خبرگزاری کار ایران

سازمان جهانی کار:

نیمی از افراد بالای ۶۵ سال در آمریکای جنوبی و مرکزی حقوق بازنشستگی نمی‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۳۵۸۳

نسبت افراد مسن بدون درآمد یا مستمری در آمریکای لاتین از ۳۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، گزارش «بررسی اجمالی تامین اجتماعی» سازمان جهانی کار برای سال میلادی گذشته بر سیستم‌های پرداخت حقوق بازنشستگی تمرکز دارد و نشان می‌دهد که بهبود در پوشش تامین اجتماعی، کفایت و پایداری امنیت اقتصادی را برای کشورها تضمین می‌کند و این مسئله در دوران کرونا خود را بیش از پیش نشان داده است. 

ILO هشدار داده است که پوشش تامین اجتماعی مرتبط با سالمندان در دنیا اوضاع وخیمی دارد. به طوری که ۳۴.۵ درصد (یعنی بیش از یک سوم) از افراد بالای ۶۵ سال در آمریکای لاتین (آمریکای جنوبی و مرکزی) بدون درآمد یا مستمری مرتبط با کار، زندگی می‌کنند. وضعیتی که یک ناامنی اقتصادی محسوب شده و با بروز بحران کرونا بدتر شده است. 

براساس یک گزارش جدید، نسبت افراد مسن بدون درآمد یا مستمری در آمریکای لاتین از ۳۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ به ۳۴.۵ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. یادداشت فنی منتشر شده توسط دفتر فنی منطقه‌ای ILO برای آمریکای لاتین و کارائیب این واقعیت را تایید می‌کند که این آمار شاید بیش از این نیز باشد. 

در سطح منطقه‌ای، ۴۶.۸ درصد از افراد بالای ۶۵ سال فقط مستمری دریافت می‌کنند و هیچ منبع درآمدی دیگری در آمریکای لاتین ندارند. ۵.۱ درصد درآمد کار و مستمری دریافت می‌کنند، در حالی که ۱۳.۶ درصد فقط درآمد کار خود را گزارش می‌دهند. در مجموع، تنها ۵۱ درصد از افراد مسن این منطقه مستمری دریافت می‌کنند. 

گزارش «نمای کلی تامین اجتماعی در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب»، روندهای تامین اجتماعی در منطقه، به ویژه سیستم‌های بازنشستگی و امنیت اقتصادی افراد مسن را که در طول بحران اجتماعی و اقتصادی ناشی از همه‌گیری مورد آزمایش قرار گرفتند، تجزیه و تحلیل می‌کند. 

این مطالعه می‌گوید: «یک بیماری همه‌گیر اقتصادی در کشورهای توسعه نیافته یا درحال توسعه وجود دارد که از مشخصه‌های آن این است که اهمیت سیستم‌های تامین اجتماعی از سوی دولت‌ها جدی گرفته نمی‌شود. پوشش جامع تامین اجتماعی به عنوان مجموعه‌ای از سیاست‌ها و برنامه‌ها در برابر خطرات اجتماعی مختلف در طول چرخه زندگی، امنیت اقتصادی جامعه را تضمین می‌کند، اما کشورها به آن توجه نمی‌کنند. تامین اجتماعی برای ارتقای شمول اجتماعی و انسجام و کاهش فقر و نابرابری‌های اجتماعی، به ویژه در شرایط بحرانی که بیشترین آسیب را به بخش‌های آسیب‌پذیر وارد می‌کند، ضروری است.» 

با توجه به کمبود منابع مانند پس‌انداز یا سایر منابع خصوصی و کاهش توانایی ایجاد درآمد نیروی کار در سنین بالا، می‌تواند منجر به فقر در سنین بالا شود. 

این مطالعه خاطرنشان می‌کند که عملکرد و چالش‌های سیستم‌های حمایت اجتماعی با «سه‌گانه اهداف» - پوشش، کفایت و پایداری صندوق‌های بازنشستگی مرتبط است. 

پوشش مستمری‌های مستمری بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱.۰. ۴ درصد کاهش یافته است، از ۴۷.۴ درصد به ۴۷.۰ درصد از نیروی کار شاغل. سقوط در سال ۲۰۲۰ نشان دهنده یک عقبگرد هفت‌ساله است و علیرغم برخی بهبودهای اقتصادی بعدی، سطوح سال ۲۰۲۱ مشابه سطوح سال ۲۰۱۸ است و سه سال فرصت اقتصادی برای بهبود کشورها شرایط را تغییر نداده است. 

برنامه‌های بازنشستگی غیر مشارکتی می‌توانند شکاف‌های امنیتی اقتصادی در دوران سالمندی را با ایجاد سطح تضمین شده‌ای از حمایت اجتماعی برطرف کنند. اکنون ۱۹ برنامه بازنشستگی غیر مشارکتی در منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی وجود دارد. 

این یادداشت فنی در دفتر پژوهشی سازمان جهانی کار (ILO) ۱۰ چالش و راهکار پیش روی سیستم‌های تامین اجتماعی برای سالمندان در آمریکای لاتین و کارائیب را برشمرد: 

۱/ بازیابی رشد اقتصادی

۲/ افزایش اشتغال رسمی

۳/ افزایش و تحکیم فضای مالی

۴/ تحکیم رژیم‌های مشارکتی برای اطمینان از مزایای کافی و پایدار

۵/ تقویت طرح‌های غیر مشارکتی که از طریق درآمد مالیاتی عمومی تأمین مالی می‌شود

۶/ ایجاد مکانیسم‌های کافی برای به روزرسانی مزایا به منظور انعکاس سطوح تورم ملی

۷/ ترکیب مکانیسم‌های تامین مالی برای رسیدگی به مسائلی که سیستم‌های بازنشستگی نیمه مشارکتی با آن مواجه هستند

۸/ دستیابی به پوشش بازنشستگی همگانی از طریق ترکیبی از سیستم‌های مشارکتی، نیمه مشارکتی و غیرمشارکتی، با در نظر گرفتن شکاف‌های جنسیتی و سطح درآمد، بنابراین تقویت حاکمیت و هماهنگی سیستم کلی

۹/ تضمین حمایت از سلامت برای جمعیت سالمند بدون در نظر گرفتن درآمد آن‌ها

۱۰/ شفاف‌سازی پیامدهای احتمالی و الزامات نهادی مورد نیاز برای مدیریت انتقال منابع صندوق‌ها.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز