خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری معاون تعاون وزارت کار مطرح شد؛

دستاوردهایِ شش ماهه‌ی معاونت تعاون وزارت کار/ موضوع واگذاری سرخابی‌ها به بخش تعاون را دنبال می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۵۲۶۹

معاون تعاون وزارت کار گفت: سیاست ما در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس مشخص است. ما معتقدیم بخش تعاون ظرفیت حقوقی و مالیِ لازم را برای انجام این کار دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی مسکنی (معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در نشستی که امروز (دوشنبه، ۱۶اسفند) در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای شش ماهه وزارت کار برگزار شد، گفت: در این مدتِ ۴ ماهه سعی کردیم سه راهبرد را در بحث تعاونی‌ها پیاده کنیم. گره‌گشایی از مسائل کوچک تعاونی‌ها از اولین اقدامات ما بود که ما با ۱۵۰۰ تعاونی نشست داشتیم و توانستیم مسائل این تعاونی‌ها را احصا کنیم. همچنین از ۶۸۰ اتحادیه با ۱۴۵ اتحادیه جلسه داشتیم. 

وی ادامه داد: در رویکرد دوم به دنبال حل مسائل میان مدت بودیم. که در اینجا پیگیریِ قانون تعاون و سند توسعه تعاون و… را مورد بررسی قرار دادیم. در رویکرد سوم نیز سیاستهای کلان مثل برنامه هفتم توسعه و نقش تعاون در این برنامه و سایر سیاست‌ها کلان نظام را بررسی کردیم. 

وی بیان کرد: افتتاح ۵ مرکز نوآوری، شناسایی مشکل هزار و ۵۳۱ تعاونی، حل مشکل ۶۰۲ تعاونی، انجام ۲۱۴سرمایه‌گذاری در بخش تعاون و ایجاد هزار و ۱۵۳ تعاونیِ جدید از جمله اقدامات ما بوده است. 

مسکنی تصریح کرد: هیچ مسابقه‌ای برای ثبت تعاونی جدید نداریم بلکه اتفاقا بر انحلال تعاونی‌های ناکارامد تاکید داریم. 

وی در خصوص اقدامات ویژه‌ی معاونت تعاون گفت: ایجاد دو مرکز علم و تعاون در دو دانشگاه و کارویژه‌ی سهام عدالت از اقدامات ویژه‌ی معاونت تعاون در این مدت است. 

وی افزود: در پیگیری‌های اولیه توانستیم ۷۵درصد از معوقات سال ۹۷ و ۹۸ تعاونی‌های سهام عدالت را پرداخت کنیم. در حال حاضر نیز پیگیر پرداخت ۲۵ درصدِ باقی و همچنین مطالبات سال ۹۹ و ۱۴۰۰ هستیم. 

وی با اشاره به حضور معاونت تعاون در کارگروه شورایعالی بورس گفت: به دنبال پیگیریِ تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات تعاونی‌های سهام عدالت شهرستانی هستیم و قصد داریم ظرف سه ماه اول سال ۱۴۰۱ انتخابات مجامع شهرستانی تعاونی‌های سهام عدالت را برگزار کنیم. 

مسکنی گفت: ما به دنبال این هستیم که از این ظرفیت برای پرداخت سود سهامداران سهام عدالت استفاده کنیم. 

معاون تعاون وزیر کار با بیان اینکه تنها دو دانشگاه علامه‌طباطبایی و دانشگاه تهران در حوزه‌ی تعاون کار می‌کنند گفت: با این دو دانشگاه ارتباط برقرار کردیم و قصد داریم با ایجاد رشته کارشناسی ارشد تعاون بن بستِ رشته‌ی تعاون را رفع کنیم.

مسکنی اظهار کرد: بررسیِ مسائل تعاونی مسکن از دیگر اقدامات ما بود. ما ده هزار تعاونی مسکن داریم که از این بین ۹هزارو پانصد تعاونی موفق و ۵۰۰ تعاونی ناموفق بودند. 

وی گفت: طی ۶ سال ۲میلیون و ۲۰۰هزار مسکن احداث شده که از این تعداد حدود یک میلیون و ۱۱۰هزار مورد را مردم خودشان ساختند و یک میلیون و نودهزار مورد دیگر با جمع‌سازی انجام شده است. از این تعدادِ جمع‌سازی، ۸۴۰ هزار مورد توسط تعاونی‌ها ساخته شده است که از این تعداد ۳۹ هزار مورد دچار شکست شده‌اند. 

وی خبر داد: هفته‌ی آینده ۵۰۰۰ تا از این مسکن‌های مشکل‌دار را افتتاح خواهیم کرد. موارد دیگر را نیز پیگیری خواهیم کرد. 

مسکنی گفت: معاونت تعاون از کارگروه شورای عالی مسکن حذف شده بود که با رایزینی‌ها مجدد به عضویت این کارگروه درآمد. 

وی گفت: تعیین تکلیف مشوق‌های بخش تعاون از دیگر اقدامات ما است. معاف بودنِ ۲۰درصد از حق بیمه‌ی کارفرماها بابت شاغلین موظف در تعاونی‌ها که تا کنون اجرایی نشده بود را پیگیری کردیم و قرار شد در دو نوبت پرداخت شود، که نوبت اول پرداخت شده و برای پرداخت نوبت دوم نیز اقدام خواهیم کرد. 

وی گفت: همچنین تصویب اصلاح قانون تاسیس تعاونی‌های توسعه عمران شهرستان در کمیسیون اجتماعی مجلس به نتیجه رسید و امیدواریم در صحن مجلس رای بیاورد. 

مسکنی گفت: آیین نامه خط اعتباری ۲هزار میلیارد تومان ابلاغ شده و تعاونی‌ها امروز مشغول استفاده از آن هستند.

وی در بخش دیگری از صحبتهایش در خصوص واگذاری سرخابی‌ها به شکل تعاونی گفت: عده‌ای می‌گویند این کار شکست می‌خورد اما مصادقیِ خارجیِ آن از جمله باشگاه‌های رئال و بارسلونا و ... همه تعاونی هستند و اتفاقا خوب هم جواب داده‌اند.  

وی ادامه داد: اکنون این موضوع مطرح است که آیا با واگذاریِ ۱۰ درصدی پذیرش اولیه مردم مالک باشگاه می‌شوند؟ هوادار و عضو با سهامدار فرق دارد و ما در بخش تعاون به دنبال این هستیم که عدالت توزیعی را در بین افرادی که توانایی رفتن به بورس را ندارند، برقرار کنیم. 

مسکنی گفت: سیاست ما در خصوص واگذاری استقلال و پرسپولیس مشخص است. ما معتقدیم بخش تعاون ظرفیت حقوقی و مالیِ لازم را برای انجام این کار دارد. 

معاون امور تعاون وزارت، تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مدیرعامل استقلال از پیشنهاد واگذاری تعاونی باشگاه‌ها شکایت دارند و معتقدند کار از مسیر خود خارج می‌شوند اما مدیرعامل پرسپولیس از مدل تعاونی دفاع کردند. 

وی گفت: قرار است کارگروه مشترکی بین وزارت کار و باشگاه پرسپولیس ایجاد شود. 

مسکنی گفت: اتاق تعاون ایران اعلام آمادگی کرده است که به عنوان بخش مردمی تعاون ورود کند. 

وی تصریح کرد: امروز مدل تعاونی سرخابی‌ها بخشی از کوه یخ است که نشان می‌دهد در برخی از دستگاه‌ها باور به تعاونی شدن وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز