خبرگزاری کار ایران

نمایندگان کارگری از دغدغه‌هایشان می‌گویند؛

بیمه‌ی کارگران ساختمانی تاثیری روی قیمت ملک ندارد/ وزارت راه کنار کارگران بایستد

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۴۸۸۶

کارگران ساختمانی در انتظار ورود طرح بیمه کارگران ساختمانی به صحن علنی مجلس هستند و از سنگ‌اندازی مقابل تصویب این طرح بسیار نگرانند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، آنطور که نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس وعده داده‌اند، قرار است تکلیف بیمه کارگران ساختمانی به زودی در مجلس مشخص شود. مصوبه‌ای که در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسید، با اعتراض برخی از نمایندگان و به بهانه‌ی تاثیر آن روی افزایش قیمت مسکن کنار گذاشته شد و مجلسی‌ها رای دادند که برای مدت دو سال به جای مصوبه‌ی ۱۴۰۱ قانون سال ۹۳ اجرا شود که البته این تصمیم مجلس با مخالفت شورای نگهبان مواجه شد. حالا کارگران ساختمانی در انتظار ورود طرح بیمه کارگران ساختمانی به صحن علنی مجلس هستند و البته از سنگ‌اندازی مقابل تصویب این طرح نیز بسیار نگرانند.   

حسن علیزاده (رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی) گفت: اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بیش از دو سال در مجلس است و قرار است به زودی به صحن برسد، توقع ما از نمایندگان مجلس این است که این طرح را تصویب کنند و مشکل بیمه کارگران ساختمانی را حل کنند. 

وی با اشاره به بررسی مجدد طرح در کمیسیون اجتماعی و تغییر سهم حق بیمه کارفرما از ۱ تا ۴درصد به ۱ تا ۶درصد گفت: ایراداتی که نمایندگان به طرح قبلی وارد کرده بودند در جلسه‌ی کمیسیون رفع شد و طرح جدید از آن جهت که سهمِ حق بیمه‌ی کارفرمای ساختمانیِ مناطقِ گرانتر را بیشتر از کارفرمای مناطق ارزانتر کرده، عادلانه‌تر است. اما حق بیمه‌ای که از سوی کارفرما قرار است پرداخت شود بسیار ناچیز و کمتر از یک درصدِ درآمد کارفرما را شامل می‌شود. 

علیزاده تأکید کرد: به نظر می‌رسد عده‌ای همچنان به این بهانه که هزینه‌های مسکن با بیمه کارگران ساختمانی بالا می‌رود به دنبالِ لابی برای جلوگیری از به ثمر رسیدن طرح هستند. واقعا نمی‌دانیم مخالفان به دنبال چه هستند و چرا یک کارگر ساختمانی باید از حداقل‌ها محروم باشد. 

رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی گفت: بالای ۵۰ درصد از حوادث ناشی از کار در بخش ساختمانی اتفاق می‌افتد اما این کارگران از بیمه‌ی اجتماعی که حق مسلم و ابتداییِ کارگران است محروم هستند. در نبودِ بیمه‌ی اجتماعی اگر حادثه‌ای برای کارگر پیش بیاید و خانه‌نشین شود و یا فوت کند، خانواده‌ی این کارگر بدونِ مستمری به حال خود رها می‌شوند. 

این فعال کارگری گفت: طبق قانون، چنانچه کارگر ساختمانی در حادثه کار خانه‌نشین شود و یا فوت کند تأمین اجتماعی باید برای آن خانواده مستمری برقرار کند، اما این کار دردسر دارد و مواردی داشتیم که کارگر بدونِ بیمه در حادثه‌ی کار فوت شده ولی هنوز مستمری برای خانواده برقرار نشده است. 

علیزاده ادامه داد: مسئله این است که سازمان تأمین اجتماعی به این بهانه که منابع لازم را ندارد، به تعهدات خود عمل نمی‌کند. قطع بیمه‌ی کارگران ساختمانی نیز به همین بهانه اتفاق افتاد. کار ساختمانی یک کار فصلی است و بسیاری از کارگران ساختمانی در فصلهایی از سال که هوا سرد است، کار نمی‌کنند و یا به کارهایی مثل مسافرکشی رو می‌آورند. بازرسان تأمین اجتماعی بدون در نظر گرفتنِ ماهیتِ این شغل، بیمه بسیاری از کارگران ساختمانی را قطع کرده‌اند. 

رئیس کانون کارگران ساختمانی خراسان جنوبی تأکید کرد: کارگران ساختمانی زحمتکش‌ترین و محروم‌ترین اقشار جامعه هستند و از ابتدایی‌ترین حق خود محرومند. مجلس باید هر چه سریع‌تر مسئله‌ی بیمه‌ی کارگران ساختمانی را با تصویبِ اصلاحیه ماده ۵ حل کند. 

امید اشرف (رئیس کانون کارگران ساختمانی میاندوآب) نیز با اشاره به طولانی شدنِ روند تصویب اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: در حالی که رئیس‌جمهور دستورِ رسیدگی به موضوع بیمه کارگران ساختمانی را داده‌اند، شنیده‌ایم که وزارت راه در به نتیجه رسیدنِ بیمه کارگران ساختمانی سنگ اندازی می‌کند. ظاهرا معاون وزیر راه رایزنی‌هایی انجام داده‌اند که مجددا تصویبِ این طرح را به تأخیر بیندازند. 

وی گفت: از آقای رئیس‌جمهور و وزیر کار می‌خواهیم به این مسئله ورود کنند و اجازه ندهند کارگران ساختمانی بیش از این از حقوق خود محروم بمانند. در حال حاضر بیش از نیمی از حوادث کار مربوط به کارگران ساختمانی است و این آمار نسبت به جمعیتِ ما بسیار زیاد است و کارگران ساختمانی تنها ۸درصد از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند. 

اشرف در موردِ وضعیت کارگران ساختمانی گفت: به دلیلِ رکودی که در حوزه‌ی مسکن ایجاد شده در بسیاری از شهرها اکثر کارگران ساختمانی بیکار شده‌اند و مجبورند برای کار به کشورهای همسایه مهاجرت کنند. 

وی در موردِ ادعای افزایش قیمت مسکن در صورتِ تصویبِ اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی گفت: این بهانه‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ۰.۱ تا ۰.۳ درصد از درآمد کافرمای ساختمانی در نهایت صرف بیمه کارگران می‌شود که این در مقابلِ سود کارفرمای ساختمانی هیچ است. 

رئیس کانون کارگران ساختمانی میاندوآب گفت: آن‌ها که نگرانِ افزایش قیمتِ ملک هستند چرا واکنشی به افزایش قیمت سیمان و گچ و میلگرد و زمین نشان نمی‌دهند؟! آیا در طول این سال‌ها که کارگرانِ ساختمانی از بیمه محروم بودند، قیمت مسکن گران نشده؟ این چه استدلال‌هایی است که برای محروم کردنِ کارگران ساختمانی از مسلم‌‎ترین حقشان می‌آورند؟ 

عباس شیری (رئیس کانون کارگران ساختمانی قم) نیز با انتقاد از موضع وزاری راه و شهرسازی و کشور در مورد بیمه کارگران ساختمانی گفت: از سال گذشته قیمت مصالح ساختمانی - آنهم مصالحی که تولید داخل هستند - بیش از صد درصد افزایش یافته است، اما صدای وزیر راه و شهرسازی درنیامده است؛ حالا بهانه می‌آورند که برقراری بیمه کارگران ساختمانی باعث افزایش قیمت مسکن می‌شود! به هیچ عنوان این بهانه‌ها را قبول نمی‌کنیم و برای به نتیجه رسیدن بیمه‌ی کارگران ساختمانی مقابل مافیای ساخت و ساز و طرفدارانشان می‌ایستیم. 

شیری بیان کرد: متأسفانه برخی از دولتی‌ها هیاهویِ دروغینِ مافیای ساخت و ساز را تکرار می‌کنند و با ادعای کذبِ تأثیر اصلاحیه ماده ۵ بر افزایش قیمت مسکن مقابلِ ضعیفترین کارگران کشور می‌ایستند. این در حالی است که طبق نظرِ کارشناسیِ مرکز پژوهش‌های مجلس، کمیسیون اجتماعی و کانون کارگران ساختمانی حق بیمه‌ی تعیین شده به عنوان سهم کارفرما نهایتا نیم درصد قیمت ملک است. 

رئیس کانون کارگران ساختمانی قم گفت: کارگران ساختمانی بسیاری در صفِ بیمه هستند و بیمه کارگران بسیاری نیز در طول این مدت حذف شده است. قرار بود با اصلاحیه ماده ۵ مشکلِ منابع تامین اجتماعی برای برقراری بیمه کارگران حل شود اما این طرح بیش از دو سال در مجلس است و در حالیکه بررسی‌های بسیاری روی آن انجام شده هنوز به نتیجه نرسیده است. در این مدت تعدادی از کارگران فوت کرده و خانه‌نشین شده‌اند و از بیمه اجتماعی محروم مانده‌اند. 

شیری تاکید کرد: با رأیی که شورای نگهبان داده دیگر نمایندگان مجلس نمی‌توانند این طرح را کنار بگذارند و باید تکلیفِ بیمه کارگران را مشخص کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز