خبرگزاری کار ایران

تداوم اعتراضات کارگران بنگلادش پس از حادثه مرگبار هفته گذشته

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۸۳۶

کارگران صنعت پوشاک در بنگلادش که برای برندهای اروپایی و بریتانیایی لباس می‌دوزند، برای هفته دوم به خیابان‌ها آمدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، کارگران برندهای پوشاک بنگلادش باوجود حادثه تلخ هفته گذشته مرگ دو کارگر در درگیری با پلیس به تجمعات خود به شیوه مسالمت‌آمیز برای مطالبه حقوق بیشتر ادامه دادند.

کارگران صنعت پوشاک در بنگلادش که برای برندهای اروپایی و بریتانیایی لباس می‌دوزند، می‌گویند: افزایش دستمزد کارگران باعث شده حقوق به مبلغ به ۹۲ پوند انگلیس (۵ میلیون و ۸۰۰ هزارتومان) در ماه برسد که برای زنده ماندن کافی نیست!

کارگران بخش پوشاک که در بنگلادش برای برندهای مد لباس تولید می‌کنند، وضعیت بدتری دارند. آنان مجبورند برای سیر کردن فرزندانشان غذا را از مزارع و سطل‌های زباله بردارند که اقدامی رایج در شهرک‌های کارگرنشین این کشور است.

در تجمعات هفته گذشته این کشور کوچک بیش از چهار میلیون کارگر به خیابان‌ها آمده بود. آن‌ها روز چهارشنبه نیز در داکا (پایتخت) جمع شدند.

طی هفته گذشته، ده‌ها هزار کارگر در اعتراضات خشونت‌آمیز فزاینده‌ای به خیابان‌ها ریختند که به گفته اتحادیه‌ها و گزارش‌های خبری، دو کارگر جوان کشته شدند. 

بنگلادش علیرغم اینکه یکی از تامین کنندگان اصلی پوشاک برای برندهای مهم دنیا است، یکی از کمترین حداقل دستمزد کارگران پوشاک در جهان را دارد که از سال ۲۰۱۹ تاکنون ۸۰۰۰ تاکا (۶۰ پوند) تعیین شده است. 

وزارت کار و اشتغال بنگلادش حداقل دستمزد جدید ۱۲۵۰۰ تاکا (۹۲ پوند) در ماه را پیشنهاد می‌کند که حدود نصف ۲۳۰۰۰ تاکا (۱۷۰ پوند) در ماه است. این رقم را اتحادیه‌های کارگری پوشاک پیشنهاد داده است. این حداقل دستمزد مورد نیاز برای پوشش زندگی اولیه است لذا انتظار می‌رود اعتراضات بیشتری در یک دوره بررسی دو هفته‌ای پیش از تایید حداقل دستمزد جدید توسط نخست وزیر، شیخ حسینه، که قدرت تصمیم گیری نهایی را دارد، برگزار شود. 

کارگران شرکت کننده در تظاهرات در داکا (پایتخت) به گاردین گفتند: هر چیزی کمتر از مبلغ پیشنهادی اتحادیه کارگری در ماه، خانواده‌های آن‌ها را به قحطی محکوم می‌کند. 

یکی از کارگران پوشاک که با بچه‌های خردسالش در این اعتراض شرکت داشت، گفت: حتی با مبلغ پیشنهادی اتحادیه نیز ما تامین نخواهیم بود و کارفرمایان باز هم در شرکت‌های چندملیتی سود کلان خواهند برد.

کارگران زن با اشاره به فضای آزاردهنده کار و تحقیرها و خطرات کار در کارگاه‌های تولید پوشاک بنگلادش، وضعیت را برای زنان کارگر به مراتب بدتر خوانده و گفتند: گاهی همین مزد نود پوندی نیز به زنان پرداخت نمی‌شود.

بسیاری از برندهای مد که طرف قرارداد تولیدی‌های بنگلادشی هستند، می‌گویند که از درخواست کارگران برای افزایش حداقل دستمزد حمایت می‌کنند.

در نامه‌ای مشترک، برندهایی از جمله Next، Asos، New Look و Inditex که مالک شرکت زارا هستند، گفتند که نقش خود را در «حمایت از رشددستمزدها» به رسمیت می‌شناسند. 

با این حال، گروه‌های حقوق کارگری استدلال می‌کنند که علی‌رغم اینکه بسیاری از برندها در حمایت از تقاضای کارگران برای دستمزد بالاتر ظاهر می‌شوند، باید این برندها موافقت کنند که برای سفارش‌های پوشاک خود هزینه بیشتری بپردازند تا این ادعا به واقعیت تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز