خبرگزاری کار ایران

دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری مطرح کرد؛

اجرای تعهدات پیمانکار بر عهده کارفرمای اصلی/ برون‌سپاری مشاغل سخت و زیان آور نیازمند دقت بیشتری است

asdasd
کد خبر : ۳۸۸۲۴۲

یک فعال صنفی کارگری معتقد است: کارفرمای اصلی ضامن اجرای تعهدات پیمانکار در قبال کارگران است و باید همه مطالبات کارگران از جمله ۴ درصد سخت و زیان آور را از پیمانکار وصول کند.

«علیرضا حیدری»، دبیر اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در گفتگو با ایلنا با اشاره به تعهدات مندرج در قانون کار گفت: براساس قانون کار اجرای تعهدات پیمانکاران بر عهده کارفرمای اصلی است و مرجعی که بر اساس قانون، کارگران در صورت قصور پیمانکار باید بتوانند از آن طریق مطالبات خود را پیگیری کنند، همین کارفرمای به پیمان گذارنده است.

وی با بیان این مطلب که تعدد شرکت‌های پیمانکاری و گسترش برون‌سپاری‌ها منجر به بروز مشکلات بسیار برای کارگرانی شده که اصطلاحا کارگران پیمانکاری نامیده می‌شوند، گفت: واگذاری پروژه‌ها به پیمانکاران بدون بررسی اولیه و بدون اعمال نظارت انجام می‌شود، نه در زمان واگذاری توانمندی‌های مالی و اجرایی پیمانکار بررسی می‌شود، نه در طول اجرای پروژه بر عملکرد این شرکت‌ها نظارت می‌شود و نه در هنگام تسویه با پیمانکار، مطالبات کارگران وصول می‌شود.

حیدری با اشاره به مشکلات کارگران پیمانکاری در مشاغل سخت و زیان آورادامه داد: اگر در هنگام تسویه حساب با پیمانکار، همه دیون کارگر از جمله ۴ درصد حق بیمه اضافی در مشاغل سخت و زیان آور نیز تسویه شود، کارگران پیمانکاری مشاغل سخت و زیان آور برای استفاده از بازنشستگی پیش از موعد به مشکل برنمی‌خورند.

وی در تشریح این مطلب گفت: کارفرمای اصلی بایستی با اشراف کامل بر شرایط کار و الزامات قانونی، قراردادهای پیمانکاری را تنظیم کند و بر اساس قانون، مطالبات کارگران را از پیمانکار وصول نماید، در غیر این صورت، حقوق کارگران پیمانکاری بسیار بیشتر از کارگران قرارداد مستقیم پایمال خواهد شد.

این فعال کارگری در ادامه در ارتباط با کارگران مشاغل سخت و زیان آور افزود: به هیچ وجه قانونی نیست که این کارگران را که در مواردی در طول زمان اشتغال با چندین شرکت پیمانکاری مختلف قرارداد داشته‌اند؛ برای وصول ۴ درصد حق بیمه اضافی به سراغ این شرکت‌های پیمانکاری فرستاد.

حیدری در پایان تاکید کرد: تمام تعهدات پیمانکاری که با کارفرمای اصلی تسویه کرده است، برعهده کارفرماست و کارفرما باید این تعهدات را برآورده کند که یکی از مهمترین آنها،  اجرایی شدن دقیق آیین نامه مشاغل سخت و زیان آور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز