خبرگزاری کار ایران

در گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی مطرح شد؛

سیستم اداریِ کشور ابزار کار سرمایه‌دارها شده است/ دولت از پذیرش مسئولیت خود طفره می‌رود

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۴۴۱۷

دبیر کل حزب اسلامی کار گفت: دولت امروز از پذیرش مسئولیت خود در قانون اساسی طفره می‌رود. دیروز رئیس جمهور گفتند که دولت بنا نیست در توزیع یارانه‌ها نقشی ایفا کند، سوال من این است که پس دولت چه کاره است؟! دولت نسبت به مردم و طبقات ضعیف جامعه مسئول است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین کمالی (دبیر کل حزب اسلامی کار) در گردهمایی کارگران قراردادی و پیمانی ضمن تبرک روز جهانی کارگر گفت: متاسفانه در سایه سکوت و کم‌توجهی، قانون کاری که شبانه روز روی آن کار کردیم و برای به تصویب رسیدنش زحمت کشیدیم، تفسیر شد و بخش‌هایی از آن تغییر کرد. سیاستهایی که از ابتدای انقلاب در جهت حمایت از محرومین و مسستضعفین وضع کردیم به تدریج تغییر کرد. ما باید بیش از این مراقب دستاوردهای خود می‎بودیم. 

وی ادامه داد: نوعی حکومت سرمایه‌داریِ بسیار زشت را در کشور حاکم کردیم. شاید کمتر کشور سرمایه‌داری را سراغ داشته‌باشیم که نوع سرمایه‌داری‌اش مشابه کشور ما باشد. 

کمالی افزود: امروز به جایی رسیدیم که کسانی که پول دارند فرزندان خود را برای تحصیل به کشورهای دیگر می‌فرستند و کسانی که پول ندارند، فرزندانشان از تحصیل باز می‌مانند. کسانی که پول دارند در بهترین بیمارستان‌ها مریض خود را دوا و درمان می‌کنند اما کسانی که پول ندارند بیمارشان را از دست می‌دهند. کسانی که پول دارند حق شکایت در دادگستری را دارند اما کسانی که پول ندارند حق شکایت کردن هم ندارند. کجای دنیا برای شکایت کردن از کسی پول می‌گیرند؟! 

دبیر کل حزب اسلامی کار تاکید کرد: تفکرات آدام اسمیتی و سرمایه‌داریِ مطلق بر کشور حاکم شده است و کسانی که در این معرکه سوار شدند قدرت را در دست گرفته‌اند. سیستم اداریِ کشور ابزار کار سرمایه‌دارها شده است و همه‌ی ادارات در جهت حفظ منافع سرمایه‌داران عمل می‌کنند و طبقات ضعیف و فقیر روز به روز ضعیفتر می‌شوند. 

کمالی گفت: شاید جامعه‌ی کارگری می‌بایست در آنچه در جامعه اتفاق افتاده بازنگری کند و با هوشیاریِ بیشتری با مسائل رو به رو شود. باید به راهکارهایی برسیم تا از این وضعیت خارج شویم. 

وی در مورد افزایش دستمزد سال ۱۴۰۱ گفت: این افزایش دستمزدی که کلی سروصدا کرده و برای عده‌ای ناراحتی ایجاد کرده است چیزِ زیادی نیست و در واقع هیچ افزایش حقوقی صورت نگرفته است. بانک مرکزی و مرکز آمار ۴۰درصد تورم اعلام می‌کنند در صورتیکه این تورمِ اعلام شده مصلحتی است و در واقعیت نرخ تورم بسیار بیشتر است. 

کمالی تاکید کرد: قدرت خرید نیروی کار بسیار کم شده است اما چون سرمایه‌دارها امکانات و رسانه در دست دارند، در جامعه طوری القاء می‌کنند که حقوق به صورتِ نجومی افزایش پیدا کرده و می‌گویند حالا باید اثرات آن را در جامعه ببینیم. آن‌ها می‌گویند اخراج نیروی کار و افزایش تورم از تبعات افزایش دستمزد است در صورتیکه همه‌ی اینها بهانه است. 

دبیر کل حزب اسلامی کار افزود: متوسط مزد کارگران در سطح بین‌الملل ۲۰ درصد در کل کالاها و خدمات است و این رقم در ایران بین ۶ تا ۱۲ درصد در مشاغل مختلف است یعنی هرچه اضافه حقوق بگیریم باز نسبت به متوسط بین‌المللی پایین‌تر هستیم. 

وی با بیان اینکه رسانه در دست سیستم سرمایه‌داری است گفت: رادیو و تلویزیون به جای اینکه به این مسائل توجه کند و صدای کارگران و نمایندگان جامعه کارگری را به گوش همه برساند به مسائلِ کم اهمیت می‌پردازد. 

کمالی در پایان گفت: اقتصاد ما رقابتی و مزیتی نیست و خودِ دولت پول را بی‌ارزش کرده است. دولت امروز از پذیرش مسئولیت خود در قانون اساسی طفره می‌رود. دیروز رئیس جمهور گفتند که دولت بنا نیست در توزیع یارانه‌ها نقشی ایفا کند، سوال من این است که پس دولت چه کاره است؟! دولت نسبت به مردم و طبقات ضعیف جامعه مسئول است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز