خبرگزاری کار ایران

عضو کارگری شورایعالی کار هشدار داد:

تا «سبد معیشت» نهایی نشود به مذاکرات دستمزد ورود نمی‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۴۵۹۲۵۶

آیت اسدی گفت: باید رقم سبد معیشت نهایی شود تا بتوانیم به مذاکرات مزدی ورود کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، امروز ۲۳ اسفندماه است اما هنوز مذاکرات مزدی ۱۴۰۳ به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است؛ حتی محاسبات سبد معیشت نهایی نشده است.

در نشست کمیته مزدِ ۲۲ اسفند که تا پاسی از شب به طول انجامید، توافق بر سر رقم سبد معیشت حاصل نشد؛ دولتی‌ها رقم ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان گروه کارگری را نپذیرفتند، رقمی که بسیار حداقلی و ناکافی‌ست و هزینه‌های زندگی را تکافو نمی‌کند؛ با اینهمه امروز (۲۳ اسفند)، ابتدا جلسه کمیته مزد با هدف نهایی شدن رقم سبد معیشت برگزار می‌شود و بعد از آن، شورایعالی کار  با موضوع تعیین افزایش دستمزد ۱۴۰۳، تشکیل جلسه خواهد داد.

آیت اسدی، عضو اصلی کارگری شورایعالی کار، در مورد چشم‌انداز مذاکرات مزدی امروز به ایلنا گفت: تا رقم سبد معیشت نهایی نشود، به مذاکرات جدی دستمزد ورود نمی‌کنیم.

این عضو کارگری هشدار داد: حرف اعضای کارگری شورایعالی کار روشن و سرراست است: ابتدا باید بر سر رقم سبد معیشت توافق شود، بعد به مذاکرات جدی دستمزد و میزان افزایش مزد کارگران در سال ۱۴۰۳ ورود می‌کنیم.

به گفته وی، هر نوع مذاکرات مزدی تا زمان تایید سه‌جانبه‌ی رقم سبد معیشت، آغاز نخواهد شد چراکه مبنای قانون برای تصمیم‌سازی مزدی، نرخ سبد معیشت موضوع بند دوم ماده ۴۱ قانون کار است.

اسدی تاکید کرد: بند دوم ماده ۴۱ قانون کار، کاملاً الزام‌آور است؛ این بند قانونی می‌گوید حداقل دستمزد کارگران باید به گونه‌ای افزایش یابد که از پس هزینه‌های حداقلی یک خانوار متوسط بربیاید؛ حالا که دولت حاضر نیست پیشنهاد بسیار حداقلیِ نمایندگان کارگریِ کمیته دستمزد در مورد کمینه‌ی هزینه‌های ماهانه‌ی خانوار متوسط را بپذیرد، چطور می‌توانیم سر عدد و درصد افزایش دستمزد چانه بزنیم؟!

نماینده کارگران در مذاکرات مزدی شورایعالی کار گفت: ما از دولت انتظار داریم واقعیت‌ها را بپذیرد؛ باید خطاب به مسئولان گفت، مگر شما در این جامعه زندگی نمی‌کنید، مگر نمی‌بینید در یک سال اخیر هزینه‌های زندگی سر به فلک کشیده؟ چطور حاضر نیستید اقلام بسیار حداقلیِ سبد معیشت را بپذیرید آنهم در حالیکه هزینه‌های واقعی زندگی خانوار بیشتر از این ارقام است!

اسدی در پاسخ به این سوال که «چقدر احتمال می‌دهید در نشست امشب افزایش دستمزد سال آینده تعیین و مصوب شود» می‌گوید: اگر توافق بر سر سبد معیشت حاصل نشود، این احتمال صفر است، صفر مطلق.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز