خبرگزاری کار ایران

دبیر خانه کارگر شهرستان اسلامشهر:

طرح کارورزی قانون اساسی را دور زده است/سلب حق تحصیل حین اشتغال از کارورز

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۵۳۳

دبیر خانه کارگر شهرستان اسلامشهر می‌گوید که هیچ آیین نامه‌ و یا قانونی حق دور زدن قانون مادر را ندارد، این در حالی است که ماده ۱۴ طرح کارورزی به صراحت حق تحصیل حین اشتغال را از کارورز سلب کرده است که این امر با اصل سی‌ام قانون اساسی مغایرت دارد.

 «حسن پورطالبیان» دبیر خانه کارگر اسلامشهر در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت: درحالی که هیچ آیین نامه‌ و یا قانونی حق دور زدن قانون کار را در مقام قانون مادر تنظیم روابط کار را ندارد نویسندگان دو طرح‌ کارورزی و مهارت آموزی آشکارا شرایط تخطی از  اصول قانون اساسی و قانون کار را فراهم کرده‌اند.

وی با اشاره به مغایرت ماده ۱۴ طرح کارورزی با اصل ۳۰‌ام قانون اساسی، تصریح کرد: ماده ۱۴ طرح کارورزی به صراحت حق تحصیل حین اشتغال را از کارورز سلب کرده است این در حالی است که در اصل ۳۰ دولت مکلف شده است که حق آزادانه تحصیل و اشتغال را در همه حال برای شهروندان فراهم کند.

دبیر خانه کارگر شهرستان اسلامشهر همچنین در ادامه انتقادات خود به ماده ۱۱۳ قانون کار اشاره کرد و افزود: در این ماده قانونی برمحفوظ ماندن سابقه کاری و مطالبات مزدی کارآموز و ناممکن بودن شرایط اخراج بی‌دلیل وی تاکید شده است.

پورطالبیان با دست‌گذاشتن براین نکته که برخلاف فصل پنجم قانون کار که در آن کارآموز از حق مراجعه به هیات‌های تشخیص و حل و اختلاف ادارات کار برای حل مشکلات صنفی خود برخوردار است  گفت: این در حالی است که در طرح کارورزی شخص کارورز هیچ راهی برای پیگیری مطالبات صنفی خود ندارد.

این مقام صنفی افزود: مشخص نیست که دولت با چه مبنایی می‌خواهد قوانین حمایتی کشور را به قیمت ایجاد مشاغل ناپیدار قربانی کند. در این شرایط باید از حامیان این طرح‌ها پرسید که آیا نگران ایجاد هرج و مرج و تنش در حوزه روابط کار نیستند؟

وی در عین حال با اشاره به بند ب ماده ۱۴ طرح کارورزی و فسخ قرارداد کارورز برای غیبت غیر موجه بیش از ۵ روز، افزود: در شرایطی که حتی حق تحصیل حین اشتغال برای کارورز محفوظ نیست تنها می‌توان گفت که دولت دست کارفرمایان را برای اخراج کارورزان باز گذاشته است.

دبیر خانه کارگر شهرستان اسلامشهر در پایان با بیان اینکه بر اساس ماده ۱۴ در صورت از کارافتادگی کارورز بازهم حق فسخ قرارداد برای کارفرما وجود دارد، گفت: این در حالی است که یک فارغ التحصیل دانشگاهی هیچ‌شناختی از محیط کار و ایمنی در محیطهای کاری ندارد و ممکن است که هر لحظه با وقوع یک حادثه دچار از کارافتادگی کلی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز