خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

با ابلاغِ قانونِ جدید، وضع کارگران ساختمانی بهتر نشد/ تامین اجتماعی همچنان بخشنامه صادر می‌کند!

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۵۳۶۲

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی تا این لحظه تاثیری در روند بیمه کردنِ کارگران ساختمانی نگذاشته و حتی وضعیت با صدور بخشنامه‌های جدید بدتر از قبل شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حدود یک ماه از ابلاغِ قانون بیمه کارگران ساختمانی برای اجرا می‌گذرد؛ البته قانونی که بعد از کشمکش‌های بسیار بالاخره توانست از مجلس و شورای نگهبان رأی مثبت بگیرد، با پیش‌نویس اولیه‌ی موردِ توافقِ کمیسیون اجتماعی، مرکز پژوهش‌های مجلس و فعالان کارگری تفاوتِ فاحشی داشت. از زمانی که طرح برای اجرا ابلاغ شد، بیم آن می‌رفت که نتواند مشکلِ کمبودِ منابع تأمین اجتماعی را برای بیمه کارگران ساختمانی حل کند و تأمین اجتماعی به همان روال سابق، با بخشنامه‌های متعدد به دنبالِ حذف کارگرانِ ساختمانی از لیستِ دریافتِ بیمه باشد. 

حالا بعد از یک ماه از ابلاغِ قانون، سوال این است که آیا تأمین اجتماعی بیمه کارگران ساختمانی را آغاز کرده است؟ از زمان ابلاغ تاکنون چند کارگرِ ساختمانی بیمه شدند؟ اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور) در پاسخ به این سوال‌ها می‌گوید: در این مدت نه تنها کسی بیمه نشده است بلکه قطعِ بیمه‌ی کارگران ساختمانی همچنان ادامه دارد. 

وی ادامه داد: حتی با صدور بخشنامه‌ی جدیدی از سوی سازمان تأمین اجتماعی، وضعیتِ کارگران ساختمانی برای قرار گرفتن در لیست بیمه بدتر شده است. در این بخشنامه آمده کارگران ساختمانی باید در ساختمانی کار کنند که پروانه ساخت داشته باشد یا آن‌ها ملزم به فعالیت در رشته‌ای هستند که در آن پروانه مهارت دارند، در غیر این صورت مشمول بیمه اجتماعی نمی‌‎شوند. 

شوکت گفت: این بخشنامه کارگرانِ بسیاری را از بیمه محروم می‌کند. ممکن است یک کارگر ساختمانی به عنوان سنگ‌کار در پروژه‌ها حاضر شود و مدرک فنی‌حرفه‌ای هم در این زمینه داشته باشد، اما خیلی اوقات هم پیش می‌آید که در رشته‌ی تخصصیِ خود کار پیدا نکند و مجبور ‍شود کار دیگری در ساختمان برعهده بگیرد. این اتفاق در کار ساختمانی کاملا طبیعی است و بارها برای هر کارگر اتفاق افتاده است. همه‌ی این‌ها مشاغل ساختمانی هستند و در کارگاه ساختمانی کار می‌کنند چرا باید چنین بخشنامه‌ای گذاشت؟ آیا غیر از این است که تأمین اجتماعی رویه‌ی صدورِ بخشنامه‌های نامربوطِ خود را آغاز کرده است؟! 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: همین امروز هم امنیتِ شغلیِ کارگران ساختمانی بسیار پایین است و با این بخشنامه مجبور می‌شوند، از قیدِ کار در مشاغل دیگر بزنند تا بیمه‌ی آن‌ها قطع نشود. با این وضع نه تنها مشکلِ بیمه‌ی کارگران ساختمانی حل نشده که به نظر می‌رسد مشکلاتِ جدیدتری هم سر راهشان گذاشته‌اند! 

شوکت گفت: در دوره‌ی جدید تشکل‌های کارگری بیش از پیش از سوی وزارت کار ضعیف شده‌اند و به نظر می‌رسد تأمین اجتماعی از این ضعف برای یکه‌تازیِ هر چه بیشتر بر ضدِ کارگران ساختمانی استفاده کند و بخشنامه‌‎های خود را برای محدود کردنِ کمترین حقِ کارگران ساختمانی یکی پس از دیگری صادر کند. 

این فعال کارگری گفت: در این دو سال بیمه‌ی نزدیک به ۲۰۰هزار کارگر ساختمانی قطع شده است. 

شوکت در پایان تاکید کرد: قانون جدید بیمه کارگران ساختمانی تا این لحظه هیچ تاثیری در روند بیمه کردنِ کارگران ساختمانی نگذاشته و حتی وضعیت با صدور بخشنامه‌های جدید بدتر از قبل شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز