خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

دریافت مبالغ کلان از کارگران در پرونده‌های سخت و زیان آور/ بر عملکرد کاریابی‌های خصوصی نظارت شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۱۷۹۲

احسان سهرابی خواستار نظارت بر عملکرد کاریابی‌ها شد؛ این موسسات در مواردی از کارگران پول‌های هنگفت می‌گیرند.

احسان سهرابی (فعال کارگری) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، در ارتباط با نقش کاریابی‌ها و هزینه تراشیدن آن‌ها برای کارگران گفت: فعالان کارگری بارها گفته‌اند که یکی از کانون‌های در معرضِ انحراف در ادارات کار که در موارد بسیاری منجر به سرکیسه کردن کارگران و پیمانکاران می‌شود، موضوع کارهای سخت و زیان آور و تایید صلاحیت ایمنی است.

او افزود: کارهای تفویضی از جمله ثبت نام پرونده‌های سخت و زیان آور در بنگاه‌های کاریابی شرایطی را ایجاد کرده است که کارگری که ۲۰ سال استخوانهایش در صنعت شکسته شده است و تمکن مالی ندارد، قربانی این نوع بروکراسی می‌شود. این مساله را بارها در شورایعالی حفاظت فنی هشدار داده‌ایم.

عضو اسبق شورایعالی حفاظت فنی وزارت کار در ادامه به نمونه‌های عینی این مساله اشاره می‌کند: یک کارگر می‌گوید با دوبار مراجعه به یک بنگاه کاریابی در شرق مشهد و ثبت نام مراحل مقدماتی، کاریابی جهت تسهیل و تسریع کار به من پرداخت مبالغی را پیشنهاد داد؛ به چه استناد و مصوبه‌ای، همان ابتدای کار مبلغی حدود ۲۰۰ هزارتومان دریافت می‌کنند یا برای انجام صفر تا صد بازنشستگی پیش از موعد، مبلغ ۱۵میلیون تا ۲۰ میلیون تومان درخواست می‌نمایند؟!

سهرابی اضافه می‌کند: با توجه به کم‌سوادی برخی از کارگران به قوانین و رانت به وجود آمده توسط برخی از کاریابی‌ها که عموماً بازنشستگان ادارات کار و تامین اجتماعی هستند، از پهلوی نحیف کارگری که زیر خط فقر است سوءاستفاده می‌شود و این ماحصل همان برون‌سپاری‌ها و خصوصی‌سازی‌های بدون نظارت است که متاسفانه امروز گلوی کارگران را فشار داده است.

باید بر عملکرد کاریابی‌ها و بخش خصوصی نظارت شود؛ این فعال کارگری با تاکید بر این مساله ادامه می‌دهد: نظارت بر عملکرد موارد تفویضی از سوی ادارات کار می‌تواند در پیشگیری از این آسیب‌ها موثر باشد. وفق مواد بند شش ماده ۳ و ۵و۶ و تبصره ۵ و بند ماده ۱۵ رسیدگی به تخلفات موسسات حقیقی و حقوقی که توسط هیات وزیران به شماره ۲۱۷۳۰۹ ابلاغ شده است، می‌توان بر عملکرد کاریابی‌ها نظارت داشت و مانع از دریافت مبالغ کلان از کارگران به خصوص کارگران مشاغل سخت و زیان آور شد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز