خبرگزاری کار ایران

باقری:

برای افزایش سن بازنشستگی نمی‌توان ایران را با کشورهای پیشرفته مقایسه کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۲۵۹۵

عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: رخی معتقدند سن امید به زندگی افزایش یافته و باید سن بازنشستگی را افزایش داد. این در حالیست که ما نمی‌توانیم کشور خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم؛ بنابراین مقابل این قبیل از اصلاحات می‌ایستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محسن باقری (عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران) در همایش کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: در حال حاضر بحث اصلاح قانون کار و تامین اجتماعی و همچنین اصلح آیین نامه مشاغل سخت و زیان‌آور مطرح است و باید نسبت به این موضوع دقیق باشیم. 

وی ادامه داد: به دنبال فرمایش رهبری در هفته کارگر امسال موضوع امنیت شغلی و انضباط کارگاهی مطرح شد. بیش از ۹۵درصد از قراردادهای ما امروز به واسطه‌ی دادنامه ۱۷۹ موقت هستند. 

باقری به آمار مشاغل غیررسمی اشاره کرد و گفت: با استناد به اسناد مرکز پژوهش‍های مجلس حدود ۱۵میلیون نفر به صورت غیر رسمی شاغل هستند البته این مطالعه دایره گسترده‌ای دارد. معمولا از این آمار سوءاستفاده می‌شود و از این طریق بر طبل اصلاح قانون کار می‌کوبند. سازمان تامین اجتماعی نیز این رقم را بین ۶۰۰ تا ۹۰۰هزار نفر می‌داند. 

وی ادامه داد: متأسفانه برخی در راستای اصلاح قانون کار می‌خواهند به این ساختار معیوب وجهه‌ی قانونی بدهند. 

این فعال کارگری در خصوص اصلاح آیین‌نامه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: به اعلام سازمان تأمین اجتماعی بیش از ۳۶درصد از منابع سازمان به بازنشستگی‌های زودتر از موعد تعلق می‌گیرد. از طرفی برخی معتقدند سن امید به زندگی افزایش یافته و باید سن بازنشستگی را افزایش داد. این در حالیست که ما نمی‌توانیم کشور خود را با کشورهای توسعه یافته مقایسه کنیم؛ بنابراین مقابل این قبیل از اصلاحات می‌ایستیم. 

باقری به ضعف شوراهای اسلامی کار اشاره کرد و گفت: شهید بهشتی معتقد بودند قانون شوراهای اسلامی کار باید به نحوی نوشته شود که کارگران در اداره کارگاه مشارکت داشته باشند. این مهم در قانون شوراها آمده که کارگران بدون حق رأی در جلسات هیئت مدیره شرکت کنند و اعضای شورا ماهانه با هیئت مدیره کارگاه خود جلسه داشته باشند. اما متاسفانه هیچ کدام از این قوانین عملیاتی نشد و با رونق قرادادهای موقت کارایی و قدرت شورای اسلامی کار گرفته شد. 

عضو هیئت مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار تهران گفت: قدرت دادن به شوراها سپردن کار مردم به مردم است. متاسفانه دولت همه‌ی کارها را واگذار می‌کند غیر از کار تشکل‌ها. به خصوص برای برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی کار وزارت کار مصمم است که خود این انتخابات را برگزار کند در حالیکه این به نوعی دخالت در کار تشکل‌هاست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز