خبرگزاری کار ایران

علیرضا محجوب:

باید از ظرفیتِ کارِ زنانِ تحصیلکرده برای تولیدات فناورانه استفاده کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۲۹۶۷

دبیرکل خانه کارگر گفت: امروز در دنیا، مناسبترین محیط برای فعالیتهای مبتنی بر دانش و فناوری، خانه است. ما از این ظرفیت می‌توانیم برای به کار گرفتنِ زنان و بالا بردنِ آمار اشتغال آن‌ها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا محجوب (دبیرکل خانه کارگر) در مراسمی که به مناسبت دهه فجر در خانه کارگر برگزار شد، گفت: نقش زنان در پیروزی انقلاب و بعد از آن را نمی‌توان نادیده گرفت. پیش از انقلاب ۱۶درصد دانشجویان را دانشجویان خانم تشکیل می‌دادند اما بعد از انقلاب این عدد به ۵۵درصد رسید. 

وی گفت: متاسفانه در میدان کار همچنان نقش زنان کمرنگ است. زنان تنها ۱۶درصد از جمعیت فعال ما را تشکیل می‌دهند درحالیکه در کشورهایی که به لحاظ حضور زنان در بازار کار ضعیف هستند این رقم ۳۰ تا ۳۵ درصد است. یعنی ما در این رابطه حتی در حد کشورهای ضعیف هم نیستیم. 

محجوب بیان کرد: هم میدان‌های شغلی ما برای حضور زنان به اندازه‌ی کافی آماده نیست و هم زنان نمی‌توانند در همه‌ی عرصه‌های مختلف حضور داشته باشند. از طرفی کارفرماها به دلیل مقررات حمایتی‌ای که در قانون برای زنان وجود دارد، واکنش منفی نسبت به به کارگیریِ زنان نشان می‌دهند. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به قانون کار گفت: در فصل دوم قانون کار به بحث اشتغال زنان پرداخته شده است و مواد حمایتی از زنان در آنجا بیان شده البته بعد از آن هم قوانینِ حمایتیِ دیگری در خصوص کار زنان به مرور به این مجموعه اضافه شده است. 

محجوب بیان کرد: بنابراین مشکل ما در خصوص کار زنان به گزینش برمی‌گردد. سیستم گزینش ما مبتنی بر واقعیتهای علمی و تخصصی نیروی کار نیست. 

وی گفت: متاسفانه با وجود نرخ مشارکت پایین زنان، بیشترین نرخ بیکاری را در بین زنان داریم. یعنی عدد بیکاری در بین زنان دو برابرِ مردان است. نرخ بیکاریِ مردان ۱۱درصد است اما نرخ بیکاریِ زنان ۲۲ درصد است. 

محجوب تاکید کرد: من بارها گفته‌ام که اگر قرار است در این مجموعه کار جدی صورت بگیرد این کار باید اصلاح این چرخه باشد. یعنی شرایطی فراهم بیاید که خانم‌ها با حفظ شعائر اسلامی و نظام خانواده بتوانند وارد بازار کار شوند. 

دبیرکل خانه کارگر با اشاره به اقتصاد دانش بنیان و فعالیتهای مبتنی بر دانش گفت: امروز صادرات فناورانه و دانش‌بنیان تعیین می‌کند که چه کشوری چه رتبه‌ای دارد. نقش اصلی را در صادرات و ثروت کشورها صادرات فناورانه و مبتنی بر دانش مشخص می‌کند. 

وی تاکید کرد: امروز در دنیا، مناسبترین محیط برای فعالیتهای مبتنی بر دانش و فناوری، خانه است. ما از این ظرفیت می‌توانیم برای به کار گرفتنِ زنان و بالا بردنِ آمار اشتغال آن‌ها استفاده کنیم. 

محجوب گفت: زنان به خاطر نقشی که در خانه و فرزندآوری دارند، کمتر می‌توانند در بازار کار حضور پیدا کنند و کارفرماها هم تمایلی به گزینش آن‌ها ندارند. از این طریق می‌توان آن‌ها وارد بازار کار کرد. متاسفانه حضور ما در تولیدات فناورانه ضعیف است و تا این اتفاق نیفتد بازار ارز شکل نمی‌گیرد. به اعتقاد من افزایش تولیدات فناورانه با فراهم کردنِ محیطی برای فعالیت زنانِ تحصیلکرده گره خورده است. 

دبیرکل خانه کارگر بیان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات جامعه‌ی ما کهن‌سالی است. نرخ موالید و فرزندآوری ما به شدت کاهش پیدا کرده است. این موضوع البته در کشورهای دیگر نیز صادق است. بسیاری از کشورهایی که تا چند سال پیش شعار کنترل جمعیت می‌دادند امروز شعار فرزندآوری می‌دهند. 

محجوب گفت: برای اینکه زنان بتوانند این نقش را به خوبی انجام دهند و برای ورود به بازار کار دچار مشکل نشوند ما می‌توانیم از ظرفیت کار دانش‌بنیان زنان در خانه استفاده کنیم. 

دبیرکل خانه کارگر همچنین به مشکلاتی که در دوران کهنسالی برای زنان پیش می‌آید، اشاره کرد: مشکلات دوران کهنسالی برای زنان بیش از مردان است و اگر نظام سلامت و درمان و بهداشت ما به درستی وظایف خود را انجام ندهد، با توجه به اینکه ما جامعه‌ی کهن‌سالی هستیم دچار مشکلات بسیاری خواهیم شد. 

وی در پایان گفت: ما انتظار داریم زنان حضور فعالی در تشکل‌های ما داشته باشند. البته ما نیز برنامه‌هایی در این زمینه برای آن‌ها داریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز