خبرگزاری کار ایران

مخالفت کارگران با مزد منطقه‌ای/ دستمزد فعلی کمتر از نصف سبد معیشت است

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۶۳۶۵

مزد منطقه‌ای و مزد صنایع به دو شرط امکانپذیر است؛ اول پایبندی به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار و تعیین کف دستمزد به اندازه سبد معیشت و دوم، تشکل‌یابی آزاد و مستقل کارگران با هدف به وجود آمدنِ امکانِ چانه زنی آزادانه و متحد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صولت مرتضوی، وزیرکار در آخرین اظهارات خود درباره سیصد و بیستمین نشست شورای‌عالی کار مدعی شده که از نمایندگان کارگری و کارفرمایی خواسته است با آرامش و با رعایت حق کارگران دستمزد کارگری سال ۱۴۰۳ و مزد منطقه‌ای را بررسی و تعیین کنند.

مزد منطقه‌ای، مطلوب کارگران نیست؛ اساساً فضای بی‌قانونی موجب استثمار بیشتر می‌شود؛ فرامرز توفیقی با بیان اینکه از ماده ۴۱ قانون کار فقط یک عبارت کوتاه «مزد در مناطق مختلف» را چسبیده‌اند و بخش‌های الزام‌آور این قانون از جمله بند دوم آن را فراموش کرده‌اند؛ می‌گوید: دستمزد ۹ میلیون تومانی امروز کمتر از نصف سبد معیشت است؛ چرا بند دوم ماده ۴۱ قانون کار و لزوم تعیین دستمزد براساس هزینه‌های حداقلی زندگی را نمی‌بینند!

به گفته وی، مزد منطقه‌ای وقتی معنادار می‌شود که ابتدا یک کف سراسری برای دستمزد به اندازه سبد معیشت تعیین شود و آن زمان برای بالاتر از این کف، در مورد مزد مناطق مختلف یا صنایع متفاوت چانه زنی آزادانه صورت بگیرد.

این فعال کارگری افزود: مزد منطقه‌ای و مزد صنایع به دو شرط امکانپذیر است؛ اول پایبندی به بند دوم ماده ۴۱ قانون کار و تعیین کف دستمزد به اندازه سبد معیشت و دوم، تشکل‌یابی آزاد و مستقل کارگران با هدف به وجود آمدنِ امکانِ چانه زنی آزادانه و متحد.

در روزهای بعد از صحبت‌های وزیر کار، کارگران بسیاری در تماس با ما از این اظهارات انتقاد کردند؛ آن‌ها نگران سلب بیش از پیش حقوق مزدی خود هستند؛ این در حالیست که همین امروز به دلیل فقدان فرصت‌های شغلی و قانونگریزی‌های متعدد، کارگران زیادی دست به مهاجرت به شهرهای بزرگ و پایتخت می‌زنند؛ اگر با به کرسی نشاندنِ «مزد منطقه ای»، تبعیض و تفاوت مزدی در مناطق مختلف حاکم شود، مهاجرت، حاشیه نشینی و خالی شدن شهرها از سکنه تشدید خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز