خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در نشست هفته مهارت:

حذف امضاهای طلایی در صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی آزاد/ رشد ۷۱ درصدی اعتبارات مالی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای/ آموزش فنی و حرفه‌ای باید تقاضا محور شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۱۸۰۸

حسینی‌نیا گفت: در دنیا در گذر از انقلاب صنعتی سوم به چهارم با افزایش سهم آموزش مهارت‌های فنی ارزش افزوده ایجاد شده ناگهان ۱۱ برابر می‌شود که این به افزایش قدرت پول ملی کشورها می‌انجامد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست خبری معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای به مناسبت روز ملی مهارت آموزی و آموزش فنی و حرفه‌ای و هفته مهارت صبح امروز در محل ستاد کشوری این سازمان با حضور غلامحسین حسینی‌نیا (رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور) برگزار شد.

حسینی‌نیا در ابتدای این نشست با اشاره به ارائه گزارش عملکرد دوساله این سازمان گفت: در دنیا در گذر از انقلاب صنعتی سوم به چهارم با افزایش سهم آموزش مهارت‌های فنی ارزش افزوده ایجاد شده ناگهان ۱۱ برابر می‌شود که این به افزایش قدرت پول ملی کشورها می‌انجامد.

وی افزود: رقبای ما در حوزه مهارت آموزی به شدت در حال آموزش مهارت‌های فنی هستند و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این مسیر کردند. ما نیز به برنامه هفتم و تحقق برنامه چشم انداز نمی‌رسیم مگر اینکه مهارت آموزی را اولویت قرار دهیم. ما برنامه نهضت ملی مهارت آموزی را نیز در همین راستا تدارک دیدیم اما نیازمند برخی مجوزها از دیگر دستگاه‌ها برای ارائه خدمات بهینه هستیم. البته وزیر محترم کار‌ در این حوزه تاکید ویژه دارند.

حسینی‌نیا با اشاره به ضرورت تحقق جامعه مهارت محور گفت: تعامل با نمایندگان مجلس برای تصویب قانون کمک اشخاص حقوقی و حقیقی به سازمان و همچنین اصلاح اساسنامه سازمان ادامه دارد که در صورت تصویب این دو با یک جهش و کار بی‌نظیر است. همچنین ۲۳۰۰ میلیارد تومان برای این سازمان ردیف بودجه اختصاص داده شده و هزار میلیارد تومان نیز به صورت اقساط برای طرح ملی آموزش مهارت تابستانه نیز به آن اضافه شد.

وی با اشاره به اینکه مراکز جوار کارگاهی آموزش و آموزش در محیط کار و مجوزهای آموزش فنی و حرفه‌ای با حذف امضاهای طلایی فعال شدند و این باعث رقابتی شدن حوزه آموزش و انحصار زدایی شده، گفت: ۷۰ درصد آموزش فنی و حرفه‌ای اکنون توسط بخش خصوصی انجام می‌شود که این گامی رو به جلو است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای تاکید کرد: دانشگاه رکن مهمی در کشور است و دانشگاهی‌ها محترم هستند اما قرار نیست همه به دانشگاه بروند و بخش زیادی از جامعه باید صرفا آموزش فنی دریافت کنند تا وارد فضای کسب و کار و تولید شوند و این در همه جای دنیا عرف است.

حسینی‌نیا تاکید کرد: همکاران ما در سازمان فنی و حرفه‌ای و مربیان ما مقاوم‌ترین و مجر‌ب‌ترین و در عین حال مظلوم‌ترین کارکنان دولت هستند و این در این ۲۲هزار آموزشگاه آزاد که اخیرا مجوز گرفتند، ۳۳ هزار مربی بخش خصوصی اضافه شدند و این درحالی است که مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای ۴۸۰۰ نفر بیشتر نیستند.

وی با اشاره به مراکز جوار کارگاهی در دو سال اخیر گفت: ۲۷۰۰ مرکز جوار کارگاهی جدید در این دوره ایجاد کردیم که در این حوزه مراکز جوار کارگاهی از تجربه دنیا و توصیه‌های سازمان جهانی کار هم جلوتر هستیم. اکنون حتی کارآموزان سازمان فنی و حرفه‌ای از نظر بیمه‌ای و قانون کار با کد خاص مشکل‌شان حل شده است. بیمه حوادث کارآموزان نیز در این مدت حل کردیم که تعامل زیادی با سازمان تامین اجتماعی برای آن انجام شد.

حسینی‌نیا تصریح کرد: آموزش در محیط کار بسیار موثرتر و کم هزینه‌تر از آموزش بیرون محیط است و طرح کارآموزی در این حوزه بسیار موثر خواهد بود. یعنی با حاکمیت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای یک قرارداد سه‌جانبه میان کارآموز و کارفرما و سازمان بسته خواهد شد که این طرح در انتظار تصویب و اجراست.

وی افزود: رهبر انقلاب به شاخص نیت (جوانانی که نه درحال مهارت آموزی هستند و نه شاغل هستند) اشاره کردند و نسبت به افزایش این جمعیت در کشور ابراز نگرانی کردند که نگرانی ایشان به شدت صحیح است و باید برای کاهش این جمعیت راه حل ایجاد کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با اشاره به دوره‌های آموزشی سازمان گفت: امسال بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ دوره آموزش ایجاد کردیم که البته عمده مراجعات به بخش رایگان دولتی است که برای کاهش تراکم تقاضای آموزش رایگان که به دلیل مشکلات اقتصادی و درآمد اندک کارآموزان است، پیشنهاد ارائه «یارانه مهارت» را مطرح کردیم.

وی تاکید کرد: بحث بازدید همگانی از کارگا‌های آموزشی و اطلاع رسانی از طریق صداوسیما و تریبون نماز جمعه برنامه‌های ترویجی ما خواهد بود. رشد ۷۱ درصدی اعتبارات هزینه‌ای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و رشد ۴ برابری درآمدهای سازمان از سال ۱۴۰۰ تا به امروز گویای تاکید دولت بر بخش مهارت آموزی است هرچند باز هم نیازمند گشایش اعتبارات آموزشی هستیم.

معاون وزیر کار اضافه کرد: ما اکنون ۹۲ درصد اعتبارات آموزش‌هایمان آکادمیک و کلاسی و تئوریک و نظری است و آموزش مهارت عملی تنها ۸ درصد از اعتبارات دولت به بخش آموزش مهارت عملی و غیرنظری اختصاص یافته است که این روند باید اصلاح شود و در بسیاری کشورها نیمی از آموزش‌ها به صورت فنی و حرفه‌ای و عملی از سوی دولت ارائه می‌شود. این درست نیست که کسی ۱۸ سال در ایران از ابتدایی تا کارشناسی ارشد آموزش رایگان نظری ببیند و بعد از همه این هزینه‌ها برای ورود به بازار کار به دوره کارآموزی سازمان فنی و حرفه‌ای نیازمند باشد.

حسینی‌نیا افزود: ما باید به سمت آزمون‌های ادواری برویم و آموزش فنی و حرفه‌ای را تقاضا محور کنیم. در آزمون‌های ادواری متخصصان گواهی معتبر بین المللی دریافت می‌کنند. اگر آموزش تقاضا محور شود، ما به کسانی آموزش می‌دهیم که از قبل بازار کار و فرصت شغلی آنها را انتخاب کرده است.

وی تاکید کرد: ما اجازه سوءاستفاده از نیروی کار را در دوره کارآموزی طی قرارداد سه جانبه بستیم و طوری تنظیم کردیم که از نظر زمان کارآموزی و مزایای کار حقی از کسی ضایع نشود. در بحث افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی تعاملی کردیم که کارآموز تحت پوشش در این نهادها آموزش رایگان از مراکز دولتی و خصوصی در حوزه مهارتی دریافت می‌کنند.

حسینی‌نیا گفت: ۷۲ درصد آموزش فنی و حرفه‌ای ما باتوجه به نیاز ۴ میلیونی بازار مهارت آموزی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود. ما از خیرین نیز در این حوزه استفاده و اعلام می‌کنیم که مهارت مانع از انبوه مشکلات اقتصادی و اجتماعی خواهد شد و این حوزه بیش از هر حوزه‌ای در کشور اهمیت برای سرمایه‌گذاری دارد. اکنون ۱۶۰ هزار نفر سرباز در حال دریافت آموزش فنی حرفه‌ای از سوی ما هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز