خبرگزاری کار ایران

نامه به رئیس جمهور/ به مشکلات جامعه کارگری قزوین رسیدگی کنید

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۹۳۶

تشکیلات خانه کارگر قزوین همزمان با سفر رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به ابراهیم رئیسی خواستار پیگیری مشکلات صنفی ومعیشتی کارگران استان قزوین شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، متن کامل این نامه که به امضای دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین رسیده، در یازده بند آمده است:

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

حضرت آیت الله رئیسی

با سلام

ضمن عرض خیرمقدم خدمت جنابعالی و هیئت محترم وزیران به استان قزوین امیدواریم حضور شما منشأ خیر و برکت برای مردم استان قزوین باشد.

احتراماً به استحضار می‌رساند همانگونه که به نحوی مطلع می‌باشید جامعه کارگری و بازنشستگان کارگری کشور در طی سال‌های اخیر در سخت‌ترین شرایط اقتصادی و معیشتی روزگار سپری می‌نمایند. در حالی که خط فقر به گفته مرکز آمار ایران برای یک خانواده ۴ نفره ۹ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، درصد زیادی از کارگران شاغل و بازنشستگان کارگری با حقوق ماهیانه ۵ میلیون تومان و حتی کمتر از آن زندگی را می‌گذرانند. در صورتی که شعار انتخاباتی جنابعالی رسیدگی فوری به امور معیشتی و زندگی افراد آسیب‌پذیر و محرومین جامعه در نظر گرفته شده است. پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم بارقه‌ای از امید بین کارگران و بازنشستگان متبلور گردید که در این دولت مردمی، مشکلات جامعه محروم و آسیب‌پذیر حل می‌شود که متاسفانه تاکنون این انتظارات به هیچ عنوان برآورده نشده است. لذا مسائل و مشکلات کارگران به شرح ذیل خدمتتان تقدیم می‌گردد.

۱- با توجه به تورم در پیش، فشار اقتصادی وعدم توان خرید کارگران و بازنشستگان در سال جدید و با توجه به مشخص شدن خط فقط توسط مرکز آمار ایران، تقاضای رسیدگی فوری به امور مزدی و معیشتی بازنشستگان بر اساس تصمیمات عادلانه و تورم موجود اقلام مورد نیاز و مایحتاج عمومی از طریق نمایندگان محترم دولت- وزیران تعاون کار- صنعت، معدن و تجارت و وزیر امور اقتصاد و دارایی تیم اقتصادی دولت تصمیم‌گیری عادلانه در رابطه با افزایش حقوق بازنشستگان بر اساس تورم موجود را داریم.

۲- با توجه به اینکه کارگران صاحبان اصلی سازمان تامین اجتماعی می‌باشند که متاسفانه در تعیین هیئت امنای سازمان، رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی در نظر گفته نشده است. ۶ نفر نماینده دولت و الباقی اعضای هیئت امنا، نمایندگان کارگران و کارفرمایان می‌باشند که در تصمیم‌گیری ترازو به نفع دولت سنگینی می‌نماید. لذا از حضرتعالی تقاضا داریم رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی و تصمیم‌گیری در هیئت امنای سازمان و اصلاح قانون تامین اجتماعی از طریق دولت محترم و مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت به عمل آید.

۳- کارگران ساختمانی نقش ارزنده‌ای در ساخت و ساز مسکن که نیاز اولیه کشور می‌باشد را دارند ولی این زحمتکشان در رابطه با بیمه تامین اجتماعی در طی سالیان اخیر مورد کم‌مهری هیئت محترم دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته‌اند و با توجه به اینکه کار آن‌ها در شرایط سختی شامل کار کردن در ارتفاع، گرما و آفتاب سوزان تابستان و سرمای شدید هوا در زمستان قرار دارد و از طرفی جهت بیمه شدن آن‌ها نیاز به مصوبه هیئت محترم وزیران و مصوبه مجلس شورای اسلامی را دارد لذا خواهشمند است دستور فرمایید تا نسبت به بیمه نمودن اجباری کارگران ساختمانی اقدامات لازم به عمل آید.

۴- با توجه به افزایش تعرفه درمان و تجهیزات پزشکی در سال‌های اخیر و اختصاص بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی جهت استفاده بیماران کرونایی، کارگران و بازنشستگان از امتیازات بیمارستان‌های ملکی خود محروم و به دلیل بالا بودن قیمت دارو و درمان در بیمارستان‌های خصوصی به دلیل‌عدم توان مالی از مراجعه جهت درمان خود منصرف می‌شوند و با درد و بیماری مبارزه می‌نمایند.

بر اساس اصل ۲۹ قانون اساسی جمهوری اسلامی تحصیل و درمان برای آحاد مردم به صورت رایگان بایستی انجام پذیرد که این امر تاکنون تحقق نیافته و از طرفی سازمان تامین اجتماعی بر اساس دستور وزیر محترم بهداشت و درمان آموزش پزشکی نسبت به فرانشیز ۱۰۰ قلم دارو اقدام نموده که این عمل نیز تاثیر فراوانی در زندگی افراد دارد. تقاضا داریم دستور فرمایید نسبت به تعیین قیمت دارو به قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان اقدامات لازم به عمل آید.

در ضمن در طی چند سال اخیر بیمارستان‌های خصوصی استان به بهانه بدهی سازمان تامین اجتماعی در چندین نوبت با وحدت خود از پذیرش بیماران با دفترچه تامین اجتماعی خودداری نموده و مسئولین محترم استانی نیز تاکنون نتوانسته‌اند این مشکل بزرگ را که کارگران و بازنشستگان با آن روبه‌رو هستند را حل نمایند. لذا شایسته است که در این برهه از زمان که کشور با بیماری کرونا درگیر بوده و از طرفی بیمارستان‌های ملکی سازمان نیز در اختیار بیماران کرونایی قرار گرفته، دولت محترم عنوان حاکمیت بایستی به این موضوع حساس و حیاتی وارد شده و نسبت به حل این موضوع اقدامات لازم و عاجل را به عمل آورد زیرا خود دولت بدهکار بزرگ به سازمان تامین اجتماعی است.

۵- نبود امنیت شغلی کارگران به دلیل انعقاد قراردادهای کوتاه مدت و حتی چند روزه و نرخ بالای بیکاری، ساختار اقتصادی کشور بر بازار کار مسلط شده و به شکل گسترده‌ای امنیت معیشت و امنیت تشکل‌های کارگری را تحت الشعاع قرار داده است که به نظر حمایت از تولید نبوده و نیست. لذا از جنابعالی به عنوان رکن اصلی قوه مجریه تقاضامندیم با استفاده از تبصره ۱ ماده ۷ قانون کار و بهره بردن از فصل هفتم قانون این مشکل بزرگ کارگران را برطرف نمایید.

۶- خصوصی‌سازی، ایجاد بستر مناسب اقتصادی برای بخش خصوصی اصل ۴۴ قانون می‌باشد که متاسفانه در حین واگذاری شرکت‌ها و کارخانجات دولتی هیچ‌یک از پارامترهای یک اقتصاد خصوصی محور رعایت نشده و واگذاری دارایی‌های عمومی هدفی جز حراج اموال بیت‌المال و بیکار شدن و سرگردانی کارگران زیادی را به دنبال نداشته لذا از جنابعالی مصرانه تقاضامندیم نسبت به روند واگذاری‌ها که در سال‌های گذشته انجام گردیده و باعث تعطیلی شرکت‌ها و از بین رفتن حقوق حقه کارگران گردیده، دستورات لازم را صادر فرمایید تا بررسی جامع و کامل به عمل آید.

۷- واگذاری سهام عدالت که در دولت نهم و دهم استارت آن انجام پذیرفت به کارگران که تولید کننده و حرکت دهنده تولید در بخش صنعت می‌باشند، انجام نگردیده و در طی سالیان اخیر مکاتبات فراوانی جهت اختصاص سهام دولتی و بر اساس دستورالعمل واگذاری سهام دولتی به ۷ دهک قشر محروم جامعه بوده و تاکنون به کارگران کشور انجام نپذیرفته است. لذا از آنجایی که کارگران جزو دهک‌های آسیب‌پذیر و واگذاری سهام می‌باشند دستور فرمایید تا مصوبه فوق در خصوص این افراد در اسرع وقت اجرا شود.

۸- تعداد زیادی از کارگران و بازنشستگان که فاقد مسکن مناسب بوده و با توجه به افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن در صورت‌عدم حمایت دولت با این حقوق اندک و ناچیز و تورم سرسام‌آور نمی‌توانند صاحب خانه شوند و حتی منزل مسکونی اجاره نمایند لذا شایسته است که دولت محترم در ساخت انبوه‌سازی مسکن برای این قشر زحمتکش اقدامات لازم را به عمل آورد.

۹- در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ که به تصویب هیئت محترم وزیران رسید هیچگونه ردیف و بودجه‌ای جهت بازنشستگان تامین اجتماعی در نظر گرفته نشده و حتی تصمیمی در رابطه با پرداخت بدهی دولت به سازمان پیش‌بینی نشده فراتر از آن پیشنهاد گردد که از بازنشستگانی که حقوق آنان بالای ماهیانه ۵ میلیون تومان می‌باشد مجدداً مالیات دریافت گردد که به جد به این مورد اعتراض اکید داریم و تقاضامندیم با توجه به تورم و میزان خط فقر، مستمری بازنشستگان را به خط فقر برسانید تا در این دوران سخت اقتصادی بدون دغدغه، زندگی خود را بگذرانند.

۱۰- با توجه به اینکه بانک رفاه کارگران و سهام آن ۱۰۰ درصد متعلق به سازمان تامین اجتماعی می‌باشد، بر اساس دستور وزیر محترم اقتصاد و دارایی به مدیرعامل بانک رفاه تاکید گردیده که نسبت به فروش سهام بانک رفاه در بازار بورس اقدام نماید که با توجه به غیردولتی بودن سازمان سهام بانک حق‌السلنی بوده و فروش آن از طرف دولت محترم با قوانین واگذاری مغایرت دارد و از لحاظ شرعی نیز دارای اشکال می‌باشد.

۱۱- شورای شهر الوند (شهرداری) دارای یک ساختمان ملکی نیمه‌کاره می‌باشد که سال‌ها به صورت نیمه‌کاره رها شده و در حال تخریب است که شورا آمادگی دارند به سازمان تامین اجتماعی اهدا نمایند و با توجه به نیاز و پذیرفتن سازمان و همچنین تعداد بیمه‌شدگان شهرستانش البرز به ساخت بیمارستان، لطفاً مساعدت فرمایید. در انتقال ملک مورد نظر سازمان برای احداث بیمارستان جهت خدمات‌رسانی به اقشار محروم و بیمه‌شدگان تامین اجتماعی تسریع به عمل آید.

من‌ا… التوفیق

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز