خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در نشست فنی‌منطقه‌ای ایسا:

سالمندی دغدغه مشترک بیمه‌های اجتماعی در آسیا/اعضای ISSA به تجربه هم نیاز دارند

asdasd
کد خبر : ۴۰۶۱۳۹

سمینار فنی منطقه‌ای اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی ایسا (ISSA) در جنوب آسیا صبح امروز با حضور مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی و دبیر کل ایسا برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در آغاز این نشست با تاکید بر گسترش همکاری‌ها با اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی، افزود: ما امروز جمع شده‌ایم تا تجارب خود در خصوص جدیدترین تحولات تامین اجتماعی را در حوزه‌های ساختار سازمانی، ICT و گسترش کوشش با یکدیگر در میان بگذاریم.

نوربخش اظهار امیدواری کرد که نتیجه گفت‌وگوها و تصمیمات این جلسه به توسعه هرچه بیشتر دانش و تخصص تامین اجتماعی در منطقه آسیا بینجامد.

وی در ادامه بر حفظ شان انسان‌ها و مسئولیت‌پذیری جامعه در قبال آنها تاکید کرد و افزود:ارتقای توانمندی کلیت جامعه در عرصه‌های فردی و جمعی از اهداف اساسی سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تامین اجتماعی جمهوری  اسلامی ایران است.

نوربخش ادامه داد: قبل از هر چیز باید تاکید داشت که رفاه اجتماعی، سازمان عظیم، گوناگون و پیچیده است از این رو اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی، رفاه اجتماعی را اینگونه تعریف می‌کند: نظامی که به منظور خدمت و کمک به افراد به وجود می‌آید تا سلامت، زندگی بهتر و موجبات روابط مناسب‌تری را برای پیشرفت استعدادها، قابلیت‌ها و توانایی‌های انسان فراهم سازد.

نوربخش با اشاره به اینکه نکته اساسی و ضروری در تغییر نگرش‌ها افزود: تصویب قانون و پیشنهاد برنامه‌های توسعه‌ای نقطه آغازین این حرکت است و اجرا و کاربست آنها نیازمند عزم عمومی نهادها و موسسات دانشگاهی و پژوهشی و مستلزم مشارکت موثر مردم و سازمان‌های مردم‌نهاد در فرآیند توسعه است.

وی با اشاره به مسئله سالمندی جمعیت و پایداری منابع تامین اجتماعی گفت: مسائل پیش‌روی اکثر قریب به اتفاق سیستم‌های تامین اجتماعی در جهان سالمندان هستند که باید منابع سازمان را به گونه‌ای مناسب در راستای پوشش آنها توسعه داد.

وی با اشاره به اینکه سمینار حاضر در سه محور بسیار با اهمیت برای سازمان تامین اجتماعی برگزار شده گفت: ساختارهای ICT، ساختارهای سازمان و گسترش پوشش از مسائل پر اهمیتی است که سازمان تامین اجتماعی به عنوان یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی به آن می‌پردازد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص ماموریت اصلی سازمان تامین اجتماعی در جهت پوشش کارگران مزدبگیر افزود: جمعیت تحت پوشش این سازمان با احتساب بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران اصلی و تبعی جمعیتی بالغ بر 41 میلیون نفر را تشکیل می‌دهد که این سازمان را به یکی از بزرگترین نهادهای بیمه‌ای در منطقه تبدیل کرده است.

وی در خصوص دستاوردهای نظام تامین اجتماعی ایران افزود:‌ در حال حاضر پوشش بیمه‌ای برای 95 درصد جمعیت شاغلین و 51 درصد جمعیت شاغل در بخش غیر رسمی برقرار است و می‌توان گفت که در حال حاضر 75 درصد نیروی کار ایران تحت پوشش خدمات بیمه‌های اجتماعی است.

نوربخش تصریح کرد: از این روست که دارایی‌ها و سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی متعلق به اقشار تحت پوشش در نسل‌های متوالی است و نمی‌تواند قابل ادغام با هیچ یک از سازمان و موسسات دولتی یا غیر دولتی باشد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در خصوص تدوین برنامه‌های راهبردی سازمان تامین اجتماعی افزود: در راستای اصلاح ساختارها، توسعه قابلیت‌ها و افزایش ظرفیت‌های سازمانی با تاکید بر ارتقا جایگاه سازمان به عنوان یک نهاد فعال اثرگذار و افزایش هم‌افزایی بین بخش‌های مختلف از اقدامات حائز اهمیت سازمان در استقرار یک نظام تامین اجتماعی پیش‌رو با محوریت حکمرانی خوبی بوده است.

وی در خصوص بهره‌گیری مناسب از استعدادها و توانایی‌های افراد و تبیین چارجوب‌ها و الگوهای شکلی جدید افزود: این استعدادها و توانایی‌ها نقش حیاتی دارند از این رو سازمان با اذعان بر تعالی‌بخشی بر سرمایه انسانی و بهینه‌سازی نظام مدیریت منابع انسانی، سازمان اقدام به تغییر ساختار خود در جهت ایجاد یکپارچگی و انسجام هرچه بیشتر در راستای ارتقای پاسخگویی، شفافیت و مسئولیت‌پذیری است.

نوربخش در ادامه به برخی از اقدامات مهم سازمان تامین اجتماعی در راستای تغییر ساختار تشکیلاتی این سازمان اشاره کرد و افزود: ارتقای زیرساخت‌های ITC وگسترش پوشش های بیمه‌ای با الهام از راهبردهای تبیین‌کننده ایسا از طرف تامین اجتماعی انجام شده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی افزود: در این راستا شناسایی گروه‌های بیمه‌ای جدید و ارتقای دسترسی به خدمات بیمه‌ای با اولویت مشاغل رسمی و فصلی، غیرمزد و حقوق‌بگیران از جمله خویش‌فرمایان در افق نگاه سازمان تامین اجتماعی قرار دارد.

نوربخش اذعان بر نقش بنیادی ICT در ارتقای کیفی سازمان افزود: این نقش شامل توسعه نرم‌افزاری در سازمان تامین اجتماعی و گسترش خدمات غیر حضوری، صدور کارت هوشمند، ارتقای مدیریت ICT در راستای استقرار سیستم‌های بازرسی الکترونیک، توسعه خدمات الکترونیک تامین اجتماعی و راه‌اندازی سیستم CRM می باشد.

وی درپایان افزود: ما بر این باوریم که مراودات بین‌المللی و زمینه همکاری های پایدار در درازمدت در حوزه تامین اجتماعی با اتحادیه بین‌المللی تامین اجتماعی به درک بهتر توانایی‌های یکدیگر در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی بینجامد.

در ادامه این نشست آقای کنکولوسکی دبیر کل ایسا با تقدیر از سازمان تامین اجتماعی در راستای اجرای دستورالعمل‌های این سازمان گفت: سازمان تامین اجتماعی با همکاری‌های نزدیک با اتحادیه بین المللی تامین اجتماعی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه 70 انجمن زیرساختاری در اتحادیه جنوب شرق آسیا در سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی ایجاد شده است گفت: گسترش شمول افراد تحت پوشش در بخش مشاغل غیر رسمی از بزرگترین اهداف سازمان بین‌المللی تامین اجتماعی است.

وی در پایان صحبت‌های خود از اینکه توانسته‌اند در جمع مدیران سازمان تامین اجتماعی در ایران حضور داشته باشند تشکر کرد و اظهار امیدواری کرد که تبادل تجربیات با سازمان تامین اجتماعی ایران به گسترش خدمات رفاهی به کارگران و سایر اقشار محروم بینجامد.

در ادامه کومار رئیس کمیته راهبردی ایسا در جنوب شرق آسیا با تاکید بر بست پوشش بیمه های اجتماعی افزود: اجرای طرح‌های هماهنگ ICT از پوشش بیمه‌ای اصلی‌ترین اهداف سازمان ایسا بوده است.

وی با اشاره به دستور کار این سمینار افزود: نقش ICT در بست پوشش بیمه تامین اجتماعی باید مورد توجه بیشتری قرار بگیرد که سازمان تامین اجتماعی ایران هم به آن توجه کافی نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد کارگران در کشور هند در بخش اشتغال غیر رسمی مشغول هستند گفت: در این راستا در نظر داریم تا سال 2017، 18 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دهیم و در سال های آینده این تعداد را به 300 میلیون نفربرسانیم که این تعداد 25 درصد از کل جمعیت هند را تشکیل می‌دهند.

وی افزود: هم اکنون در کشور هند تا 2هزار دلار بیمه تصادف برای معلولان 18 تا 70 ساله اختصاص می‌یابد. همچنین 50 درصد از حق بیمه افراد تا 40 سال را پرداخت می‌کند.

در ادامه این نشست قائم مقام مدیرکل سازمان تامین اجتماعی در خصوص همکاری های مشترک ایسا و سازمان تامین اجتماعی افزود: هم اکنون در ایران تامین اجتماعی و بیمه‌های اجتماعی و بیمه‌های سلامت از خدمات بیمه‌های اصلی می‌‌باشد.

وی افزود: بخش اعظمی از این منابع سازمان توسط شرکای اجتماعی این سازمان که شامل کارگران، کارفرمایان و دولت است تامین می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز