خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

سنگ‌هایی که مقابل طرح «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» انداخته می‌شود/ آیا رویای حذف شرکت‌های پیمانکاری محقق می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۴۷۱۶

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی گفت: پروسه‌ی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت طولانی شده و متاسفانه به نظر می‌رسد این تعلل، فرصتی را برای مخالفان طرح ایجاد کرده تا مانع تصویب آن در مجلس شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت» که بررسی آن از شهریور ماه امسال در کمیسیون اجتماعی مجلس آغاز شده تاکنون به نتیجه‌ نرسیده است. در همان زمان سازمان امور استخدامی کشور به این بهانه که چنین طرحی برای دولت بار مالی به همراه دارد، به مخالفت با آن پرداخت و قرار شد ظرف ۴۵ روز دولت لایحه‌ای در این خصوص تحویل مجلس بدهد. ۴۵روز گذشت و خبری از لایحه نشد، به همین دلیل مجلس مجدادا دست به کار شد تا طرحی را برای ساماندهی استخدام کارکنان دولت به تصویب برساند. 

چنانچه این طرح به تصویب برسد شرکتهای پیمانکاری حذف و کارکنان مشاغل دولتی، خصولتی و عمومی با گذراندن مراحلی تبدیل وضعیت می‎شوند. حذف شرکتهای پیمانکاری و تبدیل قراردادهای موقت به دائم مهم‌ترین خواسته‌ی نیروی کار طی سال‌ها بوده است. خواسته‌ای که اگر محقق شود، احتمالا باعث بهبود وضعیتِ نیروی کار بخش دولتی و عمومی و حل بخش قابل توجهی از مشکلات آن‌ها شود. 

نگرانی از طولانی شدنِ پروسه‌ی تصویب طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت

رامین اناری (نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور) در خصوص لزوم تصویب طرح «ساماندهی استخدام کارکنان دولت» به «ایلنا» گفت: پروسه‌ی طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت طولانی شده و متاسفانه به نظر می‌رسد این تعلل، فرصتی را برای مخالفان طرح ایجاد کرده تا مانع تصویب آن در مجلس شوند. 

اناری بیان کرد: تقریبا دو سال است که ما به دنبال این هستیم که با حذف شرکت‌های پیمانکاری و دائمی کردن قراردادها، با برده‌داریِ نوینِ حاکم بر روابط کار مقابله کنیم و امنیت شغلی را به نیروی کار برگردانیم. در این راستا تقریبا سه ماه است کشمکش‌ها بسیار زیاد شده و فشارهای عصبی روی تمام نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش پیدا کرده است. ما با تبعیض قائل شدن بین نیروها مخالفیم و معتقدیم همه‌ی نیروهای قراردادی و شرکتی در همه‌ی نهادهای عمومی، دولتی، نیمه دولتی و خصولتی، باید تبدیل وضعیت شوند. همچنین همه‌ی شرکت‌های پیمانکاری بایستی برچیده شوند. در واقع ما می‌گوییم یا «همه یا هیچ» و از این موضع خود کوتاه نمی‌آییم. 

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور با اشاره به صحبت‌های اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: ایشان در مصاحبه‌های اخیر خود تاکید داشتند که این طرح حتما به سرانجام خواهد رسید و این نوید را داده بودند که نیروهای قرادادی و شرکتی منتظر تبدیل وضعیت باشند. 

این فعال کارگری تاکید کرد: من قبلا گفته بودم که اکثریت نمایندگان مجلس به این طرح رای مثبت خوهند داد، اما الان می‌گویم این تعلل در تصویب طرح، سبب ایجاد ترس در نیروها شده و به نظر می‌رسد هر چه زمان بگذرد مشکلاتِ بر سر راه تصویب طرح بیشتر شود. 

نمایندگان مقابل مافیا بایستند! 

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس باید یکبار برای همیشه در مقابل این قدرتمندانی که تا به امروز توانسته‌اند برده‌داری نوین را پابرجا نگه دارند، بایستند. رهبری زمانی فرمودند با عمل به وعده‌ها می‌توانید اعتماد را در مردم ترمیم کنید؛ الان زمان خوبی است تا آن‌ها نشان دهند واقعا نمایندگان انقلابی هستند و در مقابل مافیا و قدرتمندان می‌توانند بایستند. 

اناری گفت: به گفته‌ی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، سازمان امور استخدامی کشور درخواست کرده که به جای حذف شرکت‌های پیمانکاری نظارت بر آن‌ها را بالا ببریم. اما باید بگویم که ما به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم که این واسطه‌ها مثل سابق به کار خود ادامه بدهند. مگر تا به امروز چه امکاناتی برای نیروهای خود قائل شده‌اند؟ درخواست ما این است که پیمانکاران به طور کلی حذف شوند و ما یک قدم از این خواسته‌ی خود کوتاه نمی‌آییم. 

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور بیان کرد: از مسئولان انقلابی کشور درخواست می‌کنم پشت این قضیه بایستند و به ما کمک کنند که بعد از سال‌ها بتوانیم این کار بزرگ را به سرانجام برسانیم. ما از دستگاه قضایی می‌خواهیم با اقتدار به این موضوع ورود کند و یکبار برای همیشه این مشکل بزرگ را رفع کند. 

این فعال کارگری بیان کرد: اگرچه کمیسیون اجتماعی در حال چکش‌کاری طرح است و می‌خواهد مشکلات طرح را از بین ببرد اما نمایندگان باید توجه داشته باشند که زمان بررسی طرح بسیار طولانی شده و این ممکن است مشکلاتی برای تصویب نهایی طرح ایجاد کند. 

سنگ‌های بزرگی که مقابل طرح می‌اندازند

اناری با اشاره به مشکلاتی که شرکت‌های پیمانکاری برای کارگران به وجود آورده‌اند، گفت: تماس‌هایی از سراسر کشور از سوی کارگران با ما گرفته شده مبنی بر اینکه برخی شرکت‌ها به دنبال تعدیل نیروها و یا تغییر قرادادها هستند تا کارگران کمتری مشمول طرح ساماندهی شوند. 

این فعال کارگری گفت: نمایندگان مجلس و خاصه کمیسیون اجتماعی مجلس هرچه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند و آقای رئیسی نیز صدای ما را بشنوند. آقای رئیسی در وعده‌های انتخاباتی خود بسیار بر این موضوع تاکید داشتند. پیام ما آن زمان به گوش ایشان رسیده بود و ایشان هم تاکید کردند که این مشکل رفع خواهد شد و دست پیمانکاران از روابط کار کوتاه خواهد شد اما متاسفانه باید بگویم که آنطور که انتظار داشتیم بدنه‌ی دولت هنوز به صورت کامل انقلابی نیست و به نظر می‌رسد افرادی هستند که سنگ‌های بزرگی مقابل این طرح انداخته‌اند. 

وی بیان کرد: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مصاحبه‌ای بیان کردند که نمایندگان برای‌ عدم تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت، هم پیشنهاد تطمیع داشتند و هم تهدید شده‌اند. ما متوجه فشاری که از جانب ذی‌نفعان برای جلوگیری از تصویب این طرح می‌شود هستیم اما از نمایندگان استدعا داریم این کار را تمام کنند. درخواست من این است که تمامی نیروهای انقلابی یکصدا شوند و قبل از پایان سال ۱۴۰۰ به این قضیه پایان دهند و تصمیم بزرگی بگیرند. 

طرح ساماندهی استخدام کارکنان دولت، بار مالی ندارد

اناری همچنین با اشاره به بهانه‌ای که مخالفان در مورد بارِ مالی این طرح بیان می‌کنند، گفت: قطعا با مستنداتی که کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه داده است این طرح بار مالی ندارد و به گفته‌ی آقای بابایی کارنامی، ۳۰هزار میلیارد تومان نیز مازاد خواهد داشت که این پول را می‌توانند به دولت تزریق کنند. بنابراین اینها بهانه است و اگر مجلس واقعا مجلس انقلابی است باید مقابل مافیای ذی‌نفع بایستد. 

نماینده کارگران قراردادی و شرکتی سراسر کشور تاکید کرد: پروسه‌ی تصویب این طرح برای کارگران استرس‌زا شده است و فشار بسیاری روی آن‌هاست. کارگران خسته شده‌اند و ظرفیتشان تمام شده است. تصویب این طرح مطالبه‌ی اصلی ماست و در مورد آن یک قدم هم عقب‌نشینی نخواهیم کرد. 

اناری بیان کرد: مجلس با تصویب این طرح، دست واسطه‌ها را کوتاه و امنیت شغلی را برای بخش عظیمی از نیروی کار تامین می‌کند تا با کوچکترین حرکتی اخراج نشوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز