذشته کارگران کارخانه تایر و تجمع‌های پیشین، ادامه داد: به هر حال کارگران نگران هستند و باید به آن رسیدگی کرد اما از کارگران خواسته‌ایم آرامش خود را حفظ کنند تا با تعامل مشکلات برطرف شود.

بلاتکلیفی کیان تایر به صلاح هیچکس نیست

«حاتم شاکرمی» مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران هم با تایید مشکلات ایجاد شده برای کارگران و کارخانه کیان تایر، گفت: قرار بوده که کارخانه کیان تایر تنها ۶ ماه توسط هیات حمایت از صنایع اداره شود اما حالا به ۶ سال رسیده است.

وی با بیان اینکه این بلاتکلیفی به سود هیچکس نیست، افزود: باید تکلیف اداره کارخانه از لحاظ حقوقی مشخص شود البته پیگیری‌ها برای بازگشت این کارخانه برای ادامه فعالیت با سطح تولید گذشته انجام شده است اما باید درنظر داشته باشیم که کیان تایر مشکلات مالی دارد و همین امر مانع از تامین مواد اولیه آن شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران با بیان اینکه کارگران کیان تایر مطالباتی دارند که باید به آنها رسیدگی شود، افزود: اگر شکایتی از سوی کارگران به هیات‌های تشخیص ادارات کار ارائه شود به آن رسیدگی می‌کنیم اما کیان تایر همین حالا نیز توسط شورای اسلامی کار آن اداره می‌شود.

شاکرمی در ادامه با تاکید بر این امر که با خلع ید خریدار کارخانه کیان تایر بهتر می‌توان به مشکلات آن رسیدگی نمود، افزود: یکی از ملزومات حل مشکلات کیان تایر تعیین تکلیف آن از نظر مالکیت است پس می توان اینگونه نتیجه گرفت که این کارخانه تحت شرایط عادی اداره نمی‌شود.

وی در پایان گفت: البته در گذشته چند خط اعتباری برای حل مشکلات کیان تایر اختصاص داده شد و حالا نیز باید این کار انجام شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز