خبرگزاری کار ایران

اتحادیه‌های کارگران تونس بزرگترین تظاهرات علیه سیاست‌های دولت را برگزار کردند

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۷۱۷۶

اتحادیه کارگری UGTT تونس با آوردن بیش از ۱۰ هزار نیروی معترض به کف خیابان، در پایتخت این کشور اقدام به برگزاری تظاهرات کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از رویترز، تظاهرات سراسری اتحادیه‌های کارگری تونس علیه تصمیمات رئیس جمهور این کشور صبح امروز یکشنبه چهاردهم اسفند در پایتخت این کشور برگزار شد. 

اتحادیه کارگری UGTT تونس با آوردن بیش از ۱۰ هزار نیروی معترض به کف خیابان، در پایتخت این کشور تظاهرات کرد که به نظر می‌رسید بزرگترین اعتراض علیه رئیس جمهور (قیس سعید) باشد. 

بیش از هزاران معترض در خیابان حبیب بورقیبه (خیابان اصلی در مرکز تونس) با در دست داشتن بنرهایی که روی آن نوشته شده بود «پایان دولت پلیس»، به سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت مستقر تونس اعتراض کردند. 

کارگران عضو این اتحادیه پس از هفته‌ها دستگیری رهبران کارگری مخالف دولت، راهپیمایی کردند. 

نورالدین تابوبی، رهبر اتحادیه UGTT خطاب به جمعیت گفت: ما به هر قیمتی که باشد به دفاع از حق داشتن تشکل و اعتصاب اتحادیه‌های صنفی و کارگری ادامه خواهیم داد. ما از زندان یا دستگیری نمی‌ترسیم.

حما حمامی، رئیس حزب کارگران تونس (حزب العُمال تونسی)، نیز در این راهپیمایی گفت: اعتراضات پاسخی است به «دیکتاتوری خزنده» رئیس جمهور سعید! او می‌خواهد ترس را گسترش دهد اما ما نمی‌ترسیم. 

کارگران می‌گویند دولت سعید تمامی دستاوردهای انقلاب دموکراتیک ۲۰۱۱ بهار عربی که از تونس آغاز شد، را نابود کرد.

اعتراضات پس از دستگیری فعالان مدنی و کارگری تونسی آغاز شد اما همزمان با اصلاحات قانونی در مجلس با دستور رئیس جمهور در مورد آزادی تشکل‌ها شدت گرفت. رئیس جمهور سعید، کودتا بودن اقدامات خود را رد کرده و گفته رفتارش برای نجات تونس از هرج و مرج قانونی و ضروری است. 

حامیان اتحادیه عمومی کارگری تونس (UGTT) در اعتراض به رئیس جمهور قیس سعید، او را متهم به تلاش برای لغو حقوق اتحادیه‌ها کردند. 

مقامات رسمی؛ رهبران اتحادیه‌های کارگری دیگر را از ورود به پایتخت تونس برای شرکت در تظاهرات در همبستگی با UGTT منع کردند و سعید رئیس جمهور این کشور گفت: پیوستن سایرین به تظاهرات را نخواهد پذیرفت. 

با بحران اقتصادی تونس، منابع مالی دولتی در آستانه ورشکستگی و کمبود کالاهای کلیدی، احتمال خشم عمومی ممکن است افزایش یابد. به همین دلیل دولت اقدام به دستگیری برخی رهبران موثر کرده است. 

در هفته‌های اخیر پلیس تونس با دستور وزارت کشور بیش از ده‌ها مخالف صنفی و سیاسی تونس که با ائتلاف احزاب و اتحادیه‌ها که قصد برگزاری تجمع در روز یکشنبه داشتند را دستگیر و آن‌ها را به توطئه علیه امنیت دولتی متهم کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز