خبرگزاری کار ایران

حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر:

مزد منطقه‌ای را مطرح کردند تا تورم را به حاشیه ببرند

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۰۴۷

حسن صادقی گفت: مزد منطقه‌ای در جلسات مطرح شد تا مسئله اثر تورم بر معیشت خانوار کارگری به حاشیه برود. دولت سال قبل مدعی شد که اگر مزد کمتر بگیرید، تورم کم می‌شود که بیشتر هم شد!

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری و معاون دبیرکل خانه کارگر) در نشست مجازی روز چهارشنبه مورخ ۱۱ بهمن ماه ۱۴۰۲ با دبیران اجرایی شعب خانه کارگر سخن گفت. 

صادقی با اشاره به اینکه بازنشستگان هنوز نتوانستند از ۷۰ هزار میلیارد تومان پولی که دولت قرار بود امسال به سازمان تامین اجتماعی بابت بخشی از بدهی خود بدهد، یک ریال نیز بگیرند، گفت: علیرغم گذشت ۱۰ ماه از سال هنوز دولت به حکم قانونی مندرج در بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور عمل ننموده و هیچ خبری از تهاتر قطعی ۷۰ هزار میلیارد تومان سهامی که دولت باید بابت تادیه بخش کوچکی از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی می‌پرداخت، به گوش نمی‌رسد. در عین حالی که بخاطر کاهش ارزش ریال در مقابل دلار روز به روز مطالبات ما کارگران از دولت دارد آب می‌رود، شنیده می‌شود که وزارت نفت باز برای جیب کارگران کیسه جدیدی دوخته است و با تغییر نرخ مبنای محاسبه خرید بنزین و تغییر نرخ خوراک پتروشیمی‌ها می‌خواهد معادل نیمی از مبلغ مزبور یعنی حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان را از جیب کارگران بردارد. 

صادقی ادامه داد: دولت اخیراً مصوبه‌ای را با این استدلال که نرخ بنزین و نرخ خوراک پتروشیمی بسیار ارزان است، داشته که براساس آن نرخ خرید خوراک پتروشیمی برای واحدهای تولیدی پالایشگاهی و پتروشیمی متعلق به سازمان تأمین اجتماعی را افزایش و باعث کاهش سودآوری این شرکت‌ها برای این سازمان خواهد شد. 

وی افزود: همه می‌دانیم تا زمانی که سهام این شرکت‌های پتروشیمی در دست خود دولت بود، کسی توصیه‌ای برای افزایش نرخ خوراک پتروشیمی نمی‌کرد، اما به محض اینکه سهام این شرکت‌ها از دولت بابت بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شد، حالا با این مصوبه وزارت نفت که به تایید دولت رسیده، حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان‌عدم النفع و کاهش سودآوری در مجموعه پتروشیمی‌های متعلق به سازمان تامین اجتماعی رخ خواهد داد. این ضرر و زیان مستقیماً متوجه ما مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی خواهد شد؛ زیرا سود شرکت‌های شستا از عناصر مهم حفظ ارزش منابع مالی درون سازمان تأمین اجتماعی است. پرسش ما این است که دولت چرا تا زمانی که این پتروشیمی‌ها متعلق به دولت بود چنین اقدامی درباره اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی نمی‌کرد؟ یعنی این‌عدم النفع را برای خود برنمی‌تابید اما اکنون برای بازنشستگان تامین اجتماعی و کارگران برمی‌تابید؟ 

این فعال کارگری تصریح کرد: دولت نه تنها آن ۷۰ هزار میلیارد تومان مصوبه که در بودجه نیز آمده است را پرداخت نکرده است، بلکه حتی امسال می‌خواهد با این اقدام ۳۵ هزار میلیارد تومان از جیب بازنشستگان به صورت غیرمستقیم بردارد. با چنین رفتاری قطعا دولت دوباره لطمات جدی به جریان نقدینگی تامین مستمری تامین اجتماعی خواهد زد و این سازمان را در پرداخت حقوق بازنشستگان و درمان بیمه‌شدگان دچار مشکل می‌کند. 

صادقی تاکید کرد: کسانی که درباره قیمت بنزین نیز می‌گویند این قیمت بنزین در ایران نزدیک به رایگان است اما در فوب خلیج فارس و برای کشورهای تولیدکننده و نفت‌خیز حاشیه این خلیج بسیار بالاتر است، بیایند بگویند درآمد سرانه مردم در امارات، کویت، قطر و عمان چقدر است؟ آیا متأسفانه این درآمد سرانه را می‌توان با ایران مقایسه کرد؟ بیایند بگویند اگر قرار است همیشه ملاک قیمتی ما نرخ فوب خلیج فارس باشد، درآمد متوسط سالانه ۳۶ هزار دلار در امارات (ماهی ۳۵۰۰ دلار در ماه) را هم ملاک قرار دهیم! خوب است که ما بگوییم درآمد سالانه متوسط قطری‌ها که ۶۳۵۰۰ هزار دلار (سالی ۳ میلیارد تومان) است را طلب کنیم؟ این درحالی است که درآمد سرانه سالانه ایرانیان ۲۷۵۹ دلار است! 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به ادعاهای وزارت نفت درمورد مسئله سوخت و خوراک پتروشیمی گفت: کسانی که از واقعی‌سازی قیمت‌ها سخن می‌گویند، درمورد نرخ مزد و مستمری واقعی نیز سخن بگویند. اگر دوستان درآمد سرانه در ایران را به حد متوسط کشورهای حوزه خلیج فارس رسانده بودند، کاملا به آن‌ها در زمینه واقعی‌سازی همه قیمت‌ها حق می‌دادیم. وگرنه قیاس کردن گرانی سایر کشورها و برخی اجناس و اقلام آن‌ها با ایران یک ترفند برای فریب اذهان است. اقتصاد ما با موقعیت اقتصادی این کشورها اساسا قابل قیاس نیست. 

وی ادامه داد: اخیرا یکی از همین مسئولان درآمد کارگران کشور چین را روزی ۱ دلار عنوان کرده بود. این درحالی است که در چین درآمد سرانه ۹۴۵ دلار در ماه است که باز هم چندین برابر کارگر ایرانی است و آن اظهارات بطورکلی غلط بود. قیاس کردن وضعیت کشورها با سایر کشورهایی که در بسیاری از زمینه‌ها نسبت به ما پیشرفت چشم‌گیری دارند، با این اوصاف اصلا درست و به صلاح نیست. ما شاهد برخی اظهارنظرهایی هستیم که باعث می‌شود برخی افراد مغرض تمامی ساختار کشور را مورد استهزا قرار دهند و در عمل آب به آسیاب بیگانگان می‌ریزیم. 

معاون دبیرکل خانه کارگر اظهار کرد: چین طی سال‌های اخیر بارها رشد اقتصادی بالای ۸ درصد را تجربه کرده است. حداقل درآمد روزانه هر چینی با جمعیت یک میلیارد و نیمی، بیش از ۱۳ دلار است و آنگاه یک مقام خاص با اظهارنظر غلطی حرف از درآمد روزی یک دلاری چینی‌ها می‌زند! حال با همین ادعا نسخه‌های عجیب و غریب برای اقتصاد کشور می‌پیچند. همین سیاست که بدهی تامین اجتماعی باید بدون نرخ بهره حساب شود اما خوراک پتروشیمی و بنزین آن به فوب خلیج فارس حساب شود، از دل همین منطق و تفکر بر می‌خیزد. 

صادقی تصریح کرد: در حوزه پالایش نفت، سهم ما در این شرکت‌ها (مثلا پالایشگاه نفت اصفهان) ۱۱.۴ درصد و در پالایشگاه بندرعباس ۳۵ درصد و در پالایشگاه شازند استان مرکزی حدود ۵۵ درصد، در لاوان ۵۱ درصد و ستاره خلیج فارس حدود ۴۹ درصد است. اگر ما این سهام‌های بزرگ را نداشتیم اتفاقی نمی‌افتاد و چون حالا سازمان تامین اجتماعی سهام‌های مهمی دارد، نرخ خوراک آن را تغییر می‌دهند. لذا ما در چنین شرایطی به‌عنوان فعال حقوق بازنشستگان از خود حساسیت نشان دهیم تا دولت نگوید ما از آنچه به شما به‌عنوان سوخت و خوراک به واحدهای متعلق به تامین اجتماعی می‌دهیم، می‌خواهیم نصف آن ۷۰ هزار میلیارد تومان بدهی تامین اجتماعی شما را کسر کرده و ۳۵ هزار میلیارد بدهیم! نمایندگان مجلس که قانون تصویب کرده‌اند، حتما باید مخاطب این سخن ما قرار بگیرند و از آن‌ها مطالبه شود. 

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ادامه داد: این درست نیست که ما به‌عنوان نماینده مجلس با ترفندهایی رای بگیریم و نسبت به‌عدم تعهد دولت نسبت به مبالغی که تصویب کرده‌ایم تا به صندوق‌های بازنشستگی بابت بدهی بدهد، هیچ حساسیتی نداشته و هیچ مطالبه‌ای نکنیم. این یعنی عملاً بازنشستگان مهم نیستند و می‌توان به شعور جامعه کارگری و تشکلات آن‌ها در این کشور توهین کرد. آنان از این مطمئن هستند که روزی می‌توانند وعده‌ای بدهند و وقتی عمل نکردند، دست بازنشسته به هیچ جایی بند نیست تا بتواند آنان را پاسخگو کند. 

صادقی افزود: ما در حوزه پتروشیمی در تامین اجتماعی صاحب سهام ۲۲ شرکت هستیم و ۱۲ شرکت نیز از این تعداد به دلیل برخورداری از بیشتر سهام (بیش از ۵۰ درصد) مدیریت مجموعه را نیز بر عهده دارد. در چنین شرایطی آرایش جدید نرخی دولت اکنون هم به ما در سازمان تامین اجتماعی آسیب می‌زند و هم بانک رفاه را دچار مشکل می‌کند. بانک رفاه نیز البته متعلق به خود ماست و زیان کننده اصلی کارگران هستند. در چنین شرایطی بازنشستگان و کارگران باید هوشیار باشند و بدانند که حقوق‌شان به چه نحوی تضییع شده است. 

این فعال حقوق بازنشستگان تصریح کرد: کانون‌های بازنشستگی کشور نیز که نسبت به سازمان تامین اجتماعی و مدیریت آن حساسیت دارند، باید نسبت به این امر نیز حساس باشند و موضع گیری در این رابطه داشته باشند. ما باید با صدای رسا بگوییم که مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این وظیفه را دارد که این ۷۰ هزار میلیارد تومان را از دولت بگیرد. مدیرعامل در سه دوازدهم اول سال، ۱۵ هزار میلیارد تومان باید می‌گرفت و در سه دوازدهم دوم ۱۵ همت دیگر می‌گرفت و تا به امروز بدهی ۷۰ هزار میلیارد تومانی امسال باید صفر می‌شد. اما در عمل چنین چیزی رخ نداده است. گویی تاریخ به یاد ندارد که هیچ دولتی منابعی که برای سازمان تامین اجتماعی باید اختصاص می‌یافت را تسویه کند! 

معاون دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: ما بازنشستگان باید با صدای رسا درباره واگذاری اموال سازمان تامین اجتماعی بگوییم. ما موظفیم بگوییم یک پتروشیمی و پالایشگاه را ۴۵ هزار میلیارد تومان فروختند و ارزش امروز آن پس از یکسال بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است. باید بگوییم که آینده ما درحال فروش است. علت اصلی این اتفاق نیزعدم اعمال نظارت‌ها به شکل صحیح است. نمایندگان باید قانع شوند که نظارتشان به صورت دقیق اعمال شود تا حق الناسی صورت نگیرد. 

تمرکز بازنشستگان بر روند تصویب مزد ۱۴۰۳

صادقی با تاکید بر اینکه بازنشستگان و فعالان آن‌ها باید نسبت به تصویب مزد ۱۴۰۳ در شورای عالی کار و اثر آن بر معیشت خود حساس باشند، گفت: مدتی بحث‌های کمیته مزد شورای عالی کار حول بحث حاشیه‌ای حداقل دستمزد منطقه‌ای چرخید که البته به آن اعتقادی نداریم. این موضوع فعلا منتفی است زیرا هم اکنون نیز بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی برای اینکه کارگر در بخش صنعت بماند و به بخش خدمات نرود، بیش از ۱ و نیم برابر مزد مصوب شورای عالی کار به کارگر خود پرداخت می‌کنند. 

وی اضافه کرد: معتقدیم مزد منطقه‌ای در جلسات مطرح شد تا مسئله اثر تورم بر معیشت خانوار کارگری به حاشیه برود. دولت سال قبل مدعی شد که اگر مزد کمتر بگیرید، تورم کم می‌شود که بیشتر هم شد! ضمن اینکه تصور من این است که تورم ۴۳ درصدی اعلامی صحیح نیست و نرخ واقعی تورم حداقل ۵۳ درصد است و دولت ۱۰ درصد این نرخ را کمتر محاسبه کرده است. در چنین شرایطی با این بحث‌های حاشیه‌ای می‌خواهند بحث افزایش مزد ۲۵ درصدی و ۳۰ درصدی را در شرایطی که تورم به قول خودشان ۴۳ درصد است، به ما تحمیل کنند. برای اینکه وضعیت قیمت‌ها در کشور را رصد کنیم و درصد افزایش عمومی قیمت را بسنجیم، به یک نمونه خوب که تغییرات نرخ دلار است، می‌توانیم نگاه کنیم. این درحالی است که دلاری که تجار قرار است شب عید با آن کسب و کار کنند، همان دلار نزدیک به ۶۰ هزار تومان است. 

صادقی با بیان اینکه علت اصلی مخالفت جامعه کارگری با مزد منطقه‌ای این بود که باعث جابجایی مخرب نیروی کار می‌شود، تصریح کرد: برادران ما در شورای عالی کار به عنوان نمایندگان کارگری به خوبی از حقوق کارگران دفاع می‌کنند و ما از آن‌ها تشکر می‌کنیم که مانع بحث‌های انحرافی می‌شوند و از حقوق کارگر دفاع می‌کنند. نمایندگان کارگری به خوبی می‌گویند که این ادعا که در مناطقی که مسکن ارزان‌تر است، مزد کمتر باید پرداخته شود، فاقد استدلال علمی است. اتفاقا در این شرایط حتی بر فرض ارزانی مسکن باشد، این فرصت خوبی است که دولت نگذارد یک کارگر بخاطر درآمد بیشتر از سایر استان‌ها و شهرستان‌ها به شهرهای بزرگ و پایتخت بیاید و در همان منطقه بومی خود تولید و کار کند. دولت باید مزیت زیستن در محل تولد و محل زیست بومی را چنان افزایش دهد که از همین جابجایی‌های مخرب جمعیتی جلوگیری کند. 

اهتمام دبیران اجرایی به برگزاری مراسم بزرگداشت دهه فجر

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به قرار گرفتن در ایام دهه فجر انقلاب اسلامی از دبیران اجرایی خواست اهتمام بیشتری به بزرگداشت این ایام داشته باشند و گفت: از دبیران اجرایی می‌خواهیم که با اقلام تبلیغاتی در سطح شهر و در مراسمات و راهپیمایی‌ها و همچنین آذین‌بندی دفاتر خانه کارگر، این ایام را گرامی بدارند. زیرا این انقلاب را ما کارگران و ضعیفان جامعه به وجود آوردیم و ما باید از آن دفاع کنیم. ما در دفتر مرکزی تهران خانه کارگر به مدت ۱۰ شب مراسمات خود را در قالب جشن‌های بزرگداشت دهه فجر خواهیم داشت. 

وی ادامه داد: تشکل‌هایی که زیرمجموعه خانه کارگر هستند، برخی دیگر از روزهای مراسمات بین‌شان تقسیم شده تا همه در این امر مشارکت داشته باشند. اتحادیه پیشکسوتان، اتحادیه زنان، معاونت امور اعضا و سایر اتحادیه‌های دیگر این مراسم را جشن گرفته و انشاالله با صلابت در روز راهپیمایی ۲۲ بهمن نیز حضور پیدا خواهیم کرد. ما باید تلاش کنیم مراسم خودمان در این ایام با سایر مراسم‌های ارگان‌ها و نهادها متمایز و متفاوت باشد. این مراسمات باید با حضور اعضا باشد و در قالب نشست‌های جشنی و تبلیغاتی کار به پیش برود. 

معاون دبیرکل خانه کارگر با تاکید بر معیشت و سبد کالای اعضای خانه کارگر، اظهار کرد: ما در زمینه تامین سبد کالای تخفیفی اعضا باید حتما کیفیت و تنوع اقلام را بالاببریم تا بتوانیم رضایت آنان را تامین کنیم و تعداد اقلامی که می‌دهیم بیشتر شود تا دریافت آن برای اعضا دارای مزیت باشد. خدمات ما به اعضا از عوامل افزایش تعداد اعضای خانه کارگر بوده و اهمیت دارد. 

صادقی در پایان با تاکید بر ضرورت تشکیل ستادهای بزرگداشت هفته کارگر قبل از سال جدید خورشیدی، اظهار کرد: از تشکل‌های دیگر نیز باید در این زمینه برگزاری بزرگداشت هفته کارگر (باتوجه به‌عدم همراهی وزارت کار با ما) استفاده شود تا در این زمینه بتوانیم به نقطه مطلوب برسیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز