خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

تصویب قانون جدید ماده ۵ به نفع کارگران ساختمانی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۶۷۸

نمایندگان مجلس مدافع حقوق کارگران باشند

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گرگان گفت: در روزهای اخیر مجلس شورای اسلامی اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی را تصویب کرد و برای تایید نهایی به شورای نگهبان فرستاد اما متاسفانه این طرح به نفع کارگران ساختمانی نیست.

جواد کمیزی در گفتگو با ایلنا اظهارکرد: در روزهای اخیر، مجلس طرحی را مصوب کرد که براساس آن ۲۲.۵ درصد از عوارض پروانه ساخت برای بیمه کارگران ساختمانی به تامین اجتماعی پرداخت شود. سازمان تامین اجتماعی گفته بود که حتی ۱۵ درصد حق پرداختی قبلی اگر ۳ برابر هم شود نمی‌توانیم تامین مالی برای بیمه کارگران ساختمانی انجام دهیم  و کارگران ساختمانی جدیدی که در نوبت هستند بیمه نخواهند شد.

وی ادامه داد: متاسفانه مجلس شورای اسلامی، طرح سال ۱۳۹۳ را با هفت ونیم درصد افزایش از ۱۵ درصد به ۲۲/۵ درصد مصوب کرد که کاملا به ضرر کارگران ساختمانی است و احتمال رد آن از طرف شورای نگهبان با توجه به اینکه این طرح مغایر با اصل ۷۵ قانون اساسی است، زیاد است.

وی با بیان اینکه یک بام و دو هوای مسئولان پذیرفتنی نیست، گفت: عده‌ای اندک ولی با تاثیر زیاد از نمایندگان مجلس براین باور هستند که بیمه کارگران ساختمانی قیمت مسکن را افزایش می‌دهد که این موضوع اصلا درست نیست که با نظر دقیق کارشناسی این افزایش به نیم درصد هم نمی‌رسد. نمایندگان مجلس ضمن حمایت از ساخت و ساز باید مدافع حقوق کارگران باشند و مسئله بیمه که یکی از ضرورت‌های زندگی کارگران ساختمانی است را تعیین تکلیف کنند.

 وی تصریح کرد: طرح کمیسیون اجتماعی تا الان ۵ بار وارد صحن علنی مجلس شده اما هر بار با دلایل واهی رد شده است. تعلل در تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمان ظلم بزرگی به این قشر محروم و ضعیف جامعه است. کارگران ساختمانی بیشترین آمار مرگ و میر در حوادث ناشی از کار  را دارند.

جواد کمیزی بیان کرد: درحال  حاضر در شهر گرگان ۸ هزار و ۳۰۰ نفر کارگر و استادکار ساختمانی ثبت شده دارای پرونده به صورت فعال و غیرفعال داریم که از این تعداد  ۵ هزار و ۵۰۰ نفر بیمه شده کارگر ساختمانی هستند و تعداد در انتظار بیمه کارگران ساختمانی حدود هزار و ۳۰۰ نفر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز