خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

مطالبات کارگران پارس جنوبی محقق نشد/ مسئولان به وعده‌های خود عمل نکردند

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۰۰۵

عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران پارس جنوبی گفت: در حال حاضر مجموعه‌ی کارگری بیش از ۸۰درصد از فعالیتهای فنی، اجرایی و تخصصی پالایشگاهی را انجام می‌دهد، اما توجهی به حقوق و دستمزدِ این نیروها نمی‌شود

به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی اوایل هفته در اعتراض به عدم تحقق وعده‌‌ی مسئولین در تحقق مطالباتشان تجمع کردند. اما مطالبات این کارگران چیست؟

علیرضا میرغفاری، عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران و رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران پالایشگاه‌های گاز استان بوشهر، در پاسخ به این سوال گفت: نزدیک به یک سال و نیم است که پیگیر بازنگری طرح طبقه‌بندی مشاغل هستیم. طرح طبقه‌بندی مشاغل از سال ۹۹ در سطح وزارت نفت به صورت یکپارچه برای مجموعه پیمانکاری وزارت نفت اجرایی شد. یکی از اصلی‌ترین ایراداتِ آن طرح این بود که کمیته طبقه‌بندی مشاغل نداشت و به صورت رسمی نمایندگان کارگری در آن حضور نداشتند و طبق اطلاعاتی که به ما رسید، دو نفر از کارمندان وزارتخانه به عنوان نماینده صوری کارگران این طرح را امضا کرده بودند. 

این فعال کارگری گفت: ایراداتی به این طرح وارد است که این ایرادات در جلسه‌ای با حضور آقای رعیتی فرد، معاون روابط کار وزارت کار، که به دعوت فرماندار عسلویه و استاندار بوشهر به منطقه‌ی پارس جنوبی آمده بودند، بررسی شد. ایشان ایرادات را پذیرفتند و گفتند طرح باید بازنگری شود. مکاتبات صورت و این طرح در روند بازنگری قرار گرفت. یعنی کارفرما اعلام کرد که مخالفتی با بازنگری ندارد اما این روند بیش از یک سال  در جریان است و هنوز تغییراتی لحاظ نشده است. 

وی ادامه داد: ایرادات ما به طرح این بود که رتبه‌بندی سنواتی در آن اجرا نشده، و همچنین ارزیابی و کاربینی شغل در محل کار صورت نگرفته است. در طرحِ اجرا شده شرح وظایف به صورت کلی و بدون جزئیات است که این سبب می‌شود برداشتهای مختلفی از آن صورت بگیرد. عملا شرح وظایفی که می‌تواند از بهره‌کشیِ نیروی کار جلوگیری کند، در این طرح ناکارآمد است. 

میرغفاری گفت: دیگر درخواست ما این است که روش تفکیک پست از شغل را اجرا کنند. در حال حاضر از بیست گروه شغلی ۱۶ گروه را لحاظ کرده‌اند که باید هر۲۰ گروه را در این طرح لحاظ می‌کردند. در این طرح، وضعیتِ حقوق و دستمزدها رضایت‌بخش نیست. عملا همسان‌سازی صورت گرفته و یک طرح جامع و کامل را اجرایی نکردند. 

وی بیان کرد: حتی در جریانِ بازنگریِ طرح باز هم کمیته طبقه‌بندی مشاغل وجود ندارد. ما از روند بازنگری هیچ اطلاعی نداریم؛ نمی‌دانیم چه آیتم‌هایی اضافه و حذف می‌شود، رتبه‌بندی سنواتی لحاظ می‌شود یا نه و از چه روشی برای بازنگری استفاده می‌کنند؛ همه‌ی اینها برای ما مبهم است. 

عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران ادامه داد: مسئله‌ی دیگر ما اجرای بدون تبعیض طرح اقماری دو هفته کار و دو هفته استراحت برای تمام کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی است. این طرح برای همکاران در واحدهای اداری پشتیبانی اجرایی نشده است، در حالیکه این نیروها کارهای سنگینی انجام می‌دهند و پا به پای سایر نیروهای عملیاتی و تخصصی مشغول به کار هستند. آن‌ها در معرض انواع آلودگی‌ها محیطی و هوای بد و شرجی قرار دارند. در موردِ اجرای این سیستم اقماری هم به ما قول‌هایی دادند و قرار بود برای سال ۱۴۰۱ اجرا شود اما این اتفاق تاکنون نیفتاد. البته سیستم دو – دو برای حدود هزار نفر از نیروها اجرا شد، اما بیش از سه هزار نفر همچنان در انتظارِ اجرای آن هستند. 

وی ادامه داد: در موردِ عمل به این موارد، قول‌هایی از سوی ستاد مجتمع گاز، شرکت ملی گاز و وزارت‌خانه داد شده اما هنوز جوابِ قانع کننده‌ای نگرفته‌ایم. فکر نمی‌کنیم عمل به این وعده‌ها نیاز به  این همه زمان داشته باشد. 

میرغفاری گفت: موضوع دیگر بحث ساماندهی خدمات رفاهی است؛ خوابگاه‌ها در این منطقه فرسوده و با سال ساخت بالا هستند و از رده خارج شده‌اند. همچنین به لحاظ تجهیزات و ایمنی ایرادات بسیاری دارند. اما اصلا به این موضوع توجه نشده و حتی برنامه‌ی میان مدتی هم برای رفع این مشکل وجود ندارد. مطابق با پیمان، پیمانکاران موظف هستند تجهیزات را بروز کنند و وسایلی مثل یخچال و تلویزیون و… در خوابگاه‌ها قرار دهند اما این اتفاق نمی‌افتد. بعضا حتی تشک و پتو هم قدمتِ ده‌ساله در خوابگاه‌های کارگری دارد. نه نظارت وجود دارد و نه ایمنی لحاظ می‌شود. 

این فعال کارگری افزود: ما به درخواست رئیس منابع انسانی ستاد مجتمع گاز، کارگروهی برای رسیدگی به این موضوع تشکیل دادیم. بازرسی‌هایی صورت گرفت و حتی دستگاه‌های نظارتی و امنیتی استان کارگروهی تشکیل دادند و بازدیدهایی نیز انجام شد اما تصمیم قاطع و جدی‌ای در این خصوص گرفته نشده است. 

میرغفاری بیان کرد: اجرای طرح جبران خدمات که مشتمل بر طرح طبقه‌بندی مشاغل و بیمه تکمیلی برای رانندگان خوردوهای استیجار است، از دیگر خواسته‌های ما بود. در موردِ این رانندگان اقداماتی مانندِ اختصاص خوابگاه، وعده‌های غذایی و بیمه تکمیلی و… صورت گرفته است، که البته بیمه تکمیلی نیز به صورت سلیقه‌ای در برخی از پالایشگاه‌ها اجرا می‌شود و در برخی دیگر اجرا نمی‌شود. 

عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران گفت: قرار بود برای بیمه تکمیلی سهم کارفرما ۸۰درصد و سهم کارگر ۲۰ درصد باشد که این هم برای رانندگان سلیقه‌‎ای اجرا می‌شود. رانندگانی داریم که یا بیمه تکمیلی به آن‌ها تخصیص داده نشده و یا اگر هم داده شده باید صد درصد هزینه را خودشان بپردازند.

میرغفاری همچنین به مشکلاتِ رانندگان غیرمالک اشاره کرد و گفت: درخواست ما این است که رانندگان غیر مالک خودروهای استیجاری مشمول قانون کار قرار بگیرند تا از این وضعیت نابسامان بیرون بیایند. 

عضو کانون عالی انجمن صنفی کارگران گفت: در حال حاضر مجموعه‌ی کارگری بیش از ۸۰درصد از فعالیتهای فنی، اجرایی و تخصصی پالایشگاهی را انجام می‌دهد، اما هیچ توجهی به حقوق و دستمزدِ این نیروها نمی‌شود و در مقایسه با نیروهای رسمی از حقوق و دستمزد و خدمات رفاهی بسیار کمی برخوردار هستند، این در حالی است که کارگران مجتمع گاز پارس جنوبی ارزش آفرینی بالایی دارند و صرف وقت و آسیب‌های ناشی از کار بیشتری نسبت به نیروهای رسمی دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز