خبرگزاری کار ایران

پاسخ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارش ایلنا پیرامون شستا

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۶۹۳۴

وزارت کار اعلام کرد: مجموعه شستا به دلیل رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به پرداخت حقوق، متحمل ضربه‌های جبران‌ناپذیری نیز شده و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ارزشمند انسانی خود را از دست داده است.

به گزارش ایلنا، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به گزارشی پیرامون وضعیت شرکت سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی(شستا) با عنوان «عصای دست تامین اجتماعی به وبال گردن تبدیل شده است» مطلبی منتشر کرد. متن زیر پاسخ تفصیلی روابط عمومی این وزارت‌خانه است:

در پاسخ به مطلب منتشره با عنوان: «عصای دست تامین اجتماعی به وبال گردن تبدیل شده است» مورخ سی‌ام خرداد ۱۴۰۲ توضیحات این وزارتخانه به شرح زیر ارسال می‌شود. مقتضی است برابر قانون مطبوعات نسبت به درج آن اقدام مقتضی به عمل آورند. 

همانطور که در گزارش عنوان شده است، شستا در سال ۱۳۶۵ با ۲ میلیارد تومان تاسیس شده است. در ادامه افزوده می‌شود سرمایه فعلی شستا ۱۶۳.۰۰۰ میلیارد تومان، ارزش بازار آن (در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۲) مبلغ ۲۰۹.۰۰۰ میلیارد تومان و ارزش خالص دارایی‌های آن بیش از ۳۵۰.۰۰۰ میلیارد تومان است. 

این ارقام نشان دهنده بازده مورد قبول شستا طی سنوات فعالیت خود است. همچنین خاطرنشان می‌سازد از آنجایی که شستا و بیش از ۵۰ درصد از شرکت‌های تابعه آن بورسی می‌باشند، گزارشات آن‌ها بطور منظم در سایت کدال و همچنین وبسایت شرکت قرار داشته و در دسترس عموم است. این اطلاعات شامل صورت‌های مالی، تغییرات هیئت مدیره، گزارش مجامع، مطالب قابل افشا و… است. 

همچنین در وبسایت شستا نیز اطلاعات ارزشمندی در راستای شفافیت شامل صورت‌های مالی، گزارشات هیئت مدیره، دستورالعمل شیوه واگذاری املاک شستا، لیست دارایی‌های غیر منقول شستا و… وجود داشته که همگی در دسترس عموم جامعه قرار گرفته است. 

از طرف دیگر در گزارش مذکور به مساله حقوق‌های نجومی نیز اشاره شده که به جرأت می‌توان بیان کرد این موضوع به هیچ عنوان برای مجموعه شستا صادق ناست. کلیه پرداختی‌های مجموعه شستا و شرکت‌های تابعه بر اساس ضوابط و مقررات تعیین شده از طرف سازمان تامین اجتماعی و با رعایت سقف‌های مقرر است و این مهم هر ماهه از طریق سیستم‌های هوشمند (هوش تجاری) بطور خودکار مورد پایش قرار می‌گیرد. شایان ذکر است مجموعه شستا به دلیل رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های مربوط به پرداخت حقوق، متحمل ضربه‌های جبران‌ناپذیری نیز شده و بخش عمده‌ای از سرمایه‌های ارزشمند انسانی خود را از دست داده یا در آینده نزدیک از دست خواهد داد. خاطرنشان می‌سازد با توجه به حکم مندرج در قانون بودجه سال جاری (تبصره-۱۲) سقف حقوق در شستا رعایت می‌شود. 

همچنین در خصوص واگذاری یا تعطیلی واحدهای اقتصادی در شستا به بهانه‌عدم توجیه اقتصادی لازم به ذکر است این موضوع در مجموعه شستا صحت نداشته و طی ۱۰ سال اخیر همواره تلاش و تاکید مدیران شستا بر احیا کردن و نگهداری واحدهای اقتصادی بوده حتی اگر توجیه اقتصادی نداشته باشد. چوکا، سیمان دورود یکی از نمونه‌های آشکار از این نوع بنگاه‌های اقتصادی است. شایان ذکر است طی یکسال اخیر۱۶ شرکت شستا که در وضعیت بحرانی قرار داشتند به واسطه اقدامات صورت گرفته و تصمیمات اتخاذ شده از وضعیت بحرانی خارج شده و به روال عادی تولید برگشته‌اند. 

در خصوص‌عدم قرارگیری بیلان مالی شرکت‌های تابعه شستا در اختیار جامعه، همانطور که در ابتدای گزارش عنوان شد، کلیه گزارشات مربوط به شستا و شرکت‌های تابعه در وبسایت کدال قرار می‌گیرد که شامل گزارشات شرکت اصلی شستا، هلدینگ‌های بورسی و غیر بورسی، شرکت‌های مدیریتی و غیر مدیریتی تابعه بورسی و شرکت‌های مدیریتی غیر بورسی است. با نگاهی گذرا به وبسایت کدال به راحتی می‌توان به تمامی گزارشات مالی شرکت‌های تابعه شستا دسترسی پیدا کرد. 

همچنین همانطور که در ابتدای گزارش بیان شد، شستا با سرمایه ۲ میلیارد تومان شروع به فعالیت نمود لیکن در حال حاضر سرمایه آن بیش از ۱۶۰.۰۰۰ میلیارد تومان، ارزش بازار آن بیش از ۲۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان و ارزش خالص دارایی‌های (NAV) بیش از ۳۰۰.۰۰۰ میلیارد تومان است. این در صورتی است که ارزش دارایی‌های ثابت (علی الخصوص زمین و ساختمان) شرکت‌های تابعه عمدتا به بهای تاریخی ثبت شده و با واقعیت خود هزاران درصد تفاوت دارد. لذا طی ۳۷ سال فعالیت مجموعه شستا، مدیران آن تماما در راستای افزایش ارزش دارایی‌های ولی نعمتان خود تلاش کرده و از هیچ موردی فروگذاری نکرده‌اند. 

نمودار زیر روند سودآوری و فروش تلفیقی شستا را طی چند سال اخیر نشان می‌دهد:

پاسخ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارش ایلنا پیرامون شستا

با توجه به نمودار‌های فوق، روند رشد مبلغ فروش و سودآوری گروه شستا نشان می‌دهد که طی ۱۱ساله اخیر از رشد قابل قبولی برخوردار است. بطوری که میانگین رشد درآمدها ۲۷٪ و رشد سود خالص ۳۱ درصد طی ۱۱ سال اخیر است که نه تنها توانسته تورم را پوشش دهد بلکه توانسته موجب افزایش دارایی‌های بیمه‌شدگان شود. لذا دارایی‌های بیمه‌شدگان طی سالیان سال دست افراد امانت داری بوده که نه تنها ارزش دارایی‌های بیمه‌شدگان را افزایش داده‌اند بلکه سودآوری قابل قبولی را از این محل کسب نموده اند. نمودار مقایسه‌ای شستا و شاخص کل نشان دهنده این موضوع است. (خط آبی شستا و قرمز شاخص کل) 

پاسخ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارش ایلنا پیرامون شستا

در خصوص واگذاری شرکت حریر خوزستان می‌بایست عنوان شود که نه تنها این شرکت واگذار نشده بلکه برنامه‌های متعددی جهت توسعه شرکت حریر خوزستان وجود دارد. از جمله ایجاد خط خمیرسازی و قطع وابستگی مواد اولیه شرکت حریر خوزستان به سایر شرکت‌ها، ایجاد خط جدید تولید تیشو و… لذا اطلاعات مربوط به واگذاری شرکت حریر خوزستان کاملا اشتباه بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد. 

در خصوص واگذاری شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت توسط شستا نیز به طور قطع بیان می‌شود که صحت نداشته و برنامه شستا برای شرکت‌های زیانده یا مشمول ماده ۱۴۱، احیاء و سودآور کردن آن‌ها است بطوریکه طی یک برنامه مدون و ۵ ساله، کلیه شرکت‌های زیانده سودآور شده و شرکت‌های مشمول ماده ۱۴۱ به صفر برسد. لذا هیچگونه برنامه واگذاری شرکت‌های زیانده و مشمول ماده ۱۴۱ در شستا وجود نداشته بلکه برنامه توسعه، احیا و سودآور کردن آن‌ها وجود دارد. 

در خصوص شرکت تهران بتن نیز می‌بایست عنوان شود که این شرکت تعطیل نشده و هم اکنون با ۳۹ نفر کارگر مشغول به فعالیت و همچنین سودآور است. لذا مطلب درج شده در گزارش مبنی بر واگذاری دارایی‌های آن به یک پنجم قیمت به هیچ عنوان صحت ندارد. صورت‌های مالی شرکت تهران بتن که در سایت کدال قابل دسترس و گواه این موضوع است. 

در خصوص شرکت دورال نیز همانطور که در گزارش نیز اشاره شده است در سال ۱۳۴۴ تاسیس شده و تجهیزات و صنعت آن بسیار قدیمی است. لذا در راستای بهینه‌سازی پرتفوی شستا تصمیم به واگذاری آن اخذ شده است. لازم به ذکر است شستا نیز مشابه سایر شرکت‌های سرمایه‌گذاری می‌بایست در طول عمر فعالیت خود همواره سودآوری دارایی‌های خود را مورد ارزیابی قرار داده و از شرکت‌های کم بازده خارج شده و به شرکت‌های پر بازده وارد شود. این عملیات ذات فعالیت یک شرکت سرمایه‌گذاری بوده و در صورتی که این مهم یعنی تغییر پرتفوی در شرکت‌های سرمایه‌گذاری انجام نشود، آن شرکت سرمایه‌گذاری در آینده‌ای نزدیک ورشکسته شده و از بین خواهد رفت. لذا خرید و فروش و بهینه‌سازی پرتفوی جزء لاینفک فعالیت‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری بوده و گروه شستا نیز در این راستا یک برنامه مدون ۵ساله داشته و قرار است در راستای بیشینه‌سازی نرخ بازده دارایی‌ها و حقوق صاحبان سهام از سرمایه‌گذاری‌های کم بازده خارج شده و به فعالیت‌های با بازدهی بالا وارد شود. با این حال در خصوص شرکت دورال تصمیم بر آن است که در کمیته سرمایه‌گذاری شستا تصمیماتی در راستای احیای آن اتخاذ شود و برنامه‌ای جهت واگذاری آن در شستا وجود ندارد. 

منت‌ها نکته اصلی این است که تمامی واگذاری‌هایی که صورت گرفته بر اساس آیین نامه‌ها و گزارشات کارشناسی بوده و به هیچ عنوان هیچ‌گونه ارزان‌فروشی در مجموعه شستا صورت نگرفته است. 

در خصوص پرداخت منابع مالی به سهامداران می‌بایست اشاره نمود که شستا طی ۵ سال اخیر نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد تومان سود به سهامداران پرداخت نموده است. موضوع کسری منابع سازمان تامین اجتماعی عمدتا مربوط به بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی بوده و ارتباطی به عملکرد گروه شستا ندارد. در صورتی که کل مطالبات دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شود، این سازمان بدون هیچ مشکل و کسری منابعی توانایی پرداخت پرداختی‌های خود را دارد. 

در انت‌ها می‌بایست اضافه کرد در دوران حساس فعلی که انتشار اخبار مثبت وظیفه اصلی هر نهاد خبری است، وبسایت‌های خبری می‌بایست بجای نشر مطالب غیرواقعی از فعالیت بنگاه‌های اقتصادی، بدور از هرگونه برداشت و مقاصد سیاسی، اخبارهای مثبت درون این گونه مجموعه‌ها را پوشش دهند تا کارگران این نهاد بزرگ و مردمی بدانند که زحمات آن‌ها دیده می‌شود و قربانی کشمکش‌های سیاسی نمی‌شود. گوشه‌ای از زحمات سرمایه انسانی گروه شستا در راستای تحقق شعار سال به شرح نمودار زیر است:

پاسخ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به گزارش ایلنا پیرامون شستا

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز