خبرگزاری کار ایران

حسین کمالی در مراسم بزرگداشت دهه فجر:

آرمان‌های انقلاب درباره مستضعفین فراموش شده است/ مردم نامحرم نیستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۹۱۰۲

دبیرکل حزب اسلامی کار گفت: پیروزی انقلاب در مرحله شکل‌گیری در جهان بی‌سابقه بوده اما به تدریج عزت این انقلاب نزد مردم کم‌رنگ شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نهمین روز مراسم بزرگداشت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در محل دانشگاه علمی کاربردی خانه کارگر با حضور اعضا و فعالان این تشکیلات برگزار شد.

حسین کمالی(دبیرکل حزب اسلامی کار) در ابتدای این مراسم با تبریک ایام الله دهه فجر اظهار کرد: این انقلاب در مرحله شکل‌گیری و پیروزی بی‌سابقه بود اما به تدریج متاسفانه مطلوبیت و عزت انقلاب نزد مردم کمرنگ شده و میان مردم و حکومت فاصله افتاد. ابتدای انقلاب هیچ مسئولی در ماشین ضد گلوله نمی‌نشست و فاصله بین مردم و مسئولین با مردم بسیار کمتر بود.

وی افزود: در ادامه برخی گروه‌ها به جای مذاکره و گفت و گو و مشارکت دست به خشونت و ترور زدند و حتی برخی را در میان اعضای خود خانه کارگر ترور کردند.

کمالی ادامه داد: شرایط امنیتی باعث شد تا به مرور شرایط کشور تغییر کرده و مردم از مسئولان جدا شوند. مردم مقامات را تنها از پشت تلویزیون و تریبون مساجد و گفت‌وگوهای یکسویه می‌دیدند و فاصله بین مردم و مسئولین زیادتر شد. این شرایط امنیتی به مرور امکان نقد مسئولان توسط مردم و شنیدن نظرات آنان را ضعیف‌تر کرد.

دبیرکل حزب اسلامی کار افزود: در این میان در بین برخی مسئولان و افراد طبقات جدیدی شکل گرفت که دغدغه متفاوتی از مردم و به ویژه طبقات ضعیف داشتند. به مرور تفسیر از واژه مستضعفین عوض شد و برخی مسئولین مستضعفان را بجای فقرا و کوخ نشینان تنها ائمه دانستند که حق شان در صدر اسلام ضایع شده بود. در چنین شرایطی به مرور آرمان‌هایی مثل توجه به کارگران و بهداشت و آموزش رایگان به فراموشی سپرده شد. برخی این بحث را مطرح کردند که دولت مدیر خوبی نیست و همه چیز را باید به بخش خصوصی بدهیم و از مردم بگیریم.

وی با اشاره به بحث اخیر واگذاری اموال دولت گفت: در بحث مولدسازی حتی کسی حق انتقاد به خصوصی سازی صورت گرفته را ندارد. در حدیثی از امام صادق(ع) می‌خوانیم که «از موقعیتی که احتمال تهمت زدن دارد دور شوید»، حال که اکنون مسئولان شرایطی را ایجاد کردند که در فقدان شفافیت مشخص نیست چه چیزی به چه کسی با چه شرایطی واگذار می‌شود. بهتر است ضمن لغو مصوبه مولدسازی، موارد خصوصی‌سازی شده گذشته نیز مورد بررسی مجدد قرار بگیرد زیرا بسیاری از آنها در شرایط غیر منطقی و غیر رقابتی واگذار شده است.

کمالی با اشاره به برخی مسائل مربوط به مدیران و ضعف در سیستم گزینش و انتخاب مسئولان و وکلا گفت: شورای نگهبان در سال‌های اخیر با تفاسیر جدید از قانون اساسی بحث نظارت استصوابی را مطرح کرد که باعث دورتر شدن مردم از حکومت و شکل‌گیری اعتراض بیشتر شد. و مجلسی شکل گرفت که بسیاری از نمایندگان آن برای مردم کمتر شناخته شده‌اند. در سایه تشکیل چنین مجلسی ، دولتی شکل  گرفته که در سایه عملکرد آن با رشد اعتیاد، طلاق و بیکاری و افزایش تعداد زندانیان مواجه هستیم.

وی با اشاره به مسئله آسیب‌های اجتماعی ناشی از مشکلات اقتصادی اظهار کرد: امروزه در زندان‌های ایران بجز زندانیان سیاسی ۲۱۱ هزار نفر در زندان‌ها محبوس هستند که جمعیت آن بیشتر از بیست پادگان نظامی است. اکنون ۵ میلیون بیکار داریم و بسیاری از کشته‌های اخیر کرونا در سال‌های گذشته بخاطر فقر و کمبود در رسیدگی به حالشان فوت کردند. کار در زمینه آسیب‌های اجتماعی بجایی رسیده که از هر سه ازدواج یک مورد به طلاق ختم می‌شود و بیش از دو میلیون هشتصد هزار نفر  معتاد رسمی معضلی است که پنجه‌های آن گلوی جامعه را می‌فشارد.

دبیرکل حزب اسلامی کار با اشاره به آرمان‌های ابتدای انقلاب تصریح کرد: امام(ره) فرمودند نگذارید انقلاب به دست نامحرمان بیفتد اما امروز کار به جایی رسیده که کسانی که در گذشته دست به ترور می‌زند یا در رژیم‌شان ناخن افراد زندانی را می‌کشیدند و شکنجه می‌کردند، اکنون مدعی دفاع از حقوق مردم و آزادی‌خواهی شدند. مدعی شدن این افراد به این دلیل است که ما از آرمان انقلاب که توجه به رفاه و آزادی‌های اجتماعی و سیاسی مردم و زندگی و معاش فرودستان است، فاصله گرفتیم و طبقه کارگر و مستضعفین را فراموش کردیم.

وی با اشاره به حوادث ماه‌های اخیر این رویدادها را ناشی از ضعف‌ها در رویکردهای کلی نسبت به رفتار با جامعه دانست و کفت: در تعارضات اخیر صورت گرفته کشته شدگان هردو طرف فرزندان این ملت بودند، و هرکس کشته شد در واقع به زیان وحدت ایران و کشور تمام شده است. این ما هستیم که اشکال داریم و مانند افراد قلدر و مدعی با هم طلبکارانه صحبت می‌کنیم. ما به جایی رسیدیم که بیگانه طمع به یکپارچگی خاک کشور کرده است و دشمن از ضعف ما استفاده می‌کند.

کمالی اضافه کرد: در حقیقت ما هم دشمن را می‌بینیم و خطرش را در سواستفاده از مطالبات مشاهده می‌کنیم اما کسانی متهم اصلی هستند که با مدیریت غلط و روش اشتباه در مدیریت راه را برای سواستفاده دشمن فراهم می‌کنند. در ابتدای انقلاب چنین نبود که عده‌ای گرسنه و برخی سیر سیر باشند. در بحث فرهنگی نیز ما نمی‌توانیم با زور اعتقاد افراد را تغییر دهیم بلکه باید با صحبت و اقناع کار می‌کردیم.

وی با اشاره به مسائل مزد و تعیین حداقل دستمزد و نسبت آن با تورم و خط فقر گفت: ما اگر در بحث تورم کل نرخ تورم را به حقوق در پایان سال اضافه کنیم تازه تنها مزد مجازی را حفظ کردیم و مزد حقیقی را افزایش ندادیم. در چنین شرایطی انتظار بهره وری و ابتکار در کار را از نیروی کار نباید داشته باشیم.  در شرایطی که حداقل مزد حدود ۶ میلیون تومان است، دولت خط فقر را ۱۴ میلیون تومان اعلام کرده است و معاش کارگر از نصف خط فقر اعلامی خود دولت هم عقب‌تر است. اما مردم نجیب ما بخاطر اعتقادات و کشور و ارزش‌هایی که باور دارند شرایط تحمل کردند. اکنون مسئولان باید بجای خوش خیالی قدر این نجابت را بدانند و خود را اصلاح کنند.

کمالی افزود: اگر در کشوری آموزش و درمان تنها با پول انجام شود، یک سرمایه‌داری لجام گسیخته حاکم است. در مسائل محیط زیستی نیز سرمایه داران به هرجایی که می‌توانند چنگ انداختند. ما امیدواریم مسئولان برای دفاع از انقلاب این مسیر را اصلاح کنند و مردم را که مدافع انقلاب و کشور هستند را نامحرم ندانند. در بحث برجام هم همه قدرت‌های جهانی مطالب مطرح شده در برجام را می‌دانند و گویا فقط مردم ما در ایران نامحرم هستند که نباید بدانند این قرارداد چه ویژگی‌هایی داشته است؟

وی در انتهای سخنان خود بیان کرد: در پایان ما امیدواریم که کشور به مسیری درست هدایت شده و انقلاب اسلامی این میراث گرانقدر امام و شهدا برای مردم حفظ شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز