خبرگزاری کار ایران

از بیمه کارگران ساختمانی چه خبر؟

شوکت: سازمان به دنبال حذف انجمن‌های صنفی است/ اگر خللی در بیمه کارگران ساختمانی ایجاد شود، بیکار نمی‌نشینیم

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۷۳۹۱

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: اگر به این نتیجه برسیم که در روال انجام کار مشکل ایجاد می‌شود و کارگر بیمه نمی‌شود یا با سلایق خاص و برای حذف کارگران، در سازمان بخشنامه تنظیم می‌شود و عده‌ای به ناحق بیمه می‌شوند و بیمه‌ی عده‌ای دیگر به ناحق قطع می‌شود، بیکار نمی‌نشینیم و از حق کارگران دفاع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ششم آذرماه، نمایندگان مجلس با ۱۷۴ رأی موافق، ۷ رأی مخالف و ۷ رأی ممتنع بالاخره بعد از گذشت حدود دو سال با طرح اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی موافقت کردند و در نهایت بعد از موافقتِ شورای نگهیان، رئیس مجلس در ۲۴ بهمن ماه آن را برای اجرا ابلاغ کرد. این قانون بعد از نوستنِ آیین نامه قابل اجراست. اما آیین‌نامه اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در چه مرحله‌ای است؟ 

اکبر شوکت (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی)، در پاسخ به این سوال گفت: چیزی که ما شنیده‌ایم این است که سازمان تأمین اجتماعی آیین‌نامه را نوشته و برای هیئت وزیران فرستاده که البته هنوز برای اجرا ابلاغ نشده است. 

شوکت با بیان اینکه در نوشتنِ این آیین‌نامه، انجمن صنفی نادیده گرفته شده، گفت: علی‌رغم اینکه ما بارها در خصوص ضرورتِ حضورِ انجمن صنفی در تصمیماتِ مربوط به کارگران گفته‌ایم و سال‌ها پیگیرِ بیمه کارگران ساختمانی بوده‌ایم، هیچ دعوتی از ما انجام نشد. وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی سه‌جانبه‌گرایی را در عمل قبول ندارد که اگر غیر از این بود ارزش بیستری برای تشکل‌های کارگری قائل می‌شدند. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی گفت: البته در آخرین جلسه‌ای که با رئیس سازمانِ تأمین اجتماعی داشتیم ایشان قول دادند که از ظرفیتِ انجمن‌ها بیشتر استفاده خواهد شد اما در روال کار، خبرهای خوبی نمی‌شنویم. به نظر می‌رسد سازمان به دنبال حذف و بی‌اثر کردنِ انجمن‌های صنفی است. 

شوکت گفت: اگرچه مصوبه بیمه کارگران ساختمانی در سه جلسه‌ی پایانی و با فشار هیئت رئیسه تغییر کرد اما به هر حال بعد از پیگیری‌های بسیار قانون تصویب شد. اولین درخواست ما این است که به زودی روند اجرایی کردنِ این قانون آغاز شود و کارگرانِ بسیاری که سال‌ها از بیمه محروم مانده‌اند بتوانند به ابتدایی‌ترین حق خود برسند. همچنین می‌خواهیم در اجرای قانون از ظرفیت شرکای اجتماعی استفاده شود تا شاهدِ حذفِ مجدد برخی از کارگران از سهمیه بیمه نباشیم. در غیر این صورت دوباره گله‌مندی‌ها آغاز می‌شود. 

وی بیان کرد: اگر به این نتیجه برسیم که در روال انجام کار مشکل ایجاد می‌شود و کارگر بیمه نمی‌شود یا با سلایق خاص و برای حذف کارگران، در سازمان بخشنامه تنظیم می‌شود و عده‌ای به ناحق بیمه می‌شوند و بیمه‌ی عده‌ای دیگر به ناحق قطع می‌شود، بیکار نمی‌نشینیم و از حق کارگران دفاع می‌کنیم. 

شوکت ادامه داد: در حال حاضر هجمه‌ی بدی علیه کانون سراسری و انجمن‌های صنفی ساختمانی صورت گرفته است و سازمان قصد دارد وظایفِ مربوط به انجمن را از آن‌ها سلب کند. به طور مثال شناسایی اینکه کدام کارگر، ساختمانی است برعهده‌ی انجمن صنفی است که سازمان به دنبال سلب این وظیفه است. 

وی تأکید کرد: سازمان تأمین اجتماعی با نحوه‌ی عملکرد خود در حذف کارگران ساختمانی از لیستِ مشمولانِ بیمه نشان داد که در انجام این کار ناتوان است. طی یکی دو سال گذشته بیمه‌ی ده‌ها هزار کارگر ساختمانی به بهانه‌های مختلف قطع شده و این نشان می‌دهد سازمان تامین اجتماعی تسلطِ لازم برای بازرسیِ کارگاه‌های ساختمانی ندارد. 

شوکت گفت: در حالیکه کارگاه‌های ثابت را سالی یکبار به سختی بازرسی می‌کنند، کارگاه‌های ساختمانی را بعضا تا سه بار در سال هم بازرسی می‌کنند تا با کوچکترین بهانه‌ای بیمه‌ی کارگران را قطع کنند. در حالیکه ماهیت کار کارگران ساختمانی با کارهای دیگر فرق دارد. نباید به کارگر ساختمانی‌ای که در شرف بازنشستگی است، فشار آورد، شغل کارگران ساختمانی سنگین است و طبیعی است کارگری که سنش زیاد است کارِ کمتری انجام دهد، پس نباید به بهانه‌ی‌عدم حضور اودر کارگاه بیمه‌ی این کارگر را قطع کرد. 

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ادامه داد: بین سالهای ۸۹ تا ۹۴ که تعداد انجمن‌های صنفی پایین بود و این انجمن‌ها نقشی در شناسایی کارگرانِ ساختمانی نداشتند، سازمان به تنهایی کارگرانِ تحت پوشش بیمه را شناسایی می‌کرد. اتفاقا در آن زمان نیز تعداد افرادی که به اسم کارگر ساختمانی بیمه شدند بسیار زیاد بود. پس این خطا که افراد غیر کارگر از سهم بیمه کارگران ساختمانی استفاده کردند متوجه انجمن‌های صنفی نیست. اتفاقا ما یک مرحله در سال ۹۶ تا ۹۷ سامانه‌ی پالایش کارگران ساختمانی را راه انداختیم و همان موقع از طریق این سامانه ۲۰۰ تا ۲۵۰ کارگر را شناسایی و حذف کردیم. تمام غیرکارگرها توسط سازمان تامین اجتماعی جذب شده بودند. 

شوکت بیان کرد: همین الان هم پرونده‌ی هر کارگری را که بررسی کنیم بیش از ۱۵ بار بازرسی شده که این بازرسی نهایتا یک بار توسط انجمن صنفی صورت گرفته است. باقی بازرسی‌ها را شعب انجام داده‌اند. علی‌رغم تجربه موفق انجمن‌ها در این زمینه، سازمان به دنبالِ حذف این وظیفه‌ی ذاتی است. ما همواره یکی از بزرگترین شرکای اجتماعی سازمان تامین اجتماعی و به دنبال حل مشکلاتِ این سازمان بودیم و علتِ این کنار زدن را متوجه نمی‌شویم. این رفتار با تشکل‌های کارگری درست نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز