خبرگزاری کار ایران

تشکیل قرارگاه مهارت افزایی و اشتغال زنان خانه‌دار در وزارت کار

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۹۷۸

صبح امروز قرارگاه مهارت افزایی و اشتغال زنان خانه‌دار به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد.

به گزارش ایلنا، قرارگاه مهارت افزایی و اشتغال زنان خانه‌دار با هدف بالندگی و تعالی زنان خانه دار و توسعه مشاغل خانواده محور توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد. 

نرجس بختیار خلج (مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده) در نشست صبح امروز «قرارگاه مهارت‌افزایی و اشتغال زنان خانه‌دار» که به همت وی و مشارکت با دستگاه‌های مرتبط برگزار شد با بیان اهمیت تعالی و بالندگی زنان به ویژه زنان خانه‌دار گفت: نقش زنان در خانواده و اجتماع، محوری است و زنان خانه‌دار به عنوان کنشگران فعال که بیشترین حضور کمی را در کنار اعضای خانواده دارند می‌توانند در ابعاد مختلف از جمله بعد اقتصادی به عنوان مدیران مصرف خانوار و مشخصا با مهارت آموزی و گرایش به سمت ایجاد و تقویت مشاغل خانگی، نقش موثری را در رونق تولید و توسعه مشاغل خانواده محور و بومی داشته باشند. 

مشاور وزیر کار در ادامه افزود: در حال حاضر با جمعیت قابل توجه ورودی زنان سرپرست خانوار نیازمند حمایت مواجه هستیم هستیم که عمدتا خانه دار، غیرشاغل با امکانات حداقلی هستند و طبیعتا بخشی از مهارت‌های فردی و اجتماعی لازم را در طول زندگی مشترک فرا نگرفته و نیازمند کمک هستند. 

وی ادامه داد: بالندگی و توانمندی زنان خانه دار از جمله در حوزه مهارت آموزی و تقویت مشاغل خانگی می‌تواند گامی موثرتر و اقدامی پیشگیرانه بر ورودی دستگاه‌های حمایتی نیز باشد به ویژه که مکان مشاغل در منزل، هزینه پایین، حضور مادر در کنار فرزندان و تشویق و ایجاد بستر اشتغال سایر اعضای خانواده از ویژگی‌های مهم این گروه مشاغل است. 

مشاور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در امور زنان و خانواده با بیان این که بیشترین ورودی دستگاه‌های حمایتی زنان غیرشاغل هستند و ۸۰ درصد متقاضیان مشاغل خانگی را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: تحقق ایجاد اشتغال پایدار با تاکید بر مشاغل بومی و خانگی گام محکمی در جهت مردمی‌سازی اقتصاد ایران است. 

بختیار خلج با اشاره به اهمیت هم افزایی و مشارکت دستگاه‌های مختلف در این راستا از تشکیل قرارگاه با هدف ایحاد هم افزایی و برنامه ریزی منسجم خبر داد و تاکید کرد: ظرفیت همگرایی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌تواند با بسیج امکانات و کمک سایر سازمان‌های متولی در این زمینه اقدامات موثری انجام دهد. 

همچنین آزیتا همتیان (رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی) نیز در این جلسه با اشاره به سهم ۳ درصدی مشاغل خانگی از بازار تولید و اشتغال کشور گفت: با تغییر رویکرد تک بعدی به مشاغل خانگی می‌توان این سهم را افزایش داد. 

وی در نشست «قرارگاه مهارت‌افزایی و اشتغال زنان خانه‌دار» افزود: یکی از مشکلات حوزه مشاغل خانگی در گذشته تعدد متولیان و فقدان یک شبکه منسجم و نظام‌مند از همه دستگاه‌های متولی در این حوزه بوده است. 

همتیان تصریح کرد: با تدبیر دولت سیزدهم نسبت به این موضوع و هم افزایی بیشتر بین نهادهای متولی در این زمینه می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد. 

وی ادامه داد: اکنون حدود ۵۱۵ رشته در حوزه مشاغل خانگی مانند کشاورزی، صنایع دستی، صنایع تبدیلی و… وجود دارد که بیشترین تمرکز بر روی حوزه صنایع دستی است. 

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حمایت از مشاغل خانگی نیازمند شبکه‌سازی و هم افزایی همه دستگاه هاست. 

در این نشست مسئولان و کارشناسان حوزه زنان و خانواده به بیان دغدغه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز