خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

با دوشیفت کار هم نمی‌توان از پسِ هزینه‌های زندگی برآمد/ شورایعالی کار حداقل دستمزد را عادلانه تعیین کند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۰۴۸

یک فعال کارگری گفت: زمانی یک جوان می‌توانست بعد از سال‌ها کار با قرض و وام خانه‌ای برای خود تهیه کند امروز اما با دو شیفت کار نمی‌تواند از پسِ هزینه‌های زندگی بربیاید چه برسد به آنکه بتواند خانه و ماشین برای خود بخرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حبیب صادقزاده (نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار آذربایجان شرقی) در خصوص لزوم تعیین حداقل مزد ۱۴۰۱ گفت: از شورایعالی کار می‌خواهیم مزد عادلانه‌ای بر اساس واقعیتهای جامعه تعیین کنند. دولت و گروه کارفرمایی منصفانه به قضیه نگاه کنند و در افزایش حداقل مزد کارگران نگاهی همه جانبه داشته باشند. 

وی گفت: متاسفانه هرساله در تعیین دستمزد ماده ۴۱ قانون کار مغفول می‌ماند. نرخ سبد معیشت و نرخ تورم بسیار حداقلی‌تر از واقعیتهای موجود اعلام می‌شود اما همین مؤلفه‌های مذکور در ماده ۴۱ قانون کار در تعیین دستمزد نادیده گرفته می‌شود. 

صادقزاده گفت: واقعیتهای جامعه نشان می‌دهد که پایین نگه داشتنِ دستمزدِ کارگران نه تنها باعث سرافکندگی و بی‌انگیزگیِ نیروی کار می‌شود بلکه باعث افزایش آسیبهای اجتماعی می‌شود. 

وی افزود: زمانی یک جوان می‌توانست بعد از سال‌ها کار با قرض و وام خانه‌ای برای خود تهیه کند امروز اما با دو شیفت کار نمی‌تواند از پسِ هزینه‌های زندگی بربیاید چه برسد به آنکه بتواند خانه و ماشین برای خود بخرد. درواقع جوانان عمر خود را به بهای اندکی می‌فروشند و این اصلا منصفانه نیست. اگر مسئولین از عدالت حرف می‌زنند پیش از هرچیزی مزد را عادلانه کنند که با این وضعیتِ تورم و گرانی دیگر توانی برای کارگران نمانده است. 

نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار بیان کرد: در حالیکه دستمزد کارگران طی سال‌ها سرکوب شده امروز عده‌ای به دنبال این هستند تا مزد منطقه‌ای و توافقی را پیاده کنند. آن‌ها به اسم حمایت از تولید و صنعت می‌خواهند دستمزد کارگران را بیش از این‌ها کاهش دهند. مزد منطقه‌ای را نمی‌شود به این سادگی‌ها پیاده کرد، ابتدا باید ملزومات و زیرساختهای آن فراهم شود. چطور وقتی حداقل دستمزدِ فعلی حتی کفاف هزینه‌ی زندگی در دورافتاده‌ترین مناطق کشور را هم نمی‌دهد عده‌ای از پیاده کردن مزد منطقه‌ای صحبت می‌کنند؟! 

وی تاکید کرد: در حال حاضر قانون کار رعایت نمی‌شود. ما این قضیه را به عینه در مراجع حل اختلاف می‌بینیم؛ کارگران بسیاری هستند که همین حداقل حقوق را هم دریافت نمی‌کنند. در این شرایط پیاده کردنِ مزد منطقه‌ای یا مزد توافقی بستر را برای استفاده ابزاری از کارگران بازتر می‌کند که این بسیار نگران‌کننده است. 

صادقزاده گفت: پایین نگه داشتنِ دستمزد میل به کار در کارخانه‌ها را در جوانان کم کرده است. اگر مسئولین واقعا به فکر حمایت از تولید هستند جلوی این مسئله را بگیرند. 

نائب رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار با اشاره به نارضایتی کارگران گفت: پایین بودنِ دستمزد یکی از مطالبات جدیِ کارگران است که در اعتراضات کارگری به وضوح قابل مشاهده است. مسئولین باید به مطالبات کارگران توجه کنند و واقعی و منطقی به قضیه نگاه کنند نه اینکه به این مطالبات صنفی نگاه امنیتی داشته باشند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز