خبرگزاری کار ایران

در اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی فجر مطرح شد؛

تلاش خانه کارگر برای رایگان سازی آموزش های قرآنی/ نه کارگر اسیر است و نه کارفرما امیر

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۴۹۷۱

مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی فجر و تقدیر از قرآن آموزان برتر جامعه کارگری امروز در سالن ۱۷ شهریور وزارت کار توسط درالقرآن خانه کارگر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم حجت الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، گفت: قرآن کریم دو چهره دارد؛ معارفی و هنری. قرآن در دو بعد انسان‌ها را تسخیر می‌کند؛ عقلی و قلبی. 

وی افزود: حاملان قرآن کریم برترین موجودان عالم وجود هستند اما برترین مخلق غیرانسانی قرآن است. فتبارکی که خداوند به خاطر آفرینش انسان بر خود گفتند، در خلقت قرآنی انسان ریشه دارد. 

وی افزود: خدا اولین معلم قرآنی بشر است. از این جهت خلقت قرآنی انسانی قبل از خلقت وجودی است. فلسفه این خلقت آفرینش ایمان است. ایمان موجب عمل صالح می‌شود و انسان موحد را به جای می‌گذارد. از این منظر خروجی توحید، انسان موحد است. 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: توحید در جای جای زندگی انسان جای می گیرد و شکل زندگی را تغییر می‌دهد. خداوند میفرمایند خلقت جن و انس مگر برای عبودیت نیست؛ لذا برترین جز عبادت طلب حلال است. برترین جز عبودیت کسب حلال است. طلب حلال واجب هر زن و مرد است. 

محمدی تصریح کرد: حتی آن کس که برای تامین معاش می‌جنگد هم حکم شهید را دارد؛ لذا نگرش ما به کار و کارگر عمیق است. سنجه اصلی ما در اثبات موحد بودن رابطه شرافتمندانه با فرهنگ کار است. آن چیزی که به اسم دلالی وجود دارد باید در شرعی بودن آن شک کرد. نظام دلالی و قاچاق ضد فرهنگ کار است. 

وی با بیان اینکه در قرآن امر شده که برای برقراری قسط باید آهن را برپا کرد، گفت: کسانی روزی حلال ندارند و به فساد اقتصادی دست می‌برند، آهن است؛ حتی در قرآن امر شده که پاسخ دشمن مستکبر باید با آهن داده شود؛ البته جنبه بازدارندگی مهم است اما آهن برای مفسدین برای به هلاکت رساندن آن‌هاست. 

وی افزود: بنابراین مفسدین را باید با آهن به هلاکت رساند. مسامحه با مفسدین اقتصادی روند توسعه فرهنگ کار را مختل می‌کند. این مسامحه مشکلات اقتصادی را به وجود آورده است. بیش از ۲۰ نوع کسب حرام در اسلام وجود دارد که باید از آن‌ها پرهیز کرد. 

وی افزود: در اسلام نه کارگر اسیر است، نه کارفرما امیر. 

در ادامه این مراسم علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر و مدرعامل درالقرآن خانه کارگر، گفت: تجلیل میکنم از همه کسانی که فرهنگ قرآنی را پایش می‌کنند و دعوت میکنم که در مراسم ۲۲ بهمن با ترتیبات پیش بینی شده حضور پیدا کنید. 

وی افزود: در دار القرآن خانه کارگر مسیر پر فراز و نشیبی را طی کرده ایم. تلاش وافر و سعی ما در این است که پویندگان قرآن را در مسیر دست‌یابی به اهدافشان یاری دهیم. قرآن ما را در موقعیت برتر معارف قرار می‌دهد. تلاش خانه کارگر این بوده که با رایگان‌سازی آموزش‌ها معارف قرآنی را توسعه دهد. 

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه در قرآن، اساس حضانت از حق است و حق چیزی است که با عدالت خواهی اعاده می‌شود، گفت: در خیلی جاها از عدالت جا ماندیم. حضرت علی (ع) که به بخشش معروف بودند، عدالت را به بخشش ترجیح می‌دادند. امروز ما از عدالت که معیارش قراردادن حق بر سر جایش هست، فاصله گرفتیم. 

محجوب افزود: امروز برای شاغل و بازنشسته باید عدالت را طلب کنیم. این کلام قرآن است و حضرت علی (ع) می‌خواستند که حق بر سر جایش قرار گیرد. چه قدر سخت است اعاده عدالت. قرآن و صدای آن عدالت است. قران کرامت و خیر پایش گران عدالت را بیفزاید. 

در این مراسم محمد صادق محسنی کبیر، مدیر اجرایی درالقرآن خانه کارگر هم گفت: امروز اختتامیه پنجمین جشنواره قرآنی ۱۴۰۰ را شاهد هستیم. این مسابقات در دور اول  حدود ۱۵۰۰ تا ۲ هزار نفر شرکت کننده داشت اما آن را توسعه دادیم. 

وی افزود: امروز بیش از ۱۰ هزار نفر در این مسابقات شرکت کردند و از همه استان‌های کشور در آن حضور دارند. 

نکته بعدی این است که این مسابقات را در ۲۲ رشته و ۴ گروه برگزار کردیم. برای مثال به حفظ ۱۰ سوره آخر قرآن برای کودکان. در بخش تفسیر، تفسیر سوره فجر، مسابقه مداحی، مسابقه خوشنویسی آیات قرآن و مسابقه نقاشی موضوعات قرآنی را برگزار کردیم. بیشتر مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار شدند. 

وی در پایان گفت: ما از قرآن آموزان برتر هم تقدیر می‌کنیم. عزیزانی که در این یک سال کل قرآن را حفظ کردند هم تقدیر می‌شوند. 

لازم به ذکر است که در میان این برنامه از حافظان قرآن تقدیر شد و در پایان به شرکت کنندگان در مسابقات جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز