خبرگزاری کار ایران

یک فعال صنفی بازنشستگان:

تاخیر در تصمیم گیری های مزدی به بازنشستگان آسیب می زند

asdasd
کد خبر : ۳۷۴۴۹۱

یک فعال صنفی بازنشستگان معتقد است: در شرایطی که ماده 96 قانون تامین اجتماعی هر گز اجرایی نشده است، تاخیر در تصمیم گیری های افزایش دستمزد، موجب بروز خسارات بسیار می شود.

«مهدی مجیدی»،  عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان کارگران شهرستان تهران در گفتگو با ایلنا در ارتباط با تاخیر در اعلام افزایش مستمری بازنشستگان گفت: این تاخیرها موجب وارد آمدن آسیب بسیار به خصوص به مستمری بگیران و از کارافتادگان می شود.

وی ادامه داد: بودجه 95 هم به تصویب مجلس رسیده و به دولت ابلاغ شده، با این وجود نرخ افزایش مستمری ها هنوز اعلام نشده است و این در حالیست که در دو ماه گذشته نرخ اقلام ضروری زندگی از قبیل هزینه های حمل و نقل و قیمت حامل های انرژی افزایش یافته است و جالب اینجاست که نه تنها این افزایش اعمال نشده بلکه هنوز مشخص هم نشده است.

مجیدی به مشکلات حقوقی و اداری بازنشستگان که مترتب بر این تاخیر است اشاره کرد و گفت: علاوه بر مشکلات معیشتی، کارگران بازنشسته و مستمری بگیران به علت این تاخیر با مشکلات بسیاری روبرو هستند، برای نمونه وقتی به شعب تامین اجتماعی مراجعه می کنند و تقاضای حکم بازنشستگی جدید می کنند، این حکم صادر نمی شود.  

این فعال صنفی بازنشستگان  با اشاره به مغفول ماندن قوانین حمایتی افزود: ماده 96 قانون تامین اجتماعی که لزوم افزایش مستمری ها بر اساس افزایش هزینه های زندگی است هرگر اجرایی نشده است.

مجیدی افزود: نه تنها سبد معیشت بازنشستگان در تصمیم گیری ها لحاظ نشده است، بلکه نرخ تورم اعلام شده نیز واقعی نیست.

وی ادامه داد: نرخ تورم مرکز آمار نمی تواند معیار دقیقی برای تصمیم گیری های مزدی باشد و از مشکلات معیشتی کارگران و بازنشستگان بکاهد.

مجیدی با بیان این مطلب که براساس ماده 111 قانون تامین اجتماعی، افزایش مستمری بازنشستگان معلولی از افزایش دستمزد کارگران  و به تبع آن وابسته به اجرایی شدن ماده 41 قانون کار است، افزود: حداقل در دو دهه گذشته ماده 41 قانون کار نیز اجرا نشده و به همین دلیل هم کارگران و هم بازنشستگان متضرر شده اند.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم این اهمالکاری ها و تاخیرها، مساله افزایش مستمری ها را به نوشدارویی پس از مرگ سهراب مبدل نکند، چرا که با وجود گذشت دو ماه از سال جدید،  بازنشستگان همچنان مستمری سال گذشته را می گیرند و نگرانند که چه زمان این افزایش انجام می شود و چه زمانی قرار است مابه‌التفاوت این ماهها به حسابشان واریز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز