خبرگزاری کار ایران

در حاشیه‌ی رد صلاحیتِ کاندیداهای نظام پرستاری مطرح شد؛

دبیرکل خانه پرستار: یک سازمان منفعل می‌خواهند!/ رد صلاحیت شدم

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۸۴۶۳

قانون می‌گوید فقط کسانی که محکومیت قضایی منجر به محرومیت اجتماعی دارند باید از کاندیداتوری معاف شوند و هیچ دلیلِ دیگری برای رد صلاحیت نباید ملاک قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششمین دوره انتخابات نظام پرستاری کشور در حالی برگزار می‌شود که پرستاران همچنان  با مشکلاتی چون دستمزدهای پایین، کمبود نیرو و اجبار برای انجام کار اضافی دست و پنجه نرم می‌کنند. اجرای قانون تعرفه‌گذاری که یکی از مطالباتِ جدی پرستاران طی سالهای مختلف بوده نیز نتوانست مشکلِ آن‌ها را حل کند. پرستاران معتقد هستند آیین‌نامه‌ای که برای اجرای قانون تعرفه‌گذرای نوشته شد، به قدری حداقلی بود که در عمل رقم چندانی به حقوق آن‌ها اضافه نکرد و آنچه اجرا شد وضعیتِ آن‌ها را چندان نسبت به قبل تغییر نداد. 

علاوه بر این؛ خبرِ ردِ صلاحیتِ برخی کاندیداهای نظام پرستاری در روزهای اخیر اعتراضات جامعه‌ی پرستاری را به دنبال داشته است. یکی از این رد صلاحیت شده‌ها، محمد شریفی مقدم (دبیرکل خانه پرستار) است. شریفی مقدم پیشتر سمت‌هایی چون قائم مقام و معاون سازمان نظام پرستاری را در کارنامه‌ی خود داشته اما حالا حتی نمی‌تواند کاندیدای نظام پرستاری شود! 

شریفی مقدم در گفتگو با «ایلنا» در خصوص این انتخابات و رد صلاحیتِ کاندیداها می‌گوید: امسال ۴هزار و دویست نفر برای انتخابات ثبت نام کردند و در فرصت دو هفته‌ای از سوی مراجع نظارتی در دانشگاه‌ها بررسی صلاحیت صورت گرفت. آنطور که معاونت درمان وزارت بهداشت در ابتدا مطرح کرد، در مرحله‌ی اول ۷درصد از کاندیداها رد صلاحیت شدند که چیزی حدودِ ۳۰۰ نفر می‌شود. البته بعدا عنوان شد که ۷ درصد نبوده و ۴درصد در انتخاباتِ امسال در مرحله‌ی اول رد صلاحیت شدند که این هم چیزی حدود ۱۶۰ نفر می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار ادامه داد: رد صلاحیت در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده است. در دوره‌ی پنجم، در مرحله‌ی اول ۳۶ نفر رد صلاحیت شدند که بعد از اعتراض، به حدود ۸ نفر کاهش پیدا کردند، اما در این مرحله از همان ابتدا تعداد بی‌شماری از کاندیداها رد صلاحیت شدند. 

شریفی مقدم گفت: از بین کاندیداهایی که از سویِ ائتلاف منتسب به خانه‌‎ی پرستار معرفی شدند، حدود صد نفر رد صلاحیت شدند. البته من و برخی دیگر از دوستان در مرحله‌ی اول تائید شدیم اما زمانی که پیگیرِ مسئله‌ی دوستانِ رد صلاحیت شده بودیم با من و برخی دیگر از دوستان تماس گرفتند که شما هم رد صلاحیت شدید! این اتفاق بی‌سابقه است و در هیچ دوره‌ای چنین موردی نداشتیم. 

وی گفت: این اقدام، مهندسیِ انتخابات برای جلوگیری از افرادی که نمی‌خواهند وارد نظام پرستاری شوند است! طبق قانون نظام پرستاری، کسانی که دارای محکومیت منجر به محرومیت اجتماعی شده‌اند، فقط باید رد صلاحیت شوند. اینکه چرا و به چه دلیلی ما را رد صلاحیت کرده‌اند جای تعجب دارد.

دبیرکل خانه پرستارادامه داد: ذیل قانون، سازمان نظام پرستاری آیین نامه‌ای را تصویب کرده که این آیین نامه به تائید وزارت بهداشت هم رسیده است. طبق این آیین نامه، کارِ بررسی صلاحیت کاندیدها به مراجه ۵گانه سپرده شده است؛ این مراجع عبارتند از اطلاعات سپاه، وزارت اطلاعات، دادستانی، فراجا و ثبت احوال. با این وجود آیین‌نامه ذیلِ قانون است و این مراجع نباید خلاف قانون عمل کنند. قانون می‌گوید فقط کسانی که محکومیت قضایی منجر به محرومیت اجتماعی دارند باید از کاندیداتوری معاف شوند و هیچ دلیلِ دیگری برای رد صلاحیت نباید ملاک قرار گیرد. 

شریفی مقدم تاکید کرد: ما هیچ گونه محکومیتی نداشتم و هیچ کس هم جوابگو نیست. آن‌ها که ما را رد کردند به دنبالِ حذف رقیب بودند. سیستم، سازمانی می‌خواهد که همراه و همسو و البته منفعل باشد. وقتی سازمان نظام پرستاری نتواند افکار عمومی جامعه پرستاری را نمایندگی کند، پرستاران به آن بی‌اعتماد می‌شوند. 

دبیرکل خانه پرستار گفت: در حال حاضر پرستاران به شرایط خود معترض هستند و تجمعات آن‌ها در برخی شهرها و بیمارستانها نیز نشانه‌ی همین اعتراض است؛ سازمانِ نظام پرستاری تا امروز چه کاری برای پرستارانِ معترض انجام داده است؟ 

وی بیان کرد: سازمان نظام پرستاری یک نهاد صنفی وحرفه‌ای است، سیاسی نیست که مشمولِ رد صلاحیتهای گسترده شود! مگر هیئت مدیره نظام پرستاری چقدر اختیار دارد که عده‌ای به دنبالِ حذف رقیب هستند؟ من اعتقاد دارم این سیستم از آگاهی پرستاران هراس دارد و سازمان نظام پرستاری را همسو با خود می‌خواهد.

شریفی مقدم با بیان اینکه مهندسی کردنِ چنین انتخاباتی توهین به پرستاران است، گفت: سازمانی منفعل و یک نهاد دسته و پا بسته در اختیار وزارت بهداشت می‌خواهند که به چیزی معترض نباشد. 

وی در خصوص مشکلاتِ پرستاران گفت: در حال حاضر پرستاران هم از نظرِ مالی و هم از نظرِ کاری تحتِ فشار هستند، تعرفه‌گذاری آنطور که باید و قانونی بود اجرا نشد. از طرفی تعداد پرستاران به قدری کم است که در عمل امکانِ اینکه بتوانند به تمام وظایفِ خود به درستی عمل کنند نیست. به طور مثال در بخش عفونی یکی از بیمارستان‌ها برای ۲۷ بیمار که سه نفرشان موردِ آی سی یو بودند تنها دو پرستار گذاشتند. این دو پرستار به دلیلِ آنکه نتوانستند به وظیفه‌ی خود دقیق عمل کنند مورد بازخواست و تهدید و فشارِ یک هیئت ده نفره قرار گرفتند درحالیکه مشکلِ اصلی، کمبودِ نیروی پرستار است؛ برای ۲۷ بیمار حداقل باید ۴ پرستار وجود داشته باشد. 

شریفی مقدم در پایان تاکید کرد: خواسته‌های صنفی باید از سوی سازمان نظام پرستاری با جدیت پیگیری شود. سازمانِ صنفی باید برآمده از سویِ پرستاران باشد تا از حالتِ انفعال خارج شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز